Kritisk Ogier, Kalle och Harri på tur, finns billigare boende, Adamo utmanar Mäkinen, Dennis R. laddar för asfaltpremiär, DM i Södra ställs in, ännu mer klargörande från SMK Hörby, ”Bosse” på SVT Play och ingen snygg Corona-syn!

Sebastien Ogier är kritisk till hur FIA hanterar omstarten av WRC och till en finsk rallykälla menar han att det känns som att FIA är mer intresserad av att få ihop 2021-kalendern än fortsättningen på årets.

Ingen vet hur många av de fem tävlingar som  är verkligen kan köras, hur många blir verkligen av!

Foto: Tommy Svensson

 

Estland ser han ingen fara med men däremot reser han frågetecken för både Turkiet och Tyskland. För Turkiet är det lite oroväckande menar ”Seb”, att ännu inga detaljer släppts om hur rallyt ska genomföras detta med bara lite drygt två månader kvar. Oroande är också de hälsoskyddsrestriktioner som finns i landet och som kan bl svåra att jämka ihop med en rallytävling på VM-nivå. Även de sedvanliga inhemska orosmomenten som präglar Turkiet finns med i bakgrunden. För tyskarna är det främst Folkhälsomyndighetens krav som för tillfället gör det omöjligt att genomföra Rallye Deutschland. Krav som dessutom förväntas gälla till och med oktober månad. Rallyt är planerat till mitten av oktober…

*

I vekan har Toyota Gazzo Racing återupptagit testerna inför Rally Estonia och för Kalle Rovanperä blev det en stor dag. Kalle fick nämligen in pappa Harri i sin Yaris-WRC och bjöd honom på en minst sagt hisnande resa genom den finska skogen. Efteråt såg faktiskt Rally Sweden-vinnaren 2001 både lättad, chockad men allra mest imponerad ut över Kalles sätt att köra rallybil.

Samtidigt dök där på testvägen upp en Toyota med lite udda utseende vilket av många tolkades som den GR Yaris TGR ska använda 2022.

*

Nu har även arrangören av Rally Estonia reagerat på rövarpriserna för boende under landets WRC-premiären. Via brev vädjas det nu till hotell och B&B att besinna sig annars är risken att Estlands del i Rally-VM blir en engångs företeelse varnar rallyledningen. Toppnoteringen hos Booking.com är nästan 100 000 svenska kronor för tre dagars logi utan frukost. Detta att jämföra med de priser som fanns i Tartu före att rallyt uppdaterats med WRC-status, då kostade ett ”normalt boende” kring 2000 kronor för samma helg. Nu går det ändå att hitta billigare övernattning hos privata uthyrare bland annat genom Airbnb och då kan man komma undan med runt 5000 kronor för helgen 4-6 september. Den Belgienboende svenske rallyfantasten Jens Johanson kan intyga att det går att hitta boende till mer normala priser.

Själv var jag riktigt snabb att boka direkt efter presskonferensen och fick tag i ett dubbelrum, 3 nätter, för totalpriset 162 EUR (på hotell i Viljani). Inte illa ?! 

Boendet är dessutom avbokningsbart vilket är viktigt i dessa Corona-tider.

Vi har bestämt att vi bara åker om det känns ”säkert” (hur vi nu ska kunna veta det ?) men vi kanske inte heller får lov att åka!

*

I början av veckan nämnde jag att Tommi Mäkinen grymtade över FIA/WRC:s val av ersättare av de inställda tävlingarna i VM-serien. Han syftade på att Hyundai med valet av tävlingar, Rally Estonia och kanske även Ypres Rally i  Belgien skulle få en fördel gentemot Toyota och M-Sport Ford. Detta då Ott Tänak skulle bli ensam om att ha erfarenhet av sträckorna i Estland och om Ypres körs blir det samma sak för Thierry Neuville. Han och Nicolas Gilsoul har kört hemmarallyt de tre senaste åren och med två segrar, den senaste med WRC-i20 2019. Svårt att bortse från att detta ger en viss fördel mot de besättningar som aldrig satt sina hjul på den tuffa och bitvis oberäkneliga belgiska asfalten.

Foto: Hyundai Motorsport

Om Mäkinen redan är sur blir det int bättre när Hyundai-basen Andrea Adamo på Twitter skriver, ”Nu måste jag fokusera på att få Rally GB att flytta från Wales till Irland 2021. Craig (Breen) är ”a nice guy” och förtjänar verkligen att få tävla på hemmaplan.”. Ett extra nålstick då Toyota har Elfyn Evans född och uppvuxen i Wales och även här han tog sin allra första WRC-seger med en Ford 2017 

Foto. Tommy Svensson

På tal om Tänak så fick han frågan med vilken rallyperson han skulle vilja sitta och snacka med och då om vad? Hyundai-stjärnan funderade en stund och tänkt först ta Colin McRae men ändrade sig till kartläsaren Michael ”Beef” Park. ”Beef” omkom när han och Markko Märtin kraschade med WRC-Peugeot i Wales Rally GB 2005 vilket satte punkt för estländarens VM-karriär. Efter detta har Märtin mest ägnat sig åt rally som teamägaren och mentor till flera förare, bland annat Tänak. Det är i den rollen som gör Tänak nyfiken på Park.

Jag skulle vilja fråga Michael många saker, framför allt skulle jag vilja veta hur han lyckades hantera Markko något jag tror han vet svaret på…

Foto: M-Sport

Med detta kan man ana att förhållandet mellan ”läraren (Märtin) och eleven (Tänak)” kanske inte alltid varit fyllt av harmoni och samsyn…

*

I helgen är det dags för rallystart i Tjeckien med Rally Bohemia där Dennis Rådström och Johan Johansson gör asfaltdebut för ORSAK Rally Sport. I veckan har man kört tester med nya ”Rally4-Fiestan” från M-Sport Poland och  med inriktning på ERC-premiären ”Rally Roma di Capitale”.

Foto: Vandraq Studio

Testet gick bra, och det var första gången vi fick testa nya Ford Fiesta Rally4 från M-Sport Poland på asfalt, berättar Dennis.

Nya bilen är helt klart snabbare, den har mer grepp i bakvagnen och mer traction med de nya komponenterna i drivlinan. Det var väldigt kul att kunna få en bra känslan direkt. 

Senast värmlänningen satt i en rallybil ihop med Johan var när man vann R2-klassen i Rally Sweden.

Det ska bli jättekul att få komma igång igen, säger Johan. 

Uppehållet har varit väldigt långt, så det känns nästan lite ovant att ta på sig overallen igen.

Foto: Vandraq Studio

Nu har man även hinnit med att reka sträckorna till Rally Bohemia och känslan inför tävlingen är bra, berättar Dennis.

Vi har kört igenom alla sträckor och det finns både snabba och krokiga partier med bred och smal väg och kommer att ta Rally Bohemia som vilken tävling som helst för att komma in i tävlingsbubblan och få en perfekt genomkörare inför Rom.

I samma rally var även danska Suzukiduon Kenneth och Jacob Madsen anmälda men redan före avfärd från Danmark fick Jacob ge upp. Enligt uppgift med motorproblem och därmed är det enbart Kenneth och Morten Andreasen som får kämpa för de röd/vita.

*

I går meddelade SMK Hörby att man som en direkt följd av myndigheternas tillståndskrav tvingas ställa in den 56:e upplagan av TV-Svängen. En tävling som även skulle ha ingått i Södras Rally-DM och när samma dag Eslövs MK meddelar  att även dom ställer in sin DM-tävling i RS gick proppen ur för alla Södra BF:s tre tänkta DM-serier.

Foto: Tommy Svensson

På grund av att det har blivit för lite tävlingar kvar att kör då arrangörerna ställer in på grund av att man inte får tillstånd från markägare samt att man även ställer in på grund av Covid 19 så har vi inte tillräckligt med tävlingar kvar för att klara av våra DM, förklarar SGA/DM-ansvarige Patrik Persson.

Detta beslut är tagit ihop med styrelsen och SGA och nu tar vi nya tag inför 2021 och ses i höst på ”Rallymöte för alla” i Hässleholm.

Om jag räknar rätt så återstår idag cirka tio rallytävlingar i Sydsverige att köra. Jag blir dock inte förvånad om några av dessa försvinner på grund av Coronarestriktionerna. Närmast att köras är Svampasprinten söndagen den 19 juli och så avslutas rallyåret den 21 november i Älmhult med Silversprinten.

*

Foto: Tommy Svensson

Efter gårdagens besked från SMK Hörby att TV-Svängen 2020 ställs in fylldes kommentarsfältet på facebook hyggligt snabbt. Alla ”kommentatorer” så när som en, gav klubben sitt fulla stöd för tisdagens tunga beslut. Den avvikande hävdade istället att det var ett beslut som var allt annat än enhälligt vilket det beskrevs som. Istället menade denne icke SMK Hörby-medlem,men nu har jag fått höra att inte alla i klubben höll med om beslutet men ändå var det en ”enhällig” styrelse som beslutade”.  För att klargöra saken så var beslutet att ställa in i praktiken redan tagit genom skrivningen i Polisens tillstånd för TV-Svängen, en skrivning där det slåss fast att på en rallytävling utanför inhägnat område och utan undantag gäller då 50-gränsen för hela arrangemanget. Alltså tävlande, mekaniker, funktionärer och publik får inte överstiga en totalsumma av 50 personer. Alla som har lite hum om rally inser då direkt hur omöjligt det blir att ens fundera på att köra. För mötet i tisdags var det därför en ren formsak att enbart fastslå att det inte skulle gå att genomföra en tävling under myndigheternas premisser. Det var alltså aldrig någon egentlig diskussion under mötet om själva sakfrågan efter att tävlingssekretare och ordförande redogjort för mailväxlingen med myndigheterna. Med denna vetskap så var det också ett ”enhälligt beslut från närvarande styrelse och tävlingsledning”  att ställa in. 

Det intressanta är vad ”SMK Hörby-källan och kommentatorn” menar skulle vara alternativet till att inte ställa in? Vore detta att stoppa huvudet sanden och köra TV-Svängen och strunta i att ha ett gällande tillstånd från Polisen? Eller skulle vi kanske satsat på en tävling med 15 startande? Finns kanske fler alternativ som jag missat, men i så fall skulle det var kul att höra vilka….

*

Av en ren händelse zappade jag igår in på SVT1 och vad hittar jag då, jo ett jättebra halvtimmesprogram med Marcus Grönholm och racingföraren Emma Kimiläinen. Här avslöjades nya sidor av Grönholm och redan före detta har jag alltid gillat denne sympatiske och från divalater helt befriade dubble världsmästare en känsla som nu är ännu större. Bitvis mer än lite gripande när ”Bosse” berättade om när han som 13-åring fick uppleva att pappa Ulf omkom inför träningen till Hankiralli. Jag ska inte avslöja mer av innehållet men ”En dag i våra liv 3” finns att se på SVT Play, missa det inte!

*

I helgen körs det ”Bilcross”Svampabanan och imorse anlände deltagarna till Tomelilla. Något som fick en av Österlens motorsportprofiler att reagera när han passerade och därefter slå mitt nummer på mobilen.

Ute på fältet står flera hundra människor och trängs för att kunna komma in och vad jag tror, anmäla sig. Här snackar vi absolut inte om något ”Corona-avstånd” och min fråga är om detta verkligen är vad motorsporten vill visa upp i de här tiderna?

Inte heller här har jag något bra svar…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *