Dyrt att åka rally, Hagman 25:a i Marocko, militären på tvären och finsk rallyikon död!

På söndag stänger anmälan till första barmarkstävlingen i Rally-SM, South Swedish Rally 26-27 maj. Så här långt ser det onekligen lite trögt ut i listan över de som vill försöka bemästra de tuffa blekingska vägarna och i SM-delen är det bara 45 anmälda. Till detta ska även läggas till fem ”icke-SM-åkare” och i delen för Sydsvenska Rallycupen, ”Sydrallyt” som bara kör vissa sträckor på lördagen, finns 31 namn i listan.
På Facebook har det samtidigt poppat upp ännu en tråd i ämnet ”det är för dyra anmälningsavgifter” och i just denna är det SSR som är måltavlan.

Emil Bergkvist, Hofors i South Swedish Rally
Nu tänker jag inte slå mer bränsle på just den elden men med en anmälningsavgift på 9000 kronor plus noter på 600 kronor kan jag ändå hålla med om att det inte är något billigt nöje att åka rally. Samtidigt ska man vara medveten om att rallyt i fjor redovisade en kraftig förlust så det är ju inte så att någon sitter och ”skär guld med täljeknivar”. Inte heller håller jag med kritikerna om att det skulle vara alltför ”dyrt boende” för alla de som utan ersättning spenderar semesterdagar för att vara rallyarrangör. Inte heller lär kostnaderna för ”FIA-observatörernas” uppehälle i Karlskrona vara den största anledningen till att kostnaderna sticker i väg för de tävlande. Istället tror jag att det är alla olika kringkostnader som ofta glöms bort som är den största ”boven i dramat”, till exempel resultatgivning, säkerhet och framförallt återställning av vägarna. Allt detta kostar pengar, stora pengar…

*
Efter sex av de totalt 26 sträckorna i Maroc Historic Rally ligger enda svenskbilen med Jan Hagman/Christer Carlsson 25:a totalt. Parets Ford Escort RS 1800 är strax över elva minuter bak ledande belgaren Gregoire de Mevius Porsche. Men det är hårt, för bara fyra sekunder efter i en udda Mazda RX7 ligger fransmannen Phlippe Gache.
Alla undrar förstås var bästa Opel finns i listan och den återfinns på femte plats och är en Ascona 400 som körs av Fredric Rosati.

*
Kommande helg är det premiär för Racerhistoriska klubben ”RHK”Kinnekulle Ring där SSK står som arrangör. Drygt 100 bilar kommer till start i de historiska klasserna plus ett 50-tal Legends-bilar.
Formel Vee och 1000cc Cupen är de största RHK-klasserna men den mest positiva överraskningen är att GT-klassen mönstrar hela 12 bilar vid årets premiär. Tyvärr är nordostskåne en vit fläck vad gäller tävlande i klassisk racing och endast en förare med bopålarna här finns med i listan över anmälda. Det är Bromölla-boende Jerker Winberg som kör en Dolling i klassen för Formel Vee.

*
BloggSkytteInte bara motorsporten som drabbas av militärens njugga inställning till aktiviteter av utomstående på deras marker. I helgen skulle det ha arrangerats Junior-SM i fältskytte på Häradsfältet utanför Eskilstuna men av detta blev det inget. När deltagarna kom dit fick man beskedet av arrangören att tävlingen ställdes in då det enligt uppgift inte fanns något tillstånd från de militära myndigheterna. I tidningen Norrländska Socialdemokraten kunde man läsa ” De senaste tio åren har byråkrati och miljöregler försvårat för skytteföreningar och skytteförbund att nyttja såväl skjutbanor som skjutfält”.
Vore kanske en bra idé om till exempel SBF, Svemo, Orienteringsförbundet och Sportskytteförbundet gjorde gemensam sak mot ”Herrar militärer” så att man kunde få tillgång till allas vår gemensamma egendom för verksamheter som inte krockar med militärens egna. Som det är nu känns det mest som att de grönklädda sätter sig på tvären mot allt och alla…

*
I torsdags avled en av rallysportens allra största, finländska ikonen Timo Mäkinen. Mest känd blev Helsingforsaren för sina tre raka segrar i hemmatävlingen ”1000 Lakes Rally” och brittiska ”RAC Rallyt”.
Timo blev känd när han fick förtroende av BMC:s tävlingschef Alan Turner att köra nya Cooper S i RAC-rallyt 1962 där han vann klassen. Därefter delade han sina tävlingar mellan Cooper och BMC:s stora tävlingsbil Austin Healey 3000. Första stora segern kom 1964 när Timo vann holländska Tulpanrallyt och sedan kom Monte Carlo Rallyt där han vann 20 minuter före tvåan Eugen Böhringer i en Porsche.BloggTimo
När BMC stängde ner sin tävlingsavdelning 1968 gick både Turner och Timo över till Ford. Här dominerade han RAC-rallyt genom segrar 1973-75 med Ford Escort. 1977 fick han sparken och istället tog Björn Waldegård över hans plats hos ”The Blue oval” och istället blev det Peugeot i par med FIA-presidenten Jean Todt.
Mäkinen var en av grundarna till begreppet ”The Flying Finns” och nu har legenden flugit färdigt 79 år gammal.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *