Lappi leder ERC och är favorit i Rally Estonia, noll anmälda Otrimmat 2WD i Rally-SM, mer vandaler i MSR och EM i karting närmar sig…
Med nio sträckor på fredagen inleds auto24 Rally Estonia, deltävling sju i årets ERC (Rally-EM) men premiär för tävlingen i serien. Finnen Esapekka Lappi leder ERC på 103 poäng före Peugeotåkaren Craig Breen som avstår Estlandstävlingen. Lappi får även räknas som favorit när det hela nu avgörs i grannlandet Estland. Sträckorna där är väldigt lika om än kanske till och med lite snabbare än hans hemmavägar och detta lär göra Skodaföraren svårslagen. Motståndet är dock inte att leka med och en kvartett hemmaförare vill säkerligen ha ett ord med i laget.
Ott Tänak, Fiesta R5, Karl Kruuda med ”nystruken” Peugeot 208 T16 får här sällskap av Siim Plang i Peugeottältet är tre heta utmanare. Martin Kangur i en Fiesta S2000 är sist av de som kör i de blå/svart/vita färgerna. Övriga tuffa nötter att knäcka blir Skodaföraren Sepp Wiegand, trea i tabllen på sjuttio poäng och senaste ”stjärnskottet” med Sebastien som förnamn, Chardonnet som kör en ny Citroén DS3 R5. Finnen Kristian Sohlberg i en Fiesta R5 tar tävlingen som genrep inför Rally Finland helgen efter.
*
Samtidigt körs även rallyt som deltävling i det Historiska Rally-EM med cirka fyrtio bilar anmälda. Här kommer även ett svenskgäng till start med regerande mästaren Mats Myrsell (nybliven MSR trea) i spetsen med Porschen. Övriga är Tony Jansson, Anders Johnsen, Henrik Boivie och sist i blå/gult, Stefan Helin som faktiskt har Annie Seel som kartläsare.
*
Sakta men förhoppningsvis säkert ökar antalet anmälda i Snapphanerallyt, just nu totat 65 stycken men av dessa är bara 42 anmälda i någon av SM-klasserna. Uppseendeväckande är det faktum att det med två dagar kvar av anmälningstiden inte finns en enda som verkar vilja åka Otrimmat 2WD…
*
Nyheten i tävlingen ” Rallyshop.se-Junior Challenge” har hitintills lockat åtta förare. Klassen startar före SM-fältet och kör alla lördagens sträckor på sammanlagt 96 km med noter av Gunnar Barth. Startavgiften är lågt satt tilltvåtusen spänn plus femhundra för noter. Klassen vänder sig till förare i åldern 18-23 år tävlandes i följande bilklasser: Grupp E. VOC Mekonomen Rally, Grupp Ekonomi (Norrlands reglemente), Grupp F RWD, Grupp F FWD, Suzuki 1300 Cup.
Alla kör i samma klass och prisbedöms efter totalplacering men pris dels även ut till bästa Grupp E-åkare. Blir det dessutom tio eller fler Grupp E bilar prisbedöms dessa separat.
– Det är kul att få prova något nytt och se om det finns intresse för denna typen av sammanslagning och åldersindelning, säger Anders Åberg, VD på RallyShop.se som sponsrar klassen.
*
Fick svar direkt från ordförande Claes-Göran Elofsson i Södra BF angående den ”nya hemsidan” som jag kommenterade i går. Elofsson skriver, ”Hej Tommy,
Läste i din blogg idag om att du förundrades över Södras hemsida ‘ickebefinnande’ (inloggning etc). Det finns en mycket rimlig men ack så trist förklaring till detta, nämligen att Södras hemsida och hela dess bakomliggande system blivit ‘hackat’ i mycket stor omfattning förra helgen.
Ett megastort arbete pågår för att få upp hemsidan igen. När detta arbete är klart står än så länge ‘skrivet i stjärnorna’.
Må gött!
hälsar Claes”.
Så enkelt var det alltså med ”nytänket”…
*
Magnus Brudigam var ute och kollade på Midnattsolssrallyt och hade då även med sig kameran. Magnus fixade ännu ett bevis på ”rallyvandalernas” framfart i Västeråstrakten. Kolla nere till vänster i grillen på föråkare Christopher Holmbergs Opel. Någon har i lönndom och helt utan känsla smetat dit ett Volvomärke, säger bara fy f-n för vandaler!
Magnus fick också en häftig bild på färgklicken Dick ”Dicken” Larsson som inte verkade nämnvärt chockad efter rullningen med 60-års presenten. Lite mer respektfull hållning till sin Ascona A tycker jag nog att Bengt-Arne Gustavsson från Vara borde visa. Nu gick det dock bra den här gången och dom kom i mål som 13:e ekipage i klass C3.
*
Tog en sväng utom EM-banan Åsum Ring där det ska köras stortävling nästa helg. Redan nu har man fri träning och flera av de största internationella teamen finns redan på plats för finslipning. Vill nästan påstå att bortsett från vädret, är skillnaden hårfin mot Rally Swedens servicepark på Hagfors flygfält och Åsums Rings depå. Samma jättelångtradare med enorma servicetält här som där och den som tror att karting är någon sorts hobbyverksamhet när man kommer upp till EM-nivå tar grundligt fel. På bilden är det Tony Kart som lättat på förlåten till sitt sitt teamcenter. Rekommenderar alla med minsta motorintresse en tur ut till Åsum, ni kommer att bli förvånade vad som ryms i Kristianstad. Det finns mer än beachhandboll och orientering…
Jag vet vad som skulle hackas om jag fick råda och det är inga sockerbetor.
Hej.
T.ex?
MVH
Tommy
Ni snackar du skit Tommy 😉 6 st anmälda i Otrimmat 2 WD ju! Dock är ju klassen två i ett å alla anmälda är ju i klass ”2”. 🙂
Hej.
Skit och skit, i klass 1 är det fortfarande noll…
MVH
Tommy
Jo, fast i Otrimmat 2 WD är det ju fortfarande 6 st..
Med tanke på att det i nuläget är typ bara R2or som kör där så är det ju inte så märkligt att alla är i klass 2?
Hej.
Varför är just den här klassen delad om där inte finns några som kör i den ena av de två?
MVH
Tommy
Är olika poängräkning för olika bilklasser inom klassen.. Känns rätt onödigt i nuläget dock.. Tror inte det var någon som körde i klass 1 förra året heller..