Camaro Cup fortsätter med STCC och Kjellströms Crest i Silverratten!

Nu börjar styrkorna formera sig inför den ultraspännande racingsäsongen 2012. I ena ringhörnan STCC med supportklasserna Clio- Camaro och Porsche Carrera Cup i den andra hittar vi TTA, Swedish GT-serien, Ginetta G20 Cup och Troféo Abarth. Vem som vinner är omöjligt att sia om, personligen tilltalar dock STCC-gänget mig mer än utmanarna.
Idag blev det även klart att Camaro Cup fortsätter som tidigare med STCC och varför förklarar Anders Brofalk, ordförande i Camaro Cups förarförening.
– Med STCC, banägare och arrangörer har vi kunnat skapa en bra plattform för Camaro Cup. Därför känns det bra att vi är överens om fortsatt samarbete.
– STCC-paketet ser mycket lovande ut inför framtiden med klasser som Porsche Carrera Cup Scandinavia, Camaro Cup, Clio Cup och naturligtvis STCC.
Fortsättning följer…
Fick häromdagen tag i nya ”Klassiska Bilar”, en alldeles utmärkt nostalgitidning. Bläddrade igenom tidningen och hittade mycket intressant läsning. Mot slutet tappade jag nästan hakan, för vad dök upp om inte mina egna bilder från tidigt 90-tal. Tidningens reporter PeO Kjellström skriver en krönika i varje nummer och den här gången handlade den om när han skulle åka Silverratten i Älmhult med kanske dåtidens fortåkerska nummer ett, Yvonne Hultgren.
Jag ska inte referera så mycket om Kjellströms krönika den får ni läsa själv, men kan fylla i med lite bitar från utsidan.
Yvonne var en av storfavoriterna i Damernas Rally-SM och kom fulladdad till deltävlingen i Älmhult, likaså den vita grupp H (eller som det hette då nationella) Volvo 240:an. Träffade redaktör Kjellström innan start, skojade lite med honom om det lämpliga i att sätta sig i Yvonnes Volvo med tanke på hur luriga sträckor som brukar användas i Silverratten. Minns jag inte helt fel så var han också lite blek om nosen redan där…
Jag och min sidekick ”slöjdläraren” drog iväg ut på första sträckan till ett välbekant avåkarställe. Lurigt eller rättare sagt jättelurigt, först lång raka, ett krön och sedan direkt ”K-vänster minus”, här borde garanterat vankas underhållning tänkte vi.  Storpubliken på flera hundra åskådare hade hittat samma kurva och de stod dessutom äckligt gömda bakom krönet. Detta dessutom långt före  att ”gamdebatten” ens var uppfunnen.
Damerna först och minns jag inte helt fel hade Yvonne ganska tidigt startnummer på Volvon. Med ett vrål närmade hon och Kjellström sig, inte ett släpp före krönet och på toppen vred hon resolut  upp Volvon i världens ”breekaas”. Farten var dock allt för hög, mer korrekt åt h-e för hög!
Rullningen var ett faktum och landningen skedde på taket dessutom i ett riktigt surhål som så när höll på att dränka redaktören/kartläsaren. Publiken var dock rutinerade och kunde snabbt få ut besättningen som blöta, skitiga och omtumlade kunde pusta ut i gräset. Minns att jag försökte få kontakt med Kjellström för att tala om att hela rullningen fanns i kameran. Detta mindes tydligen även Peo då han i krönikan, citerade mig som ”traktens motorsportfotograf” och där jag konstaterade.
– Du Peo, jag har bilderna!
Minns även att den dramatiska bildserien publicerades i Teknikens Värld där Peo beskrev sin snabba, men ack så korta kartläsarkarriär hos Yvonne Hultgren. Tilläggas kan att den vita Volvon inte var ensam olycksfågel i den lömska ”K-vänstern”. Flera ”klassiker” åkte av och minst två- tre bilar till avslutade Silverratten i det som jag alltid kommer att minnas som”Kjellströms crest”!

3 svar på “Camaro Cup fortsätter med STCC och Kjellströms Crest i Silverratten!

  1. Undra om det är samma ställe som Andreas Eriksson Gullabo RC & jag hamnade på taket 2004, samma år och samma sväng hamnade även TV-bonden K-P Bergvall på taket där

    1. Hej Jimmy.
      Har dålig koll på detta, men vet att många har åkt av här genom åren. Enligt kunskapskällan Roger Roth är den känd som Alf eller Billsböj, hjälper det?
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *