Lappis mål är inte att vinna WRC2, R2-åkare toppade 2WD, luktar guld i Linderöd, ”skärmlös” Lindberg och tuff RallyX-premiär!

BloggLappiIngen tvekan utan att Skoda Motorsports debut i WRC2-delen i Vodafone Rallye de Portugal med nya Skoda Fabia R5 är ett hett ämne i rallyvärlden. När man dessutom pekar ut ”RISING FINNISH STAR” Esapekka Lappi som storfavorit till att köra hem VM-titeln minskar så klart inte intresset. Något som finnen dock tar med ro.
Jag blev överraskad när jag såg anmälningarna till Portugal där var jättemånga ,konstaterar Lappi till wrc.com.
Men det är bra att ha många konkurrenter och det kommer att bli verkligt tuffa fajter…
Att vara en segerkandidat direkt verkar inte Lappi tro lika mycket som ”experterna”, istället menar han att målsättningen är mera att ta sig i mål med nya bilen.
Dessutom vill jag skaffa erfarenhet och känner i dag till bara runt 60 procent av dagens WRC-tävlingar. I fjor gjorde allt för många ”stupid mistakes” så i år måste jag se till att komma i mål i alla tävlingar jag kör.
Lappi avslutar med att berätta vad som absolut inte är målet i 2015.
My target is not to win the championship this season!
Ett lugnande besked, då kanske Pontus Tidemand kan ta över den rollen i Skoda teamet…

*
BloggPaddonHyundai-åkaren Hayden Paddon med co-driver John Kennaredvärmde upp lite inför Portugal genom att köra Nya Zeelands största rally utanför WRC-racet Otago Rally. Hayden hade inga som helst problem att köra en vrålande Ford Escort till seger före Phil Campbell i en Mitsubishi, 2,5 sekunder bak. Trea, även detta en 4WD genom Subauråkande Lance Williams. Ken Block var även han med i toppstriden men redan på SS2 var det över för showmannen från USA.

*

Min klubbkompis Thobias Svensson höll vad han lovade när det var dags för grus och RM i Norrköpings Majpokalen. ”Tobbe” var snabbaste Grupp E-åkare, 21:a totalt och 2,9 sekunder före Niklas Ledin och med Martin Eliasson som trea. Tycker det börjar lukta guld till Linderöd!
För ett Opelhjärta var det glädjande att notera att Björn ”Nalle” Johansson var snabbaste RM-åkare med sin Appendix K Opel Kadett GT/E, dessutom åtta totalt. I ”240-klassen” var det Ulf Pettersson som höll i taktpinnen före Gunnar Arestav. Bland de ”riktiga” klassikerna var Nisse Bergquist omutlig med Amazonen.
Bara två tjejer i mål i Tjej-RM, Mia Emilsson vann trimmade klassen,medan det otrimmade vinnarekipaget kördes av Jessica Larsson. Niklas Nilsson vann VOC-klassen före Mattias Nilsson. Robban Bertilsson med skånsk kartläsare i form av Palle Palmgren hade inga problem, ensamma som de var att vinna Grupp F FWD med  sin Volvo 850. Totalsegrade gjorde Roland Eliasson medan vinnaren i C 4WD var välkände kartläsarprofilen numera Hässleholms-jobbande Marcus Sundh som körde en Mitsubishi till klasseger. En bra injektion inför kommande SSR där han som vanligt åter sitter i Mattis Olssons Toyota. Bäst i Suzuki 1300 Rallycup var Jan-Erik Eriksson, av närmare tjugo startande.

*’
BloggLedinSMK Salas Morgongåvasvängen kördes med två ”fem-minuters sträckor” och har var Örsundsbros Mikael Waxell snabbast med sin WRC-Escort. I 2WD var det något så ovanligt som att en BMW var näst snabbast i händerna på Rasbos Robin Brandel. Men allra fortast runt de två sträckorna hade R2-åkande Mattias Ledin med sin Peugeot 208 (bilden). B-förare Ledin  med tillfällige kartläsaren Erik Molander var två tiondelar före BMW:n i mål.

*
BloggMattiasERC-åkare Mattias Adielssons nästa stora uppgift är South Swedish Rally på fredag. Som uppvärmning kördes Totalreklamsprinten, skulle vilja säga en rekordkort tävling i Stenungsund. Tre heat på den 2,2 kilometer långa sträckan och med en total körtid på 4.52, 8 ger inte utrymmer för minsta lilla misstag och det gjorde inte Mattias heller som blev 8:a totalt och bästa 2WD. Allra fortast körde norrmannen Sveniung Mitseim med en Subaru före märkeskollegan Mattias Lindberg.

*
Premiär var det i Danmark för deras tuffa asfalt utmaning Yokohama Mesterskabet Vest. Jörgen Hansen värmde upp i Hässleholms GP med en andra plats bakom Brian Madsen. Utan Brian i startfältet var Jörgen i den superfräna Porsche 997:an vassast., men bara sju tiondelar före Benny Pedersen i sin Peugeot. Större gap till trean, Lars Bjerum i en Ford Puma Kit Car.

*
I fjor vann Mattias Lindberg sitt livs första STCC-race i premiären på Ring Knutstorp, i år gick det inte lika bra när han satt i sin Dodge i V8 Thunder Cars premiären uppe i Skövde. Så här säger Mattias själv.BloggLindberg
”Ingen helg att skriva till historien om direkt…
Bröt båda racen och därmed 0 poäng från denna helgen i Skövde. Jag har lärt mig en del och förhoppningsvis kommer jag tillbaka om 3 veckor i Anderstorp och tar 2 pallplatser, det är målet!
Såhär såg bilen ut efter en liten incident i race 1.. Ingen höjdare.
Stort tack till mina mekaniker Kim, Jocke och Mattias som gjorde ett grymt jobb att få ihop bilen till race 2!”.

*
Bättre lycka hade Tomelillas Jimmy Eriksson när GP3-säsongen drog i gång på spanska Circuit de Barcelona-Catalunya. I helgens andra race slutade Jimmy tvåa efter en tuff omkörning på Ferraris F1-junior Antonio Fuoco.
En bra start på säsongen, även om vi inte fick full utdelning för vår fart den här helgen, säger Jimmy Eriksson.
Jag låg tvåa efter de första försöken i kvalet och kände att vi var bra med i kampen om pole, men tyvärr fick jag slå av på grund av gulflagg på det som skulle ha blivit mitt snabbaste varv i slutet.
Efter premiären ligger han sexa totalt i det jämna mästerskapset och avståndet upp till ledande fransmannen Esteban Ocon är nio poäng. Nästa tävling är Österrikes Grand Prix på Red Bull Ring den 19-21 juni.

*
BloggRuneLite mer jordnära var det när SMK Hörby körde Bilorienteringen Hörbyrundan. På den stämningsfulla bilden från Henrik Åkesson är det vinnaren på ”Långa banan” Opel-älskaren Rune Nilsson Hässleholm med Ingemar Evaldsson, Olofström som jagar kontroller i trakterna kring Önneköp. Tvåa här blev Leif och Johan Fransson från Grimslöv.
I klass 2A var det f.d fortåkande Vinslövsparet Raymond Eriksson med Dennis Eriksson vid kartläsarlampan som vann. I 2B hade Svante Lilja och Inge Järletoft, Grimslöv respektive Osby som hittade bäst.


BloggRallyXI Supercar klassen vid RallyX -premiären i Skövde var det stenhårt mellan Kevin Eriksson och Lukas Walfridsson, där Kevin till slut drog det längsta strået. Trea slutade Sebastian Eriksson.
– Egentligen var det inte min dag i dag. Jag fick inte körningen att stämma inledningsvis, men i semifinalen vände det, sa en belåten Kevin Eriksson.
Efter finalen berättade Andréas Eriksson, teamchef i Olsbergs MSE, att Sebastian Eriksson kommer att köra vidare i RallyX. Detta trots att han även ska representera Fordteamet i Global Rallycross Championship i USA.
Sebastian är en hare och värdemätare för de yngre killarna i mästerskapet. Ska vi få dem att växa måste de matchas mot förare i världsklass.
I Supercar Lites blev det familjefest på prispallen. Simon Olofsson, SMK Eda, vann och storasyster Sandra Hultgren slutade trea. Mellan de båda klämde sig Eslövs Tobias Brink in. Regerande mästaren Kevin Hansen, som dominerade kvalet, tog starten från pole position, men hade oturen att slå bort ett hjul och tvingades bryta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *