Kruse-Motorbloggen = 0-1 efter WRC i Tyskland,Pirelli gör rally comeback och Volvo-såpan rullar på…
Tittade på reprisen av SVT:s sändning från WRC ADAC Rally Deutschland i förmiddags. Tv-tittning mitt på dagen? Inget konstigt, har ju gått in i ”TV-Svängs mode” vilket betyder att det är semester/jobb hela veckan med den 49:e upplagan av klassikern.
Sändningen var där väl inte mycket att klaga på, möjligtvis att expertkommentator Jonas Kruse före start var tvärsäker på Ogier-seger.
– Bara frågan med hur mycket, slog Kruse fast.
Varken Sordo eller Neuville fanns med i hans tankar och med facit i hand så vet vi hur det gick. Ett gott råd Kruse, inför Rally Australia kolla in tipset på Motorbloggen först, då riskerar inte ditt rykte som ”expert” bli lite naggat i kanten…
*
Läser idag att Sordos seger inte på något vis blidkat bossen hos Citroén, Yves Matton inför 2014. Han håller fast vid att det är först efter Tyskland som man börjar planera för 2014. Tyvärr tror jag att spanjoren redan är rökt, åtminstone för full säsong. Kan möjligtivs bli hjälpryttare i asfaltrallyna, men snö och grus tror jag han slipper. Än värre är att jag inte ens tror att Miko Hirvonen har någon ”vinkel-koppling” alls 2014. Året har hitintills varit en enda lång besvikelse både för Miko och Matton, bara segrar i de avslutande tävlingarna kan därför rädda kvar finnen. Vem tar då över deras rattar? Mitt tips, Kris Meeke och Robert Kubica, någon som vågar sätta emot?
*
Nu gör italienska däckjätten Pirelli come back i WRC efter några års frånvaro. Detta samtidigt som det ryktas att Michelin sneglar åt Formel 1. Rally är verkligen inget nytt för Pirelli, 180 WRC-vinster talar sitt tydliga språk. Då är det värre för DMACK som fortfarande inte riktigt fått till det.
*
Över till ERC eller Rally-EM där det i helgen är dags för Barum Czech Rally Zlin, ett tufft asfaltrally där finska påläggskalven Esapekka Lappi gör en ny start i ERC detta efter att den senaste tiden hållit till i Asia Pacific-serien. Senast fick han där problem med Skodamotorn och i ivern att hitta felet brännskadade han sig illa på armen. Dock inget som kommer att hindra honom i helgen enligt läkarrapporten.
*
Skrev lite igår om det uppblossande ”kriget” mellan VOC Mekonomen Rally bossen Roger Fransson och ett antal tävlingsledare. Fransson hävdade i fredags via ett SMS dessutom i ganska bryska ordalag, att de inte följer de regler och krav som är kopplat till att man bjuder in ”Volvobilar” till sina tävlingar. I ett nytt SMS till de berörda hävdar nu Fransson att de ”misstolkat” meddelandet och skriver ”Min ambition var i all välvilja att bespara er onödiga tråkigheter/kostnader.”.
Gick in och kollade på ett antal tävlingsinbjudningar framöver, hittade åtta stycken och inte en enda av dessa uppfyllde kravlistan. Ser alltså tufft ut att få absolut gehör för de ”nya reglerna” som vad jag vet åtminstone, ingen arrangör varit delaktiga i att ta fram?
Fransson hävdar att VOC Mekonomen Rally är en privat klass som SBF inte på något vis kan bestämma över och det är fullt möjligt att det är så ur juridisk synvinkel. Det jag funderar på är skräckscenariot om SBF/klubbarna inte längre är villiga att släppa till sina tävlingsarenor för den här privata klassen? Gud hjälpe att detta skulle inträffa, för i samma ögonblick blir alla ägare av Volvobilar anpassade efter detta ”privata regelverk” i praktiken oanvändbara. Möjligen kan någon av de nya ”friska, pigga, alerta, smidiga, rättvisa” aktörerna vid sidan av SBF välkomna klassen, men än så länge har inte jag i alla fall sett en enda rallytävling från det hållet?
Utan att ta någon som helst ställning vem som har rätt eller fel skriver jag än en gång, detta kan bara lösas på ”fredlig väg”. VOC Mekonomen Rally är en allt för bra och viktig del i svensk rallysport för att riskera någon sorts ”politisk härdsmälta”!