Kullings MS curlar för klassiker, Ford Taunus med ”Svenhundra” bakom ratten var aldrig nära WRC!
Ingen har väl undgått att jag inte är så förtjust i hur Smålands BF ser på det här med klassikerrally. Först och främst så har man den rullande startordningen som gör att klassikerna jämnställs med övriga rallybilar och kan få starta lite var som helst i fältet. Sedan har man en verkligt märklig klassindelning där man helt går efter motorstorlek utan någon hänsyn till hur gamma bilen är. Alltså kör en Volvo Amazon från1965 i samma klass som en Appendix K 240:a från åttiotalet. Den som vägrar se det orättvisa i den här klassindelningen bör nog söka ögonläkare…
*
Då är det desto roligare att se hur Kullings MS väljer att behandla ”gammelbilsförarna” i nästa deltävling av Svenska Rallycupen och TINTER Classic Rally Cup ”Kullingstrofén”. Eldsjälen Conny Hansson har jobbat väldigt aktivt och ”curlat” för just de klassiska bilarna, till och med så långt att han sett till att de får starta allra först helgen lördagen den 27 juli. Men Conny har ännu mer att bjuda på.
– Med anledning av Midnattssolsrallyt vill vi nu ge de åkande med äldre bilar en extra chans – de Appendix K ekipage som tävlar i MSR kan anmäla sig efter anmälningstidens utgång, säger Conny Hansson.
*
En kompis tipsade mig om att det i Team Westoms ”Edaneracet” kördes en Ford Taunus i Grupp E (inte den här på bilden men likadan). Hemmaåkarna Mattias och Christian Pihlgren gjorde det dessutom så bra att man slutade som sjua av de tretton startande.
Annars är Ford Taunus en minst sagt udda fågel i rallyskogen och har man någon gång kört en sådan så är det inte svårt att förstå varför. Själv fanns en pissgul 17M från 1964 hemma i garaget när jag fick körkort. En bil som jag i stort sett inte ens tog i med tång, för mig var det Saab V4:a som gällde. Nu hade ju tidiga Saabar en viss tendens att gå sönder, var det inte växellådor så var det något annat som krånglade. Det var vid dessa tillfällen jag fick ”nöjet” att köra Taunusen som alltid fungerade. Mixen en artonåring med rallyambitioner och stelbakaxel/bladfjäder plus grusväg gav minst sagt spännande upplevelser. Dessutom hade far skott bilen med Michelin X-däck som vad gäller kvalifikationer som ”grusdäck” var helt livsfarliga. Några ”moments” upplevde jag allt, men det mesta gick ändå bra. Men så långt som att börja köra rally med en Taunus sträckte sig aldrig ens mina vildaste fantasier.
I mitt minne finns dock det faktum att Bengt Söderström utsågs av Ford i Köln att köra värstingen Ford Taunus 20 M RS i Safari Rallyt 1969. Som teamkompis fick ”Tjocke-Bengt” hemmaåkaren Robin Hillyam (bilden) och för honom gick det så pass bra att det blev seger. För svenske Bengt slutade rallyt med bakaxelras.
På hemmaplan var det däremot i stort sett ett okänt fenomen med Taunus i rallyskogen. Därför lyftes det på bägge mina ögonbryn vid Knutstorpsvängen i början av sjuttiotalet kan t.om med ha varit 1970, när den store lokale hjälten från Åstorpstrakten Sven” Hundra” Olsson körde just en 17M ( en likadan bil som den på bilden). ”Svenhunra” (uttalas med helsingborgskt skarpt u) körde också riktigt bra med Taunusen kommer inte ihåg placeringen men han blev långtifrån sist, duktig chaufför som han var. Vi väntade på honom vid målet på en sträcka där han fått stora och lite oväntade problem. Rosten hade redan gnagt hål i framskärmarna på den tyske kejsaren, dessa hade Sven lagat lite provisoriskt med trassel och lite annat jox. Till saken hör att tävlingen kördes i november, i Skåne i november regnar det ofta och så även den här natten. På den tuffa sträckan på Söderåsen skakade rostlagningen loss och lera sprutade fritt upp genom hålen i Taunus-framskärmen och hamnade som tjock smet på vindrutan. Smet som de trötta 6-volts drivna vindrutetorkarna inte förmådde flytta på. Minns inte riktigt ordagrannt vad Sven sa när vi frågade hur det gick?
– Ingen aning hur det går, jag ser ju för f-n knappt ut ens…
Taunusen blev kortvarig som rallybil hos Sven som sedan bytte till Saab och Datsun. Minns att det kördes Svenska Rallyt i mitten av sjuttiotalet med en indiskgul V4:a och där Sven nästan kom i handgemäng med en medtävlare i en splitter nya pilgrön Golf. Anledningen var att Golfen var lite för långsam på slutprovet på Färjestads Travbana så Sven tryckte till honom lite lätt. Resultatet blev att högerdörren på Golfen till stor del hamnade i kartläsarens knä vilket inte uppskattades…
Sven sadlade sedan om till rallycross där han blev stor publikfavorit. Nu har Sven sedan några år lämnat oss för en som många säger ”en bättre värld”. Hur som helst, finns där rallybilar i den världen så sitter säkert Sven i en!
*
Idag kom Noah Milell till Ortona i Italien för sista deltävlingen Karting-EM. Först nästa onsdag är det tävlingsdags men dessförinnan är det två testdagar. Fjärde platsen senast i Spanien från ”Kristianstad-Rookien” spred lite skräck bland medtävlarna.
– Skall man försöka hävda sig på denna nivån, krävs det att förbereda sig minutiöst annars kan man lika bra stanna kvar hemma, säger Noah Milell.
Men semester då?
-Kör man som privat förare i Europa får man passa på att planera in några dagars semester med familjen samtidigt.
Undrar om Noah vet om att Åhus Beachhandboll startar på fredag?
*
Rallysporten säljer bilar. Detta kan Skoda i Storbritannien intyga som trots att bilförsäljningen i hela Europa minskat med cirka 6,7 procent så har Skoda UK ökat försäljningen med tioprocent. Totalt har det sålts 32 000 Skodor varav en dryg tredjedel är Fabias och detta tillskriver man nu företagets rallysatsning.
Kanske något för fler krisande bilfabrikanter att ta efter…