Lämnar Tänak Toyota blir det snurr i leden, World RX 2020 nästan klart och Jessica Bäckman kör i blågult!

Nu växer ryktet sig allt starkare med teambyte för Ott Tänak från Toyota till Hyundai. I går rapporterade finsk media om saken med rubriken ”Tommi Mäkinens stora bakslag” och gav åtminstone där sken av att övergången skulle vara helt klar. Även på andra rallyrelaterade sidor framkommer samma sak, ändå väljer jag lite av ”sälj inte skinnet innan björnen är skjuten”, alltså är jag fortsatt skeptisk till uppgifterna.

Foto: Tommy Svensson

Samtidigt, ingen rök utan eld och med tanke på det mer än lite frostiga förhållandet som verkar råda mellan Mäkinen och Tänak så är det inget som skulle förvåna med en flytt. Å andra sidan känns en byte till Hyundai som att be om en problem för  ”big boss” Andrea Adamo. Två utpräglade vinnartyper i samma lag kan bli väldigt svårt att hantera den dag en guldstrid kan stå mellan de båda. Därför väljer jag att för tillfället lägga ner frågan om huruvida det är klart eller ej med en Tänak flytt. 

*

Foto: Tommy Svensson

Däremot kan man fundera lite på vad som händer om det ändå skulle bli verklighet och då blir med största sannolikhet första reaktionen att såväl Andreas Mikkelsen och Craig Breen står utan kontrakt för 2020.

Foto: Tommy Svensson

Då har Adamo redan en stabil (?) vinnar/önskeduo och så fyller han på med Sebastian Loeb och Dani Sordo i lämpliga tävlingar med en tredje i20 WRC. Alltså ingen plats för varken norsk eller irländsk flagga hos Hyundai. 

Foto: Tommy Svensson

Samma källor som hävdar att Tänaks flytt är klar berättar även att Sebastian Ogier då tar hans plats hos Toyota. Sanningshalten i detta står inte jag för men om så ändå blir fallet finns en ratt ledig hos Citroën och som som jag ser det med fyra förare som kan platsa. Såklart då Andreas Mikkelsen och Craig Breen som båda har ett förflutet hos fransmännen och i andra ringhörnan Eric Camilli och så klart Mads Østberg. 

Foto: Tommy Svensson

Citroën var de som släppte in Mikkelsen och Breen i värmen efter att de båda blivit arbetslösa. När Volkswagen la ner fick Mikkelsen 2017 tre tävlingar i den franska WRC-bilen innan det blev ”full time” hos Hyundai. Ungefär samma sak för Breen som fick sin första WRC-chans 2015 i Rally Sweden där han slutade åtta. Alla minns också hur irländaren samma år med glädjetårar nerför kinderna tog sin första pallplats i WRC som trea i Rally Finland. Men 2018 var Citroën-eran slut i och med finalen Rally Australia innan Adamo i somras såg potentialen hos honom vilket gav en sjunde plats i Finland. 

Med andra ord har båda tidigare haft en fot inne hos Citroën medan både Camilli och Østberg idag har nästan bägge fötterna inne i teamet. Frågan är dock om Pierre Budar vill beteckna någon av kvartetten som tänkbar vinnare, för om Ogier lämnar så är det just det han absolut måste skaffa sig. Samtidigt, var hittar man en sådan i dagens WRC-gäng som är sugen på att testa en bil som visserligen vunnit, men samtidigt också verkat lite skakig under vissa förhållanden?

Enda team som verkar stå utanför all ryktesspridning är M-Sport och där Teemu Sunninen och Elfyn Evans båda verkar sitta lugnt i Ford-båten. Kanske skenet bedrar och det även hos ”The Wilson squad” rör sig under den lugna ytan. Kanske vara svenskt på gång för full säsong i form av Herr Tidemand…  

*

I dag släppte FIA World RX kalendern för 2020 och där självklart Höljes finns med. 4-5 juli är det dags för folkvandringen till nordvästra hörnet av Värmland. Totalt elva tävlingar får klara och där promotorn fortfarande har dörren öppen för eventuell påfyllning. Mycket likt årets kalender med premiär i Barcelona 18-19 april och final i Sydamerika 14-15 november. Två datum har ingen arrangör, den efter Höljes och så även mellan Loheac och Abu Dhabi. Saknas gör Riga så kanske den trycks in där, medan norska Hell finns med trots tidigare rykten om att de skulle tvingas stå över 2020.

Foto: Hyundai Motorsport

I helgen som kommer är det stor motorhelg i Italien och på banan i Vallelunga körs FIA Motorsport Games med sex olika grenar. I en av dessa, Touring Car Cup sitter Jessica Bäckman i sin Hyundai i30 TCR med gul/blå-lackerad motorhuv. Tufft motstånd i form av förare får såväl USA som Hongkong. Mer svenskt finns i Vallelunga och i Karting som kör en slalombana finns Anna Glaerum och Alexander Spetz. För mig är Drifting helt okänd mark men här representerar Christian Erlandsson Sverige i en Subaru BRZ. 

*

Avslutar med att jag eller rättare sagt Pierre Skytt, fick lite bakläxa av Conny Hansson och Svenska Rallycupen. Conny rättar,”SRC har ingen totalsegrare! Vi har istället 9 segrare, i var sin klass, efter stronga prestationer!”

Så var det med det…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *