Klara A. klar för Extreme E med tysk RX-kompis, Rally2-bilar var två sekunder långsammare än Rally1, Suninen gör WRC2-debut i Portugal, en ny Neuville i Monte, snabba sträckor väntar runt Umeå, perfekta vinterförhållande i Sandviken, färre anmälda i Lima, 1300 Rallycup i Motorbloggen och Perra hyllades!
Gårdagens med svenska, skånska och framför allt SMK Hörby ögon var att Klara Andersson var först ut med att presenteras som en av förarna i 2024 Extreme E. När hennes team ABT Cupra XE bestämde sig för att inte längre delta i den världsomspännande serien, dröjde det alltså inte lång tid innan det fanns en ny ratt för Klara.
Det är schweiziska SUN Minimeal Team som tar talangen till sig och vid sin sida får hon tyske stjärnan Timo Scheider. SUN är en livsmedelstillverkare i Schweiz som ser att elbil-seriens miljöprofil passar perfekt i deras verksamhet. Nu gör Klara debut med den 45-årige dubble DTM-mästaren och numera även stor profil i World RX, i Desert X Prix i Saudiarabien den 17-18 februari. Det nya teamet i Extreme E får dessutom Scheider som teamchef och så klart är Klara glad över möjligheten för ännu ett år av erfarenheter.
– Jag är glad över att vara en del av SUN Minimeal-teamet och vill tacka vd Wolfgang Grabher och Timo Scheider för deras förtroende, sa Klara vid presentationen. ”
–Lärde känna Timo i World RX och där som en av de snabbaste och hårdast arbetande förarna!
Scheider körde ihop med Klara i World RX där hon tillsammans med Niclas Grönholm var en del av CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment. Hennes nya teamkompis blev i fjol utsedd till ”Driver of the year” i VM-serien och tog med sitt team ”ALL-INKL.COM Münnich Motorsport”, en seger på sina sju starter och slutade fyra i VM.
Vinnarna 2023 Johan Kristoffersson/Mikaela Åhlin Kottulinsky har även de gjort klart för ny säsong. För dom blir det återigen Rosberg Racing som blir hemadress.
*
Lite bränsle på Rally2-elden i WRC och då adresserat till de som menar att Rally1-bilar är absolut nödvändiga för att hålla intresset vid liv. I Rallye Monte Carlo var trion överst i WRC2 (Rosell, Lopez, Gryazin) mindre än två sekunder/kilometer långsammare än vinnaren Thierry Neuville.
Går man lite längre ner så skilde ännu mindre och till Andreas Mikkelsen med Hyundai Rally1 var det mindre än sekunden. Förespråkarna för att behålla ett VM med åtta bilar har så klart rätt, vem f-n vill kolla på ”mopedslöa” Rally2:or?
*
Teemu Suninen har hängt lite i luften sedan Andreas Mikkelsen tog ”hans plats” i Hyundais Rally1-bil.
Det har från finskt håll hävdats att finländaren skulle vara på väg till Toksport och Skoda, men nu verkar det ändå bli så att han stannar kvar. I går kom goda nyheter och enligt dessa blir det årspremiär med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal andra helgen i maj. Här ryktas det att även M-Sports f.d Pierre-Louis Loubet gör debut, men då med Skoda.
*
Ingen missade väl att det var en ny Thierry Neuville som till slut stod som vinnare av Rallye Monte Carlo? En mycket mer harmonisk och glad belgare som inte ens lät humöret sättas ner av sin olyckliga snurrning tidigt rallyt. Såg faktiskt inte en enda gång (tittade så klart inte på allt) där Thierry ”surade” och teamchef Cyril Abiteboul verkar ha exakt samma uppfattning…
*
När sträckorna för Rally Sweden släpptes för en dryg vecka sedan konstaterade en av de mer kända finska WRC-nördarna följande
– Lite nytt men stort sett samma som tidigare, mest rakt och snabbt även om det finns smala och mer tekniska partier!
Blev jag då mer sugen på att åka till Västerbotten? Tyvärr inte men för er som är av annan uppfattning så finns det fyra olika biljetter för att kunna följa rallyt. Dyrast är ”Festivalpass” och 1250 kronor ger dig tillträde till allt och alla dagar. Sedan finns det då ”Dagspass” och även biljett för enstaka sträckor där priserna varierar från 150 kronor upp till 750 kronor. De som väljer att enbart besöka ”Red Barn Arena” i Umeå får betala 250-350 kronor för detta.
Nio sträckor på drygt 300 kilometer körs och alla får besök två gånger där då runt tio mil är nya mot 2023. I klartext är det fyra som är välbekanta antingen som hel sträcka eller delar, medan ”SS9/12 Vännäs” är helt ny och som arrangören tror blir en given favorit för publiken.
– Mycket svängar och småkrokar har den alla förutsättningar att bli en utmaning för förarna och en favorit för publiken. Inte minst tack vare närheten till Umeå!
*
Före detta är det i helgen ”Vinterpokalen” i Sandviken där fortfarande nio ekipage inte är ”godkända” för start, medan 61 har passerat det stadiet. Enligt mer insatta i detta, beror detta på en viss oro över att Sandvikens MK skulle behöva ställa in på grund av de närmaste dagarnas mildväder. En oro som mina källor med lite insyn anser obefogad, då det finns både snö och is ”på skogen” plus att det är minusgrader på nätterna.
En som har full koll är Jonas Kruse som ger sin syn på vägarna.
– Det är rejält med is i vägen och mycket snö i skogen. Helt enkelt perfekta förutsättningar!
Om inget annat så måste väl ändå detta lugna ner tveksamma…
*
Visserligen stänger inte anmälan för Limas ”LBC-Rushen” inte förrän på söndag men tror ändå att jag vågar påstå att något nytt deltagarrekord blir det inte. Lima brukar vara vinterrallyt ”Nummer 1” och då ofta med uppemot 200 anmälda, men i år är så här långt är det bara en tredje del av detta anmälda.
Vad som är orsaken till detta vet nog ingen, kanske kan det vara de två SM-tävlingarna före Lima den 10 februari som ”snott” lite intresse. Eller så är det ännu ett litet bevis på att intresset för att köpa dyra vinterdäck satt ner intresset för rally på snö?
*
”LBC-Rushen” ingår i 1300 Rallycup som upptäckt att Motorbloggen är ett bra sätt att nå ut med information som sina tävlingarna. Ytterst vänligt har man ställt frågan om det är möjligt att få cupens pressreleaser publicerade och på den frågan är svaret ett rungande ja från min sida. Alla som förstår vikten av att dela med sig av information, ska veta att bloggen står till tjänst så länge det är inom rimliga gränser (detta avgör jag). Nu har cupens mediakontakt följande att berätta efter premiären i Järbo. ”Första tävlingen för säsongen bjöd på dom bästa förhållanderna med strålande sol, några minusgrader, fina vägar med höga snövallar. 13 tävlingsugna ekipage startade från Folkets Hus i Järbo för att köra 6 mil SS fördelade på 3 sträckor. Dem två första på 1,4 och 2,3 mil kunde köras utan extralysen, medan den tredje kördes i mörker. 11 bilar tog sig till slutmålet medans två bilar fick tekniska problem redan på dom första sträckorna. Ola Strömberg visade upp ett oslagbart tempo och vann samtliga sträckor med stor marginal. Marcus Johnsen körde till sig en andra plats och som trea hittas Lucas Axelsson. Bara 0,2 sekunder bakom Axelsson kommer Joacim Rydin som tyvärr brottades med tekniska bekymmer och tappade en hel del tid. De tävlande i cupen tyckte det var en bra arrangerad tävling med dom bästa väder förutsättningar som en rallyfantast kan önska sig. En stor eloge till vår tävlingssponsor, Lindberg Sweden, som är en trogen partner till 1300 Rallycup. Väl mött på nästa deltävling som går om bara 2 veckor i Limaskogarna.”. Här kan tilläggas att Strömberg är en av de som anmält sig till Lima, den här gången med snudd på SMK Hörby-medlemmen, Victor Johansson Ryds MK i högerstolen. Normalt sitter han annars hos ERC-åkande Hörby-föraren Victor Hansen, men har ibland gjort inhopp även i Olas Suzuki.
*
Sorgen i Kullings MS efter Per-Anders ”Perra” Anderssons hastiga bortgång är stor berättar Conny Hansson.
–I måndagskväll hade vi en improviserad minnesstund för Perra där över 60 personer infann sig. En mer officiell minnesstund kommer att ske på årsmötet i Kullings MS den 12 februari!
Nu kände jag inte ”Perra”, men att det var en osedvanligt uppskattad kille har jag förstått och sådana förtjänar alltid stor respekt, precis den som hans omgivning nu visar!
Hej Tommy som du vet så håller jag med dig när det gäller WRC,att kalla sig för världsmästare med ca 8 startande i tävlingarna är” skämmed”
Håller med!!!