Klara i ilfart från Lund till Chile, Azorerna utgår ur ERC-kalendern, tyvärr inget större sug i sista SM-finalen för 2022, Saab-trio underhåller på Rallybåten och Tom K. dragplåster vid Hyundai-invigning!
Jag har noll koll på hur lång tid det tar att ta sig från Lund till Chile och Antofagasta men det kan inte ha varit lång betänketid tid för SMK Hörbys just nu superheta Klara Andersson att fundera när hon erbjöds plats i helgens Extreme E. I Antofagasta Minerals Copper X Prix ersätter Klara Jutta Kleinschmidt i teamet ABT Cupra XE. Tyskan skadade sig under träning så illa att hon inte kunde fortsätta tävla. I tävlingen kommer Klara att köra ihop med extremt rutinerade både från WRC och ökenrallyn som Dakar där han vunnit och likaså i OS men då i Skeetskytte, 51-årige qataren Nasser Al Attiyah.
*
Ett av ERC:s mest omtyckta men samtidigt ett av de mest fruktade, är deltävlingen ute i Atlanten, ”Azores Rally”. En som definitivt kan skriva under på detta med fruktade är Tom Kristensson som inledde sin ERC-säsong med Opel Motorsport 2018 genom att här tidigt åka av och skrota sin Opel Adam R2. Foto: Okänd
På sträcka fem gjorde han och Henrik Appelskog som stark fyra i klassen en tung krasch där även en elstolpe gick åt förutom den stackars Opeln. Ett litet sidospår för i ERC-kalendern 2023 finns inte det tuffa grusrallyt längre med , annars har rallyt funnit med två omgångar 1992-2003 och sedan 2013-2022.
-FIA European Rally Championship-arrangören har informerat Azores Rallye Organisation Committee att rallyt inte är en del av planerna för 2023, förklarade arrangören besviket.
Anledningen är inte att dessa misskött sig utan istället är det placeringen långt ut i Atlanten som är problemet berättar man.
– ERC vill göra mästerskapet mer centralt för att minska kostnaderna för teamen.
Rallyt har annars stått för en betydande del av kostnaderna för sjö och flygtransporterna ut till Azorerna, ändå menar teamen att det blir för dyrt. Arrangören är sjävklart besvikna i synnerhet som promotorn redan gett antydningar om att dom var säkrade plats i kalendern både för 2023 och -24.
– Vi kommer att fortsätta att arbeta på nästa års upplaga, den 57:e, för att tillsammans med våra partners garantera ett evenemang med den kvalitet som det är känt för, i hopp om att i framtiden återigen bli en del av Europas bästa. rallytävling, avslutar Azores Rallye Organising Committee.
*
Om två veckor eller mer exakt lördagen den 8 oktober avslutas SM-säsongen 2022 i Västerås med finalen för Grus SM, ”Rally Xplosion”. En final som avgörs delvis på en grusväg med ”gräs i mitten” men även klubbens bana kommer att utnyttjas och där det även förekommer asfalt.
– Sträckan är över två kilometer långt och körs fyra gånger, där ungefär 20 procent består av asfalt, resten grus. Det finns en spektakulär bropassage och två krön att passeras, förklaras det från arrangören Västerås MS.
– Det är mycket god översikt på stora delar av sträckan på våra vallar som vi har runt banan och allt kommer att utgå från vårt stora depåområde.
Tråkigt nog avviker inte finalen från övriga tävlingar i SM-serien och i dag finns inte mer än 26 anmälda när anmälanstänger i morgon. Nu tror jag inte arrangören gör verklighet av det hot som skrivningen i inbjudan utgör, ”Organisationskommittén äger rätt att efter domarens medgivande avlysa tävlingen vid mindre än 40 st anmälda deltagare anmält sig vid anmälningstidens utgång”. Ändå märkligt att så få anmält sig med tanke på att det i de tidigare deltävlingarna rört sig kring 50 anmälda och nu bara häften. Inte utan att det är lite svårt att hänga med i rallyförarnas tankegångar…
*
För oss som var med på den gamla goda tiden när fabrikanter och återförsäljare kände stolthet över ha egna team som tävlade med deras produkter, är den här bilden välkänd. Att Saab och rally alltid hört ihop vet väl till och med dagens fjuniga ungdomar och när den här trion dök upp i startlistorna gällde snacket mest om vilka som skulle bli tvåa. Frän vänster är det Kalle Grundel som körde i Standard B med en blå Saab V4, i mitten Ola Strömberg som dominerade i Standard A med Saab 99 EMS medan Stig Blomquist körde värsting-99:an i Klass Special. Nu är bilden runt 40 år gammal men trion är still going strong och för de som tänker sig att ta Rallybåten till Rally Sweden i februari blir det möjlighet stifta närmare bekantskap med svensk rallyhistoria.
