Kubica till Ford (?) för WRC 2014, nu är Jonas Sandgren trött på ”tekniker-tjafset”, Kräbbleboda julhälsar och ”Bra-Bra” har gått bort!

Nu snurrar det för fullt i WRC och den ”tokiga säsongen”, senaste ryktet enligt brittisk nätmedia är att Robert Kubica lämnar Citroén för M-Sport. Det måste jag erkänna, ett steg jag inte alls trott skulle vara möjligt då Kubica i mina ögon verkat väldigt tajt med Mattons gäng.
Vid gårdagens stora ”Autosport Award-gala” där föresten Sebastien Ogier föga förvånande utsågs till bästa rallyförare avslöjades det att M-Sport sökt dispens för en annorlunda utformning av ”paddelväxlingen” på Fiestan. En dispens som kan tolkas som att bilen ska anpassas till Kubica som ännu inte återfått full rörlighet i handen efter olyckan.
Då blir det riktigt intressant om nu Sordo går till Hyundai och Kubica till Ford, vem blir då över till Matton? Kan det ändå bli så att Mads Östberg byter till Citroén och ersätts av Kubica i Fiestan? Att Fordgänget då ”linear upp” med Hirvonen och Kubica till Monte Carlo-Rallyt medan Duval och Östberg kör ”vinklat”? Onekligen är det spännande i WRC nu, nästan mer än när man tävlar…

*
De pågående oroligheterna i Bankok sätter nu stopp för årets upplaga av Race of Champions som skulle körts om knappt två veckor. Mattias Ekström, Sebastien Ogier och Michael Schumacher är några av de förare som skulle ha kört i Bangkok.

*
Uppropet från Södras Teknikergrupp att man ”ställer in” verksamheten på grund av  påhopp och ”annan skit” på nätet, främst då på Facebook har väckt mycket känslor. Att detta är en ”snackis” är helt klart och många har också haft synpunkter på teknikernas reaktion, de allra flesta egentligen hundra procent, väljer att ta den bespottade gruppens parti. Upprinnelsen till det hela var när Falköpings Jonas Sandgren fick ultimatum i samband med höstens Vilda Ryd Racet, flytta fram kartläsarstolen tio centimeter eller åk hem!
– Nu hade jag ingen möjlighet att flytta stolen så det vara bara att lasta, berättar Jonas.
Bilen, Jimmy Olssons välkände ”Yokohama-940″ har körts cirka 150 tävlingar med stolen på samma ”felaktiga” sätt, kartläsarens huvud hamnade bakom huvudbågen. Något som ingen tidigare påpekat för Jonas som köpte bilen i våras.
– Har inte gjort någonting med bilen sedan jag köpte den så därför var det inte så konstigt att jag blev förvånad över den här tuffa bedömningen…
Väl hemma började Jonas leta i regelverket för att hitta texten om hur stol/huvudbåge förhållandena skulle vara för att följa regelboken. Han hittade dock inte en enda rad om hur man exakt mäter detta utan det mesta var väldigt luddigt beskrivet. Istället bad han om hjälp via Facebook att lösa problemet. Han fick då tipset av en annan tekniker att hänga ett lod i huvuddbågens bakkant för att få rätt mått, vilket han gjorde med resultat att stolen satt korrekt monterad.
– Tog därefter kontakt och åkte hem med bilen till annan tekniker som då berättade att lodet skulle hänga i framkant på huvudbågen och inte i bakkant.
Jonas ställde frågan var någonstans man kunde läsa detta i regelboken?
– Fick inget svar på den frågan utan detta verkar vara upp till den enskilde teknikern att bestämma, menar Jonas.
Nu vänder han sig mot sättet att tolka regler något som görs helt olika av olika tekniker. Jonas menar att allt ändå måste gå att läsa sig till i de tekniska reglementet.
– Visst är detta en rimlig begäran att själv kunna utröna vad som är rätt eller fel!
Nu är Jonas inte bara irriterad över det faktum att det finns regler som ingen riktigt vet hur de ska tolkas, än mer irriterad över att han pekats ut som en bråkstake och den som orsakat ”teknikerbråket”.
– Har enbart ställt en fråga på Facebook och detta har sedan andra för mig helt okända människor utnyttjat för någon sorts kampanj på nätet, konstaterar Jonas.
Folk har till och med ringt upp och tjafsat med både tävlingsledaren och den tekniske chefen i Ryd utan min vetskap och utgett sig för att vara mina klubbkompisar, känns inte alls bra och jag är dj-ligt trött på detta…
Jonas känner sig helt felaktigt och orättvist utpekad som ”boven i dramat” och kräver nu upprättelse samtidigt som han ber alla att avsluta ”nätkampanjen” där hans namn utnyttjas.
– Vill absolut inte ha några ovänner i sporten utan jag vill kunna åka rally både hemma i västra men även i Skåne och Småland och framför allt kunna se folk i ögonen, avslutar Jonas.
Jonas sätter onekligen fingret på en öm punkt, detta att reglerna tolkas helt olika av teknikerna. Det som är okej för den ene innebär startförbud hos nästa. Kanske inte så konstigt att rallyåkarna då blir både vilsna och frustrerade…

