Kopecky vann ERC i Tjeckien, tips ”kör på vägen”, KRC-tunt i Trolhättan, uppsop TV-Svängen och Ola har köpt ny ”Silver-Gris”!
Tjecken Jan Kopecky är rena segermaskinen i ERC med fem segrar på sex starter och att han därför skulle triumfera även på hemmaplan i Barum Czech Rallye Zlin blev ingen större överraskning. Segermarginalen till tvåan Vaclav Pech i en Mini Super 2000 blev över minuten. Trea slutade Jaromir Tarabus som precis som fyran Sepp Wiegand körde Skoda. Här skiljde över tre minuter, en tuff nöt att knäcka den där Kopecky…
På topp-tio hittar vi bara en enda icke-tjeck, just Wiegand verkar som att hemmavägar var en bonus. Noterar att bland de brutna, exakt fyrtio av de 69 startande fanns även svensken Jörgen Jonsson från Västerås. Jörgen gick ge upp på sträcka sex med ”mechanical” på sin Peugeot. Lite förvånande att så många bryter ett asfaltrally måste ha varit tufft i överkant? I mål kom dock knappt femtio då flera startade om med hjälp av ”Superrally-reglerna”, dock inte svenske Jörgen.
*
Hoppar då över till TV-Svängen där jag fortfarande rent mentalt befinner mig. Det är väl ingen direkt hemlighet att TV-Svängen har ett visst rykte om sig för att bjuda på ”tuffa vägar”. Ett rykte som till stor del är kraftigt överdrivet men visst är det sant att man bör ha bilen på vägen, att gena brukar straffa sig. I år precis som alla andra år hör man ” fick punktering fast jag körde mitt på vägen” och i mina öron har detta oftast varit rent skitsnack. Själv har jag haft ”koll” på Kagarp, Stänkelösa och Puus alltså sträckorna två, fem och sex i årets upplaga. Argument som att jag kört sträckorna med min Subaru med ”Sportpaket”, alltså sänkt utan minsta problem före tävling brukar bara viftas bort. I dag när vi var ute och återställde vägarna kunde jag konstatera samma sak som alla andra rallyarrangörer, numera är det inte modernt att köra på vägen. I kurvorna ska det skäras och stjälas väg för att kunna hålla farten uppe. Tro f-n att där kommer fram ”stora stenar mitt i vägen” när man helt nonchalerar den sträckning som vägbyggaren en gång tänkt sig. Såg massor av exempel men dokumenterade två ställen på Stänkelösa som omtalades på detta sätt med ”stenar mitt i vägen”. På bild ett syns Stefans skor där vägen slutar och att sedan de tävlande väljer att ”bygga ny väg” är det något som arrangören bör lastas för? Jag vet mitt svar…
Bild två är utgången på sista vägbytet på samma sträcka och även där hade naturen placerat en stor sten, men dock metern utanför vägen. Lars Mårtensson (bilden)var den förste som ville känna på hur pass stor stenen var och fick sedan många efterföljare. Väl att märka, Lars erkände direkt.
– Klart att jag var utanför vägen!
Det jag vill komma till är att ofoget att ”bredda” är ett av sportens allra största bekymmer. För oss handlar det om svårigheten att laga efteråt plus att många kurvor numera är så breda att väghållarna inte känner igen sig. Uppåt landet har skogsbolagen satt ner foten och vill inte längre låna ut vägar till ”amatörvägbyggeri”. Att sätta ut hinder typ höbalar, tunnor och annat är i praktiken omöjligt när man som i TV-Svängen har sträckor med många kurvor över fyra mil. Hade rallybilarna istället haft lite ”softare” däck tror jag att problemet hade blivit mindre, åtminstone efter ett tag när punkteringarna blivit alltför vanliga…
*
Fick ett mejl idag från Peter Sivtoft som gjorde mig verkligen irriterad. Peter var tillsammans med kompisarna i Kristianstads MK ansvariga för sträcka fyra, Maglehult. Men bemötandet från vissa tävlande var inte så trevligt. Peter skriver:
Tjena Tommy.
När det ändå pratas mycket kring att det är svårt att fixa funktionärer måste jag bara säga en sak.
Jag stod i starten på SS 4 Maglehult som vi i Kristianstads MK hade. Jag skötte sedvanliga sysslor som att kratta spår och göra starten farbar för hela startfältet. Stämningen var på topp till en kartläsare öppnar dörren och säger att jag uppför mig osportsligt.
– Ursäkta säger jag, för jag måste väl ha hört fel.
Han går på igen att det jag gör är osportsligt och hur ska vi komma iväg nu. Jag svarar lugnt det är lika för alla och vi vill att här ska se bra ut. Han bara skakar på huvudet och blänger på mig.
Just där försvann mitt goda humör den dagen.
Hade jag nu varit med för första gången så tror jag nog att det inte blivit fler gånger. Vem vill få detta bemötandet av dom tävlande?
Nu var det så att alla andra var mycket trevliga, men det räcker med en idiot sen är humöret nere.
Att man kan gnälla när man startar bland dom första bilarna. Herregud säger jag!
Det jag vill säga är att uppför sig inte dom tävlande så blir det nog ännu färre funktionärer som vill hjälpa till på våra tävlingar.
MVH Peter Sivtoft”
Väldigt snällt av Peter att inte namnge kartläsaren, om han gjort så hade nog tävlingsledningen gärna velat ”snacka” med den ”sportslige kartisen”…
*
Ännu ett mejl kom, detta från Börje Lagerquist.
”Hej Tommy
I din nästa blogg lägg in ett stort tack till Resultatservice för deras perfekta rapportering från TV-Svängen. Man fick ju nästan tiderna innan dom hade kommit i mål på sträckorna.
Hälsningar Börje.”.
Tack Börje, kunde inte sagt det bättre själv!
*
Samtidigt med Börje kommer duktige rallyfotografen Thorleif Olsson.
”Hej Tommy.
Nytt reportage ute på www.RallyRepo.com från gårdagens TV-Svängen i Hörby.
60 mixbilder från SS1 och SS4, kryddat med en och annan kommentar från de tävlande!”.
Don´t miss it, säger jag!
*
Konstaterade härom dagen att ”gröna rallybilar är en styggelse”. Replik direkt från Ascoanfantomen Göte Karlsson:
”Hej, Tommy!
Visst är det snyggt med gröna rallybilar! (Se bif. bild.) Antar att det har varit jobbigt med att sköta ett arbete, sköta bloggen och sen till råga på allt arbeta häcken av dig med TV-svängen. Jag tror att du i ren förvirring blandat ihop gröna rallybilar med Gröna Bilister!
Mvh
Ascona-fantomen”.
*
Parallellt med TV-Svängen kördes sjätte deltävlingen i Klassiska Rallycupen, SMK Trollhättans Strömkarlen. Måste var nytt lägsta rekord vad gäller antalet KRC-deltagare, bara tjugosju kände för att köra tre sträckor gånger två, totalt cirka 25 kilometer. Inte mycket till genrep för SMK Trollhättan med tanke på att man till nästa år redan avslöjat att man är SM-arrangör 2014. Då är alltså två arrangörer kända, Hässleholms MK och SMK Trollhättan innan den officiella SM-kalendern publicerats. Jag vet inte, men något känns konstigt med det här systemet…
Noterbart från Trollhättan var så klart att Kenneth Bäcklundh var bästa 2WD-åkare med sin Appendix K Escort. Cirka tjugo sekunder skilde ner till tvåan John Nilssons Grupp H 240:a. Totalsegrade gjorde Jerker Axelsson i Subarun före Bengt ”Abris” Abrahamsson i Mitsubishin.
*
Nu väntar bara några timmars jobb på måndag, lämna tillbaka alla lånade grejor, köra på tippen och leverera ”mutor” i form av fikabröd till alla våra dolda sponsorer innan jag kan lägga den nästan femtionde TV-Svängen till handlingarna. Glömde att på måndagkväll är det styrelsemöte och där kommer riktlinjerna för nästa års Jubileums-Sväng att läggas upp. Tänk ett helt år till nästa höjdpunkt, för trots allt jobb, gnäll, skäll och andra onämnbara helveten så är där ändå alltid ett gram mer i pluskålen än i minusvarianten. Det är väl därför man håller på, eller är det någon fortfarande okänd sjukdom som är orsaken…
*
Breaking news! Precis när jag ska trycka på ”publicera” knappen rullar Ola Wingren in med ”Silver-Grisens” ersättare en ”ny” silverfärgad 940. En bil som redan fanns på ”olycksträckan” och som Ola ”spanade in” i fredags. Rallylabradoren Colin var lite skeptisk, men den nye ägaren desto positivare.
– Nu var det så att säga köpläge, ägaren och jag kom snabbt överens, berättar Ola.
Därmed verkar bilproblemet löst, fast där är ju en bit kvar fram till att det är en fullgod ersättare. Kan förresten tipsa, behöver du halm/hö till halmbockar eller annat julpynt så kan nog Ola bidra med åtminstone en dryg bal om han städar nyförvärvet…