– Tre minst sagt färgstarka och framgångsrika rallyprofiler som med sin närvaro garanterat kommer att förhöja värdet på resan till Umeå för oss alla, avslöjar Rallybåtens ”kapten” Simon Johansson och fortsätter.
– Skrönor, sanningar och halvsanningar från förr utlovas när trion tar scenen i besittning. Men rallylegenderna kommer även ge sin syn på VM-serien 2023 i allmänhet och Svenska Rallyt i synnerhet. Missa inte detta!
En trio som garanterar kommer att bänka sig längst fram för att inte missa något är trion från SMK Hörby, Tommy Jonsson, Kenneth Rittbo och Thomas Hallén. De ihop med andra entusiaster avreser från Stockholm med Viking Cinderella tillfälligt omdöpt till Rallybåten till Umeå för andra deltävlingen i WRC 2023. Rallybåten erbjuder 1 600 entusiaster ett helt nytt och unikt sätt att uppleva världsmästerskapets enda vintertävling. De unika kombon nöjeskryssning och VM-rally och är du sugen så gå in och läs mer på www.rallybaten.com Bokningssidan till Rallybåten hittar du här: www.vikingline.se/rallybaten
*
Har alltid tyckt det är märkligt när inte importörer/återförsäljare hänger på när deras produkter är flitigt förekommande i stora internationella rallyserier. Tänker till exempel på Ford och Skoda som utgör lite hörnpelare i WRC respektive WRC2 men som inte på något vis låter detta faktum synas i den svenska marknadsföringen. Vad gäller Ford vet jag inte riktigt var deras budget för marknadsföring hamnar, Skoda däremot har sorgligt nog valt sporterna, ishockey, cykel och golf istället för sport som relaterar till de enorma rallyframgångar som skördats av det som produceras i Mlada Boleslav. Därför känns det väldigt kul när Bilmånsson i Hörby väljer att visa upp en Hyundai R5 som dragplåster när Volvo framöver får finna sig i att spela andra fiolen i den uppfräschade bilhallen. Företaget startade för 100 år sedan och har nästan ända sedan dess för oss skåningar varit synonymt med Volvo, men framöver blir det mer Hyundai och för att fira detta har man i helgen öppet hus.
Nu var det inte enbart den Hyundai R5 som Tom Kristensson vann med i Minnesbergsbacken som var dragplåster, än mer nyfikna var besökarna på chauffören själv.
– Jättekul att så många kommer fram och snackar rally och det märks att man i Hörby är betydligt mer intresserade av sporten än på andra håll, menade Tom i en paus mellan besökarna.
När Bilmånsson är en av Toms många samarbetspartners var det helt naturligt att ”The local hero” skulle inta hedersplatsen närmast ingången. Här insåg han dock sin begränsning när en besökare ville ha lite detaljerad information om en av nybilarna.
– Du vet, jag kan bara köra Hyundai för övrigt är det nog bättre att visar dig en säljare, skrattade Tom medan han lotsade den blivande köparen till rätt person.
För att återknyta till det jag skrev i början, tänk om Hyundai Sverige tog en liten, liten del av sin budget för marknadsföring och istället valde att satsa denna på ett eget team i Rally-SM? Bil finns i Hyundai Rally2 och jag vågar även påstå att det finns en etablerad Hyundai-förare i vårt närområde som är tillgänglig. Tänk vilket lyft för både sporten och märkets image detta skulle inbära, kanske till och med i en förlängning göra att fler följde efter. Skoda, Ford, Peugeot, Opel, Citroën och Toyota kunde kanske till och med räkna hem affären om även folk med motorsport som intresse, fann identitet med bil som visar detta? Fram till dess är det bara att tacka och gratulera Bilmånsson med vd Björn Pettersson till att ha förstått det fina med att göra rally till en del av sin marknadsföring!
*
Den uppmärksamme noterar säkert att dagens Motorbloggen innehåller noll rapporter från lördagens tävlingar, dessa kommer om vi har tur i morgon.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.co