Kjellströms Crest eller Billsböj det är frågan i Silverratten…
Gårdagens blogginlägg handlade ju om när Klassiska Bilars reporter PeO Kjellström fick sig en åktur och vidhängande ”taklägg” med dåvarande rallydrottningen Yvonne Hultgren. Aldrig sinande kunskapskällan Roger Roth ville dock inte hålla med om att olyckskurvan skulle kallas ”Kjellströms Crest”. Roth skrev:
”Nu får nog den gode Motorbloggaren göra avbön! Döpa om den klassiska ”Alfs Böj” till något ”Kjellströms Crest” verkar väldigt nymodigt, Bills Böj hette det redan innan Yvonne hamnade i surhålet.
Dessutom så ställer jag mig frågande till kommentaren ”från tidigt 90-tal”, var det verkligen så sent som 1990? Jag fick för mig det var tidigare än så. Efter 1990 är det ju inte.
Själv stod jag 30 meter efter där Yvonne hamnade på vänstersidan i bilens färdriktning, var stod du och fotade?
Mvh Roger
PS/ Tack för en alltid lika trevlig blogg/DS”.
Borde kanske böja mitthuvud i skam då min okunskap ibland är total, har aldrig hört namnet ”Billsböj” förrän i mejlet. Däremot fick jag göra efterforskningar om årtalet och vad jag kom fram till så skedde rullningen år 1990. Två saker stöder detta, först så har Yvonne en vindrutedekal med texten ”Volvo Original” som startades samma år. Sedan googlade jag även Yvonne. Till slut, via en holländsk (?) sajt hittade jag uppgifter om henne och rullningen i Silverratten i juni detta år. Tror inte jag kommer mycket närmare så kontentan är, år 1990 döptes kurvan i mitt huvud till Kjellströms Crest!
I går var jag på plats för att följa Trafikpolisen hastighetsövervakning i samband med skolstarten. Ikonen i sammanhanget, polis Krister Kjellander höll i ”laserpistolen” medan kollegorna skrev ut böter för glatta livet. Mätningen skedde på en 30-sträcka utanför en skola i norra delen av tidningens spridningsområde. Av hänsyn till huvudpersonen i historien väljer jag att inte vara mer exakt.
Plötsligt kom en röd Volvokombi in på 30-sträckan, Kjellander med rutin som få sa innan han ens fått upp lasern.
– Här går det undan!
Mycket riktigt, en bra bit över fyrtiokilometer visades på displayen och Volvon vinkandes in till stoppstället. Kjellander och en kollega gick fram och visade mätresultatet, kan väl säga som så att föraren blev inte imponerad. Han klev ur bilen och talade också om vad han tyckte högljutt dessutom. Vände sedan sin ilska mot mig och sa.
– Stå inte där och flina din dumme…………………..
Nu hör det till saken att jag mycket väl kan ha haft ett leende på läpparna då Kjellander just före berättat en av sina många historier vad gällde fortkörningar. Att jag log åt olyckspåsen i Volvon var däremot inte sant.
Långt om länge, det tog sin tid vilket egentligen var märkligt då föraren direkt påtalade att han var i tjänst och inte hade tid med sådan här skit, kunde polisen överräcka böteslappen. Föraren kastade sig in bakom ratten, och drog iväg. I farten hann han dock med att veva ner sidorutan och upprepa sitt klara budskap till mig.
– å sluta för f-n och flina!
Kännde inga direkta sympatier för honom efter detta. Däremot fick jag en klump i halsen när en ung kille dundrade in med 54 kilometer på displayen. Indraget körkort på studs och detta enbart tack vare några sekunders ouppmärksamhet. Mitt tips till alla, håll koll på hastigheten i synnerhet på 30 och 50 de närmaste dagarna.
jag är skolvaktmästare och jag kan intyga att de bilar som håller högst 30 är mkt få, kan säga att de flesta som kör fort är föräldrar som lämnar och hämtar sina barn i skolan,föräldrarna har alldeles för bråttom till sina jobb och sen tillbaks till skolan för att hämta. andra bilister brukar lätta på gasen för att inte köra på någon…
Hej.
Du gör exakt samma bedömning som polisen på plats…
MVH
Tommy