Kyligt Chile såg Evans som snabbast på shake down, ny sträcka i ”Sibirien” lär locka publiken i SSRC-finalen, ”alles gut” inför rally Tyskland och bara 35 anmälda till NM-finalen ”Rally Tron” föranleder reaktioner…
I ett kylslaget Chile och staden Concepión genomfördes shake down inför ”Rally Chile BioBio” och där Elfyn Evans visade bra åkhumör.
Walesaren var i andra åket två sekunder snabbe än vad Kalle Rovanperä var i sitt tredje. Dock gick det bättre i andra rundan för Kalle och var där bara halvsekunden efter Toyota-kompisen. Skrällen för dagen svarade Pierre-Louis Loubet för med #7 Ford Puma Rally1. Tredje tid och bara sex tiondelar bak Kalle inger respekt för helgen. Bästa Hyundai kördes av Teemu Suninen, fjärde tid medan teamets ”stjärna” Thierry Neuville fick till sjätte tid precis före Ott Tänak.
I WRC2 var Gus Greensmith/Jonas Andersson (bilden) på hugget i andra omgången och satte tiden 4.12,3. Oliver Solberg/Elliot Edmondson nöjde sig med repa genom 5,7 kilometer långa ”Bio Bio” och fick till en tid som var 0,8 efter ”Grönsmeden”.
Tredje snabbast var Yohann Rossel före Nikolay Gryazin. Rallyt startar i morgon fredag klockan 13.35 svensk tid.
*
Från WRC i Chile till SSRC/DM i Vinslöv är det för att tala klarspråk, dj-ligt långt men å andra sidan mer hanterbart om man råkar bo i Hörby som jag. I Vinslöv är det inget ”plötsligt” med att finalen för SSRC körs då detta mer eller mindre tvingades fram efter att cupen tvingades ställa in vårens tävling i Ljungby.
För att få ihop ett anständigt antal tävlingar föll därför lotten på Hässleholm MK:s ”Temahallen Rallysprint”. En tävling som tidigare år mest varit för de allra mest lokala rallyåkarna och ifjol startade runt 40 ekipage vilket i år fördubblats berättar tävlingsledare Morgan Green och fortsätter.
– I år ingår vi ju i både SSRC och DM som drar mer folk. Så vi är den lilla tävlingen som … blev lite större. Vi blev tillfrågade om vi ville ingå i SSRC och DM och då nappade vi på det. Men det är fortfarande en kompakt tävling, det är nära till specialsträckorna och det uppskattas av förarna och gör det lite lättare för oss som arrangör.
Tre sträckor väntar och då två som körs dubbelt, men det är helt nya SS2 som så här långt är årets snackis med fjolårsvinnaren Magnus Larsson i huvudrollen. Sträckan går genom hans hemtrakter i utkanten av Hässleholm med det mindre lockande namnet ”Sibirien”.
–Magnus ville detta och då fick vi göra så, konstaterar Morgan med ett leende.
Att sträckan lär bli välbesökt med nästan promenadavstånd från Hässleholm är nog ingen vild gissning. Ändå vill klubbens ordförande och i år sträckchef, CG Wilke slå ett slag för sin sträcka SS3/6 som är välkänd och som i år vänts mot tidigare år.
– I de två knepiga kurvorna vid Fåraboda är där ordnat publikparkering på en åker plus att vi även säljer grillad korv, berättar CG.
Ställde frågan till honom om det kändes skönt att klubbens kanske mest hektiska år närmar sig final. Två SM-rallyn och där tråkigt nog Snapphanerallyt drabbades av en dödsolycka, detta plus Hässleholms GP och så helgens SSRC-final.
– Både ock, svarade han.
– Har en förmåga att snabbt lägga saker bakom mig och istället titta framåt så för mig är detta nu historia. Ser verkligen framemot att återigen få vara sträckchef, mycket lugnare än att vara tävlingsledare!
Morgan Green pressas i Norra Skåne/Kristianstadsbladet på lite förhandstips och väljer då att sätta fokus på TV-Svängens–vinnare, tillika ledaren i 4WD-klassen i SSRC, Fredrik Nilsson, SMK Hörby med Ford Fiesta Rally2. Men varnar för hemmaföraren med Subaru, Ingvar Andersson som även vunnit tävlingen tidigare.
– Ingenting är över förrän man passerat mållinjen. Ingvar har slagläge och kommer att ligga som en iller bakom och jaga, menar Green.
I 2WD-klassen lyfter han fram Thomas Grönberg, Per ”Soda” Erikson, Johan Green, Joacim Kristiansson och Hans ”Kräbbleboda” Johansson (bilden). Själv tror jag att hemmaklubbens Golf-åkare Johannes Haraldsson inte ska negligeras även om han ”bara” är B-förare…
Start klockan 11 på lördag och precis som tidigare år kommer bilarna att rulla förbi torget i Vinslöv där förarna presenteras. På kvällen är det sedan stor fest med prisutdelning i Sösdala och Vannaröds Slott.
*
I tyska Lübbecke är det i helgen Tyska Mästerskapet, Volvo Euro Cup och ADAC Opel eRally Cup. För de eldrivna Opel Corsa är det svenskt i topp genom Calle och Torbjörn Carlberg och med två tävlingar kvar är detta med elva poängs ledning. Tvåan Max Reiter kommer säkert att jaga smålänningarna allt vad batteriet förmår…
Med ”riktig” motor i sin Renault Clio Rally4 kör Eslövs Simon Andersson och Hörby-kartisen Jörgen Jönsson i 14 ekipage stora klassen RC4. Glömt är stenmursbesöket i TV-Svängen och nu vill Simon visa ”wo der Schrank sein sollte”.
I dag har det körts test med pappa Mats och farfar Östen Andersson som ”ingenjörer” och därifrån kommer tummen upp plus.
– Sehr gut och allt OK!
VEC-gänget är ovanligt tunt i Lübbecke, bara sex bilar. I sista stund stod generalen själv, Ted Malm utan kartläsare men det löste sig.
– Morten Ingvorsen från Danmark hoppar in som co-driver, berättar en lättad Ted.
*
Har skrivit det tidigare, Sverige är inte ensamma om att ha lite färre startande i rallytävlingar än tiden före pandemin. Även norrmännen jobbar med samma problem och i när Norska Mästerskapet avslutas i helgen med ”Rally Tron” finns bara 35 anmälda. Då har dessutom arrangören tagit drastiska beslut för att sänka kostnaderna för de tävlande. Först ändrade man rallyt från två till en dag och ovan på detta sänktes även anmälningsavgiften. Nu ryter arrangörens Jan Erik Thaulow till på ”Norsk Rally-Forum”: ”Jag förväntar mig inte 120 bilar till start i sista NM-omgången, men som arrangör får man förvänta sig 50-60 bilar. Vad är det ens när det bara är 35??? har inte ni deltagare ett ansvar i detta, eller är det bara att skylla på giriga klubbar som tar ut alldeles för dyra startavgifter??? Så här är det nu, sakta men säkert tar ni livet av arrangörer som verkligen lägger ner all kraft på att göra det som är bäst för er som deltagare. Så ta en runda med er själva nu och fundera på om det är så här vi vill att Norsk Rally ska vara i framtiden. Om det är så borde jag som ledare för arrangörsklubben med rally och assistent på diverse andra tävlingar sluta spendera nästan all min fritid för att underlätta för dig att göra det du förhoppningsvis älskar att göra, nämligen rally…”. Inlägget är kortat men de viktigaste beståndsdelarna är kvar och visst stämmer det till eftertanke även på vår sida gränsen, eller? Nu har där blivit en liten storm i kommentarsfältet precis som Thaulow misstänkte och de flesta pekar på att NM-finalen blir väldigt dyr då den körs långt upp i de norra delarna av landet. Man menar att lägga en så dyr tävling när rallykassan redan är skral, tyder på dålig planering av förbundet. Det finns också de som tycker att arrangörerna måste vara mer lyhörda för hur och vad de tävlande önskar. Här håller jag med och tänker på klubbar som till varje pris måste få köra sin egen tävling, trots att ”marknaden” tycker annorlunda och kalendern redan är mättad…