*
BloggTomteEn tidig julhälsning skickar Kräbbleboda Rallyteam som låter hälsa att man haft ett enormt år. I Rally-SM har teamet haft två åkare där man tävlar för Team Nybe, Rickie Borgström med kartläsare Mattias ”Benke” Bengtsson som slutade 3.a i Junior SM och totalt i SM blev man 5:a.
Rickies svåger Hans Johansson och kartläsaren Mathias ”Nybe” Bengtsson körde in på en total 7:e plats i Rally-SM i klassen Trimmat 2WD.
I Sydsvenska Rallycupen har teamet ställt upp med Kim Nilsson/ kartläsaren Danny Holgersson i klassen VOC Mekonomen Rally klass C som man vann och så även även Södra BF:s C-Förarecup
På SSRC-prisutdelningen i Hovmantorp fick Kim extra pris för bra prestation och fick en fri startavgift på SSR.
André Gustafsson åker i C-förare Grupp H med lite olika kartläsare Victor Gustafsson, Mattias ”Benke” Bengtsson och Alexander Harsten. André slutade trea i sin DM-klass och likaså i C-Förarecupen.
Krister Jonsson är ”Oldboy” i sammanhanget med stor erfarenhet och vilket han visat i år.
Han har haft olika kartläsare men mest P-I Hellberg men även Marika Dahlberg, Tina Johansson, Henrik Andersson.
I TINTER Classic Rally Cup slutade han 2:a i klassen och 2:a totalt och fick även ta emot hederspris för bra prestation i cupen.

*
Barbara ”Bra-Bra” Johansson en av sextiotalets största bilsportprofiler har lämnat oss och avled den 21 november. Barbara körde ”Hundkoja” både i isracing, racing och inte minst i rally men hamnade ofta i skuggan av mera kända fortåkartjejer som Sylvia Österberg och Ewy Rosquist. En andra plats i BloggBarbara3Midnattssolsrallyts damklass 1964 kan nog rankas som största rallyframgången. Även om om hon inte blev lika känd som Österberg/Rosquist tyckte ändå svenska BMC -importören att Barbara kunde utnyttjas som dragplåster i annonsen för nya tuffaBloggBarbara 2BMC 1100” ( fattar egentligen ingenting, bilen hon hänger på är en MG 1100?). Barbara föddes i New York 1933 och blev alltså åttio år gammal.

2 svar på “Kubica till Ford (?) för WRC 2014, nu är Jonas Sandgren trött på ”tekniker-tjafset”, Kräbbleboda julhälsar och ”Bra-Bra” har gått bort!

  1. Det är tyvärr inte bara tekniska regler som är otydliga i vårt regelverk. Efter Ryds tävling blev det även diskussioner om en tjuvstart och jag försökte hitta vad reglerna säger är en tjuvstart, men det lyckades inte hitta någonting. Allt som jag kunde hitta om tjuvstart är hur det ska bestraffas. Ingenting om vad en tjuvstart är, om det finns någon tolerans, vad som gäller om det är människa eller maskin som mäter starten etc. Hur kan vi ha ett regelverk som inte beskriver reglerna?

    1. Hej.
      Håller med, någon måste revidera regelverket och göra det förståeligt så att enhetlig bedömning görs.
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *