Klarin nöjd med Loebs återkomst till Värmland, blir WRC-Hyundaien en R5:a och Ramona ger positivt besked!
Nu kommenterar Rally Swedens frontfigur Bertil Klarin att han och rallyt drog rena bingovinsten när Sebastien Loeb deklarerade sin återkomst till Värmlandsskogarna som ett av fyra ”sista WRC-framträdanden”.
– Självklart är vi väldigt glada att Sebastien bestämt sig för att köra hos oss även 2013, menar Klarin till wrc.com och fortsätter.
– Detta ger vår fantastiska publik en chans att se och hylla honom en sista gång!
Loeb som vann 2004, konstaterar enkelt.
– Jag vill väldigt gärna vinna Rally Sweden ytterligare en gång och då gärna med perfekta vinter förhållanden!
Hittade lite snabbt en bild jag tog på Loeb från 2006, året då Citroén körde blått…
Visst är det fantastiskt att den niofaldiga världsmästaren väljer just Rally Sweden som ett av fyra avskedsrace, när alla vet att detta är ”WRC-seriens sämsta tävling”. Självklart skojar jag och Rally Sweden är istället ett av WRC:s absolut bäst arrangerade tävlingar, detta dessutom år efter år. Men bland svenska ”experter” brukar det ändå låta som att motsatsen vore verklighet. Är det inte för mycket snö så är det för lite, grus i spåren, för höga snövallar eller för låga, för långa transporter, tunt startfält med inga svenskar i toppen, ja gud vet allt som de berömda ”svartmålarna” lyckas plocka fram. Har aldrig riktigt förstått vad dom är ute efter, att Sverige ska slippa ha en WRC-tävling är det målet kanske? Om så är fallet kommer åtminstone jag i alla former att jobba emot dögrävarna så länge jag orkar…
Nu verkar Marcus Grönholm var kry efter sin skada vid X-Games i USA och enligt tysk media ska han nu hjälpa VW att få lite ordning på nya WRC-Polon. Marcus ska testa Polon här i Sverige och tydligen är där lite ”vinteregenskaper” som ännu inte är riktigt hundra. En mejlskrivare påpekade för mig att man hade problem med att hålla sidorutorna rena från imma och snö.
– Tänk när Latvala kommer med fyrhjulskaas och tvingas se vägen genom sidorutan, då är det inte kul om den är helt igensnöad, menade min tipsare.
Spekulationerna om vem som blir bas för Hyundai-teamet fortsätter, även om just Kris Nissen verkar vara hetaste tipset än så länge. Lite oroväckande är WRC-kommentatorn Colin Clarks inlägg på Twitter där han hävdar att en tillverkare som kontrakterats för att förse WRC-bilen med komponenter fått ändrade förutsättningar. Enligt dessa obekräftade uppgifter är ordern ändrad från WRC till en bil för något tamare R5-klassen. Om detta är sant är det så klart lite trist. Som förare till Hyundaien nämns nu också Ott Tänak vid sidan av Jari Ketomaa vilket inte förvånar så mycket. Skrev det tidigare, tror stenhårt på Novikov i M-Sports andra Fiesta.
Mads Östberg är just nu i full gång med första testerna inför Monte-Carlo Rallyt. I den helvita Fiestan testar han under vinterlika förhållanden i närheten av Monaco. Noterar att bilen har enbart två dekaler, Michelin och så ”The blue oval”, verkar alltså inte som att Ford stängt pengapåsen med dubbla slag…
Lite positivt från Ramona Karlssons horisont så här strax före jul. Läser på hennes blogg följande glada besked,
” Har för övrigt haft en riktigt bra dag, och har bl.a. fått positivt besked av en sponsor. Ett företag jag gillar skarpt att jobba med av flera anledningar – bland annat på grund av raka och snabba beslut. Uppskattas skarpt såhär strax innan säsongstart!  Nu är jag laddad av energi för att förbereda inför nya möten i morgon!”
Om det hjälper så håller åtminstone jag mina tummar för att hon och Miriam ska få ihop stålar till en mer lyckad säsong än årets…