Kennard skadad, 219 anmälda till MSR, danskar i Rumänien, Todde klistrade hos Mats J. och snyggaste klassikerekipaget!

BloggKennardDet blev en snabbare entré i Hayden Paddons WRC-Hyundai för Seb Marshall än vad som var tänkt då ordinarie lots John Kennard på läkarinrådan avstår kommande Rally Portugal. Det var i samband med rullningen i Argentina som Kennard skadade höften och som nu inte är läkt. Därmed får Marshall hoppa in redan nu mot som tidigare planerat i Rally Finland.
Kennard är dock inte sämre än att han kommer att finnas på plats i Portugal för att supporta Hayden och Seb.

*
Det blev totalt 219 som anmälde sig till Midnattssolsrallyt innan arrangören KAK drog snöret och med tre föråkare så är det 216 förare som nu ska nagelfaras av rallykunniga för att få ner antalet till de 200 som är max antal. Fast jag undrar om det egentligen blir någon gallring då det alltid blir lite avhopp innan start. Man brukar räkna med att runt tio procent av de som anmäler sig inte kommer till start och då är dret automatiskt nere på strax under just 200 bilar.BloggThomas kopia
Lite tunnare intresse i Regularity än vad jag räknade med, bara 39 är sugna på att åka ”snittidsrally”. Av dessa finns tre skåningar, Ingemar Bjerkborn, KAK/Syd i en MGA, Thomas Nilsson, SMK Hörby kör en kopia av Tom Tranas Volvo PV Sport medan Clas Skoog, Kristianstad MK rattar en Porsche.
Resten av fältet är förare och kartläsare som gillar när det går lite mer undan på sträckorna kring Vimmerby. Bland de sista att anmäla sig var världsmästaren från 1984 Stig Blomquist. Vad ”Mäster” ska köra är dock oklart då det är ”TBA” i den kolumnen.
Ber att få återkomma med ”djupanalys” av startfältet när startlistan publiceras.

*
BloggKvickAtt öppna en dörr till en rallybil när kartläserskan Jeanette Kvick är i närheten kan lätt innebära att man har en liten blond danska i högerstolen. I helgen var ”Kvicken” i par med holländaren Henk Bakkenes och körde rumänska stortävlingen ”Transylvania Rally”. Mitsubishin nådde en fjärde placering i klassen och 14:e totalt medan italienaren Giandomenico Basso vann. En seger som var nya Hyundai R5:s första internationella seger. BloggTransylvani
Nu kunde inte Kvicken skryta med att bli bäste dansk i tävlingen utan för detta svarade Simon Valentin Hansen/Ditte Kammergaard i en Opel Adam R2. Paret vann klassen och blev tredje bästa 2WD-bil, bara en Toyota GT 86 och en R3-Citroén var snabbare.

*

Joachim Grahn/Rickard nilsson i tyska Rallye Sulingen

Får väl var lite rättvis och även publicera en bild på Joachim Grahn/Rickard Nilsson från Rally Sulingen. En trilskande styrservo mot slutet av rallyt och som sedan gav upp helt på sista sträckan gjorde att man tappade placeringar och ”bara” slutade åtta totalt. Till tredje platsen från premiären av FIA Benelux Rally Trophy kan nu Åhuskärrs-paret lägga till en fjärde plats från helgen. Nästa deltävling körs i Belgien med klassiska Ypres Rallye och detta i midsommarhelgen. Bilden kommer från Henrik Åkeson.

*
BloggRuneLite mindre exotiskt men ändå krävande var lördagens biorientering i skogarna kring Ullared, ”Bockstensjakten”. Mölndals Bilsportklubb hade då en lagt en bana på sex mil ”O-sträckor” och detta på ett sådant sätt att det passade Hässleholms Rune och Andreas Nilsson perfekt. Därmed kunde de Toyota-körande Opel-diggarna inkassera andra segern på lika många helger. Tvåa och långt efter kom danskarna Leon Spigelhauser/Jan Johansen.

*
BloggTodde1En som struntade i allt vad motorsport hette i helgen var Todde Jönsson från Kristianstad. Istället tillbringade Todde helgen hemma i Mats Jonssons garage där han ”pimpade” nya WRC-Skodan med nya kostym.
Efter 12 timmars klistrande, från vit Skoda-WRC så blev det så här, konstaterade Todde belåtet efter att sista biten lagts på.BloggTodde2
Får jag tycka något, så tycker jag att det blev riktigt snyggt, så bara sträck på dig Todde!BloggTodde3

*
BloggÖresundEn arrangörs värsta mardröm drabbade helgens Øresund Rally när tidtagningsystemet råkade ut för ”tekniskt uheld”. Efter 22 mil på de nordsjällandska vägarna kunde till slut deltagarna i Danmarks största rally för klassiska bilar inte få något resultat presenterat.
Vores beregnerteam blev ramt af nogle EDB-problemer, som gjorde, at vi ikke kunne offentliggøre en korrekt resultatliste, förklarade tävlingsledaren Erik Andersen, Dansk Rally Club.
Arrangören ber om ursäkt och lovar att ett resultat kommer att publiceras så fort det överhuvudtaget är möjligt.

*
BloggAbarthSamma problem hade inte Joakim Darbom som tog dubbla pallplatser i Trofeo Abarth-deltävlingen på italienska Adria. En helg som kantades av problem för nyblivna Picko Award-föraren.
En väldigt märklig helg på många sätt, menar han.
Till att börja med hade vi ganska stora problem med bilen på den här banan, och kunde inte få däcken att fungera i vare sig kvalet eller Race 1. I det andra loppet hittade vi en bättre set-up och var med och slogs om ledningen när domarna meddelade sitt beslut om drive-through.
Efter helgen är Darbom trea i mästerskapet, 21 poäng efter ledande italienaren Cosimo Barberini.

*
För Jimmy Eriksson, Tomelilla blev det ingen lyckad helg och han fick lämna Brands Hatch med noll poäng i bagaget. Alla möjligheter till ett framskjutet resultat spolierades i samband med förarbytet, där först två bilar krockade framför och sedan strulade även däckbytet.
– Våra depåstopp är regelbundet bland de bästa i fältet och det är verkligen ett moment som jag känner mig trygg i. Tråkigt att inte få med sig ett bättre resultat härifrån, men som tur är väntar nästa race runt hörnet om bara några dagar, summerar Jimmy sin dag i Blancpain GT-serien. 

*
BLOGGAUDIMattias Ekström lyckades inte följa upp sin World RX-seger när han bara minuter senare kastad sig in i sin DTM-Audi. Här blev det en femte plats medan teamkompisen Jamie Green vann (bilden).
Min seger i rallycrossen var fantastisk men oturligt nog gick det sedan inte lika bra i DTM, konstaterar Mattias.
Egentligen är jag ganska nöjd med dagen även om vi inte lyckades uppnå målet vi satt upp före start…

*
BloggGöteEfter en så intensiv helg som förra är det alltid mycket grejor som dyker upp i skallen och en av dessa var Hörby-Sprintens absolut stiligaste ekipage en guldmetalic Opel Rekord Caravan, servicebil till hässleholmaren Göte Karlssons gröna Opel Ascona A. Tyvärr är det sällan man ser så kompletta historiska ekipage i dag som Götes. Bara att lyfta på kepsen och hoppas fler framöver följer hans exempel. I Midnattssolsrallyt vill jag till exempel se mer Volvo 245:er vid sidan av rally-240:erna än stora flådiga bussar…

*
BloggOPelI dag kom brevbäraren med en för sen eller för tidig julklapp med avsändare Mikael Wehlin. I kuvertet låg ett brev där avsändaren hade anat än viss svaghet från min sida vad gällde Opel. Så när han som han skrev ” städade ut en del gammalt mög” hittade Mikael inte bara tre gamla rallytidningar från 1979 även en broschyr ”Opel im Motorsport”. ”Mög”, men för f-n Mikael, 12 sidor Opel-godis med både Ascona och Manta 400 är ju så nära rallyporr man överhvudtaget kan komma…
Skummade även igenom tidningarna och hittade ett reportage från saligen avsomnade Malmö MK:s RS-tävling med det märkliga namnet ”Lilla Butiken”. En tävling som kördes den 3 december och lockade nästan hundra startande. Vann gjorde hallänningen Johnny Bengtsson med en VW 1600TL och detta en sekund före SMK Hörbys Stig Kristiansson, Opel Kadett 2,0E. Plöjde igenom resultatlistan och hittade då två namn som körde både 1979 och i lördagens Hörby-Sprinten. I B-klassen körde Willy Ingemansson Osby MK numera Hässleholms MK in som fyra av de 32 startande och precis som i lördags körde Willy Ascona B. Bland C-förarna var det nuvarande Volvo 940-åkaren från SMK Hörby, Thord Johansson som redan för 38 år sedan flängde runt med en rallybil. Fast då körde ”Todde” Saab V4 och belönades med en 17:e placering bland de 40 startande i klassen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *