Kubicas krasch var co-driver miss och mer om eldbenägna klassiska rallybilar!

Det var inget förarmisstag som orsakade Robert Kubicas våldsamma krasch i Rallye du Var som han ledde efter tio raka sträcksegrar. Istället var det ett co-drivermisstag som skickade WRC-Cittran till rallybilarnas himmel och Citroénbasen Yves Matton förklarar vad som hände
– Kubica fick fel not och därför höll han cirka fyrtio kilometer för hög hastighet vilket gjorde det omöjligt att klara kurvan.
Matton var dock klart imponerad av polackens ”pace” och hoppas trots kraschen att kunna utveckla samarbetet framöver.
– Robert är definitivt en man som vi vill fortsätta samarbeta med i WRC. Nu kan vi inte bara ge honom en bil utan vi måste tillsammans försöka hitta en samarbetspartner som kan hjälpa till med budgeten för nästa år.
Mitt inlägg om de nya tuffa säkerhetsreglerna i klassiskt rally har fått både Jan Pehrsson och Rickard Johansson att kommentera mina ”felaktiga slutsatser”. Precis så här ska bloggen fungera med seriösa och i det här fallet även vad jag kan förstå, väldigt kompetenta kommentarer.
Inte för en sekund betvivlar jag de faktauppgifter som de båda står för och min slutsats blir, ska vi efterleva dessa krav då ser jag ingen som helst framtid för åtminstone rallysporten. Pehrsson konstaterade att åttio procent av bilarna i Midnattsolsrallyt inte uppfyllde gällande bestämmelser enligt hans uppfattning. Det är nog också här vi hamnar framöver med en dramatisk minskning av startfälten och kanske bara runt tjugofemprocent mot dagens startfält.
I stora delar av världen är rally en sport förbehållit de välbeställda medan det i Norden är mera av folksport och i min värld är det detta vi ska kämpa för att det så ska förbli. Självklart är det alltid svårt att tumma på säkerheten och som Johansson menar, köpa bälten för fyratusen var femte år är väl inte mycket att hacka om. Nej kanske inte, men sedan ska det bytas stolar och overaller, ovan på detta kommer sedan hjälmar och HANS eller liknande skydd. Sedan toppar vi med spinklersystem och plötsligt börjar det klirra i kassaapparaterna hos alla som säljer utrustningen. I den tävlandes börs däremot är det desto tommare…
Än en gång säger jag att de båda säkerligen har betydligt mer kompetens på området än vad jag besitter. Men handen på hjärtat, känns det verkligen som att brinnande rallybilar är ett av svensk rallysports största säkerhetsproblem för tillfället? Sprinkler i all ära, men är det till någon större nytta och då tänker jag på t.ex. Ramonas utbrända Mitsubishi, här hjälpte det inte mycket iallfall.
Ska vi sedan jobba vidare med att eliminera riskerna, måste det bli obligatoriskt med samma klädsel hos mekarna på serviceplatsen som i Formel 1. Eldsäker overall och hjälm samtidigt som serviceplatserna spärras av från publik. Volvo Original måste helt förbjudas där hela den brandbenägna inredningen finns kvar. Alternativt om klassen ska finnas kvar, inredning ut.
Min saligen avsomnade far brukade säga ” har man otur kan man bryta tummen i rö..n”. Mot detta finns då alternativen, amputera tummen eller sy igen rö..n. Men fortfarande finns där en liten risk så det bästa är ändå att både amputera och sy igen…

4 svar på “Kubicas krasch var co-driver miss och mer om eldbenägna klassiska rallybilar!

  1. Det är farligt att leva Tommy! Då kan man dö. Min uppfattning är att man blir mer och mer ”fartblind” på ansvarigt håll. ”Inget att hakka om nya bälten vart 5:e år” bevisar ju tydligt att man tappat förankringen med verkligheten för unga fattiga killar.
    Anledningen är enkel. INGEN vågar ställa sig upp och säga att något säkerhetskrav känns onödigt. TÄNK…om det skulle hända nå´t sen. Vad SKIT jag skulle få. Bättre då att stämma in i kören oavsett hur hårt ekonomiskt det drabbar den aktive. I den Suzuki 1300 RallyCup som jag deltar i så är det aktiva som till nästa år helt tvingas avstå att åka just på grund av dessa påbud. Att man i värsta sortens WRC, GrN o GrH-bilar med 300 hästkrafter på SM nivå har hårdare krav har jag förståelse för. Men för våra små 100-hästars moppar med i bästa fall toppfart på 140 km/tim samt Grupp E-bilarna kunde kraven förnuftigt kunna sänkas. Jag vidhåller att 5-årsregeln för viss utrustning är absolut onödig (Vansinnig). VEM som fått FIA att kräva detta kan vi ju bara spekulera i. Jag har personligen bett många i ledande befattningar på förbundet att ”slå på lågprisströmbrytaren” …utan framgång. Men så är det ju i samhället överlag numera. Vi får inte längre ta personligt ansvar för vårat väl och ve. Snart är det tvång på cykelhjälm med ska Du se. Var har vår frihet under ansvar tagit vägen?

    1. Hej Ola.
      Känns som att vi är helt överens i den här frågan.
      Blir intressant att se hur stora startfälten i ”budgetklasserna” blir framöver…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *