Kenny Bräck i Doobidoo och Stoffe Nilsson i Älmhult!
Version:1.0 StartHTML:0000000167 EndHTML:0000005568 StartFragment:0000000451 EndFragment:0000005552
Ikväll fredag klockan 20.00 blir det en riktig högstidsstund framför tv:n, jag snackar alltså om Doobidoo där racinglegenden Kenny Bräck är en av de tävlande. Tillsammans med simmerskan Louise Karlsson ska paret matcha Pernilla Wiberg/Stefan Holm och vem som vinner, ja det gör ju Bräck så klart…
Själv har jag bara träffat Bräck live vad jag minns åtminstone, en enda gång och det var i samband med att han körde Renault Clio Nordic Cup 1992, vilken han för övrigt vann. Tvåa i samma cup blev Janne ”Flash” Nilsson och det jag minns bäst är deras klingande värmländska som hördes över hela depån. Redan då var båda två ”showmen” som älskade att bjuda på sig själva.
Kenny som i år fyller 44 år kommer från värmländska Glava och att det gick hett till här under hans uppväxt, är helt säkert. Kenny fick en gång frågan hur det kändes i kroppen efter en av sina krascher borta i amerikanska Indy-serien. Kenny tittade lite under lugg på reportern och la upp ett flin.
- Tja, det har varit värre på morgonen efter ett riktig midsommarfirande hemma i Glava…
Hur Kenny kände sig efter kraschen 2003 på Texas Motor Speedway vågar jag inte tänka på.
Vid kraschen utsattes Kenny för otroliga 214G, vilket är det högsta värde som någonsin uppmätts sedan man startade med att registrera kraschvåld inom racingen. Nog måste uppvaknandet ha varit betydligt värre än efter ett rejält värmländskt midsommarfirande åtminstone?
Det tog arton månader av tuff rehabitering innan Kenny var på benen igen och 2005 gjorde han tillfällig comeback i Indy-serien. Det blev bara ett race, men bara det var nästan värt Svenska Dagbladets Bragdguld. Ett guld han borde fått 1999 efter sin otroliga seger i världens tuffaste racinglopp Indy 500. Ironiskt nog snodde istället en annan motorkille det mitt framför näsan på Kenny, Tony Rickardsson.
Vid sidan av racingen är musiken Kennys stora passion. Spelar gitarr i egna rockbandet ”Bräck” och skriver även låtar åt bandet. Med detta i bagaget kör han enkelt över kvällens ”Frökenlirare” inbillar jag mig!
I Spanien gasas det för fullt just nu, tre sträckor är körda och redan nu är det en sjättekräll på gång. Nej, självklart skojar jag bara, leder gör Sebastien Loeb före Citroenkompisen Ogier, trea är Fords Lattvala medan Petter Solberg ligger fyra. Fords försteförare Miko Hirvonen är helt ur slag för tilfället och ligger bara femma. Gissar att han bara väntar på att säsongen och förnedringen från Loeb ska ta slut och hoppas att nästa år blir bättre. Från Rally Sweden i februari börjar ju alla om från noll med de nya WRC-bilarna, som inte har mer än möjligvis sponsoreklamen gemensamt med de bilar som körs nu. Då måste bara Forden vara på banan direkt, annars ligger nog inte bara Latvalla och Hirvonen risigt till utan även hela M-Sportgänget med Mr Wilson i spetsen…
Kul att min nye favorit Ken Block är bra med, ligger åtta efter de tre första sträckorna. Inte kul precis, men inte heller direkt oväntat att ”Sur-Kimi” Räikkönen aldrig kom till start. Kimi rullade redan på ”shake down-sträckan” dessutom så illa att skyddsburen skadades. Utan hundra procentig skyddsbur blev det heller ingen start för Kimi som säkerligen var surare än på länge efter den här missen?
Till sist, påminner om finalen i Sydsvenska Rallycupen på lördag uppe i Millebygden utanför Älmhult. Fyra olika sträckor av sprinttyp körs, alla belägna väldigt nära varandra vilket gör finalen extremt publikvänlig. Vem vinner totalt, Stoffe Nilsson eller Åke Jacobsson? I fjol var Åke snabbast med Stoffe som tvåa och i år är han revanschsugen till tusen. Men Åke har ett trumfkort, han älskar Millebygdssträckan. En enda förare har kört sträckan snabbare än Emådalens vassaste Ford-förare och det är norske VM-åkaren Mads Östberg i sin WRC-Subaru. Så ska Stoffe klippa Åke här, måste allt stämma till hundratio procent i den blå Subarun. Å andra sidan har det gjort så nästan hela året så varför skulle det inte göra det även i finalen?