Kristoffersson till WRC Rally Finland, Oliver och Petter gör upp på Goodwood, 300 racingklassiker till Ring Knutsorp, rörd av Saab och missa inte GP-jubileumet på Råbelövsbanan!

Det blev till slut 65 namn i ”Entry list” för Neste Rally Finland och där det i sista stund kom till ett för oss svenskar väldigt kul ekipage, Johan Kristoffersson/Stig-Rune Skjaermoen. Med KMS/Volkswagen Dealer Team Bauhaus Polon gör Johan finsk debut och med tanke på att utvecklingskurvan som rallyförare går spikrakt uppåt är nog ingen säker i WRC2-klassen. Lite förvånade så saknas Ole Christian Veiby och Jonas Andersson i listan och istället blir det upp till Henning Solberg/Ilka Minor att försvara de norska färgerna bland R5-åkarna då även Mads Østberg som bekant avstår start. Inte heller Emil Bergkvist är anmäld trots att en del tecken fanns efter Portugal att Finland skulle bli nästa stopp för honom och Patrik Barth.

I Junior-WRC är det 14 förare anmälda och där nu Tom Kristensson/Henrik Appelskog går ut som andra bil bakom ledande spanjoren Jan Solans. Direkt efter SMK Hörby-föraren startar så Dennis Rådström/Johan Johansson. WRC2 Pro fortsätter sin vandring i dödsskugggans dal och i Finland bara fyra anmälda. Kalle Rovanperä, Gus Greensmith, Eerik Pietarinen och så sent anmälde M-Sports Eric Camilli med nya R5-Fiestan.  

I WRC är överraskningarna redan kända, Hayden Paddon kör Fiesta hos M-Sport Ford medan Craig Breen gör debut hos Hyundai. Däremot blev det ingen WRC-Hyundai för Jari  Huttunen trots att det funnits många tecken på detta. Men helt lottlös blev han inte utan får nu köra i WRC2 med en Hyundai i20 R5.

*

Den här helgen pågår ”Festival of speed” på brittiska Goodwood. De som hoppades på att Petter Solberg skulle dyka upp i Höljes på sin ”Farewell Tour” blev så klart besvikna när rally/rallycrossikonen istället valde att besöka Goodwood. Här är Petter ett stort dragplåster och hit har han plockat med sig båda sina rallycrossbilar, Polo och Citroën som han även luftar ”in full pace” inför de tiotusentals besökarna.  Men han har även skeppat över sin WRC-Subaru från 2002 och med denna ska han och sonen Oliver som har sin USA-Subaru på Goodwood köra det berömda ”Hill Climb”. En tuff familjefajt är att vänta och när dessutom Oliver får höra att pappa lovat vara snabbare blir han förvånad.

Sa han verkligen så?

Så klart han tror det, han är ju så himla rolig, kontrade Oliver.

För att än en gång bevisa att jag inte är någon Volvo 240-hatare så plockar jag även med en bild på den 240 som Petter gjorde rallycrossdebut med 1995.

Bilen gör 110 km/t på ettans växel, hur coolt är inte det, berättar Petter.

Jag vann 19 av 21 tävlingar i Norge med Volvon och det är svårt att nu förstå att vi byggde bilen hemma på gården… 

Nu är han inte ensam om att vara norskt dragplåster på ”Fart-festivalen” även Mads Østberg är på plats och kör med en av Citroëns WRC-bilar. Han blev också lite av publikfavorit när han brände däck framför de välfyllda läktarna.

*

Känns att det börjar dra ihop sig till semestertider och rallyåkarna har börjat trappa ner litegrann. I den här delen av världen är det bara SSR Rallysprint i morgon som finns i almanackan. Lite drygt 70 startande ska köra de två sträckorna som bjuds med start i Älmhult klockan 12.00. Målet och serviceplatsen är dock beläget på Granada Folkets Park i Lönsboda.

*

Ring Knutstorp däremot är det full fart med både Sportvagnsmästerskapet/Racerhistoriska Klubbens årliga ”Sportvagnsmeeting”. Bortemto 300 förare kommer att göra upp på Söderåsens sluttning och när jag försöker få en översikt över de ”5011-klasserna” gav jag till slut upp.

Så mycket greppade jag att Yngsjös Tommy Bencsik leder ”Lotus-klassen” både i RM och RHK. Även att gamle rally och Volvfriskusen från Tomelilla Bengt Quist har ordning på grejorna i sin Ford Mustang. Tvåa i RM och ledning i RHK så här långt. Kval i morgon lördag med race på eftermiddagen plus ”full racesunday”.

*

Alla som känner mig vet att jag är lättrörd och isynnerhet när det gäller hundar och rallyfolk. När jag då tar del av Johan Erikssons planer för helgen blir det något tjockt i halsen. Johan berättar: Nu bär det av till Norrköping med ett lass nya delar till värsta konkurrenten i Back SM, Magnus Johansson.  Så att Magnus och jag får köra om medaljerna. För om 3 veckor är det race i Östersund och veckan efter går finalen i Ludvika.

Magnus hade ju oturen att rulla framför tv-kamerorna i samband med SM-Sprinten i Malmö och såg så klart Back-SM försvinna som en avlöning. Men då kom kavalleriet till undsättning i form av Johan som så klart samlat på sig en del Saab-godis ifall att. Respekt! 

*

Imorgon är det Motorlördag i Kristianstadsbladet och även om jag normalt sett inte avhandlar motorcyklar i bloggen får jag göra ett undantag. Den 20 juli är det stort jubileum på Råbelövsbanan någon kilometer norr om Kristianstad och då är det ”Skåneloppet 1959” som ska firas. Eldsjälen hos museet i Råbelöv, Jonas Bruzelius har till jubileet plockat fram två TT-cyklar som gick i loppet för 60 år sedan och som ska köras på en tillfällig bansträckning i anslutning till museet. Nu bli det inte bara de här två motorcyklarna som körs i ”loppet” utan en hel flock andra kommer också hit för att ge alla nostalgiker en kick. Så missa inte detta, lördagen den 20 juli med början klockan 11.00.

Så klart finns även Motorlistan med på uppslaget, de tre heta, Höljes-WRC-Kristianstad Kartingklubb och så Motorstoppet. Här ställer jag frågan om det känns riktigt värdigt att rally i samband med SM-veckan buntas ihop med Casting och Kustrodd? 

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *