Katsuta ”out” från Korsika eller inte, Polo R5 homologering sinkas, ”iconic” men ful Amazon, Linus tvåa i F3-tabellen och Silverkongen hoppas fortfarande kunna köra…

Testerna för helgens WRC Tour de Corse fortsätter att minska startfältet i WRC2-klassen. I går gick det överstyr totalt för succémannen från Rally Sweden, Takamoto Katsuta som skickade ut Tommi Mäkinen/Toyota Gazoo Racings Ford Fiesta R5 över kanten till ett stup. Inget bra och nu är åtminstone den Fiestan historia och så troligen även Katsutas möjlighet att passera ledande Pontus Tidemand i WRC2-tabellen. Men blir lite osäker på vad som händer då det i eftermiddags lades ut bilder på Twitter med båda Katsuta och Arais Fiestor, var det kanske bara en ”träningsbil” Katsuta lyckades bygga om?

Japanen delar annars andra platsen med Jan Kopecky som kör på Korsika till skillnad mot Tidemand och att den tjeckiske Skoda-piloten och asfaltspecialisten har stora chans på seger är ingen överdrift. Sker så,passeras svensken med sju poäng i tabellen.
Med både De Mevius och Katsuta ute (?) är nu antalet WRC2-förare nere i nio på Korsika och det testas kanske ytterligare innan torsdag, så vem vet…

*
Som jag berättade i går så är Volkswagens utveckling av nya Polo R5 försenad efter att man hittat någon form av svaghet under testerna i Mexiko. Men ingen betvivlar nog ändå inte utan att Polon blir en vinnare när den väl får grönt ljus och är tävlingsklar.
Skoda och VW utvecklar som bekant R5-bilar mer eller mindre parallellt och 2020 räknar tjeckerna med att ha ersättaren för dagens Fabia ”race ready”. En bil som i mångt och mycket kommer att vara en Polo i Skoda-kostym då de båda modellerna delar samma bottenplatta.

*
Smaken är bekant som baken delad och det jag tycker är skitfult tycker säkert någon annan är raka motsatsen. Men den Volvo Amazon som är lite av dragplåster i ”Alan Healy Memorial Rally”Cadwell Park klassar jag åtminstone som anskrämlig. Den ska köras i detta klassikerevent med sträckor både på banan och på intilliggande grusvägar. och förutom alla de vanliga BDA Escorterna är arrangörerna stolta över att ha ” This rare and iconic London to Mexico Marathon Rally Volvo Amazon” bland deltagarna. Något Appendix K-bygge kan det knappast röra sig om med sina modifierade 240-stötfångare, inga kromlister på sidorna, scoop på taket och fälgar väldigt långt ifrån original Amazon.
Blev lite misstänksam över detta med ”iconic” när jag såg stötfångarna och mycket riktigt, inte kördes där någon Amazon i ”Fotbollsrallyt”1970. Ett rally som vanns av Hannu Mikkola med svenske kartläsaren Gunnar Palm och med en i detta sammanhang udda Ford Escort med beteckningen 1850GT. 23 bilar i mål och absolut ingen Amazon varken där eller i startlistan. Däremot när man gjorde om rallyt 1985 kan bilen ha körts, men har inte lyckats hitta ”entry list” för den här upplagan så det låter jag vara osagt.
Däremot kvartsår min uppfattning att det finns tre bilmodeller som är jätteenkla att förvandla från tuff rallybil till något som mått bäst av att pressas för återvinning till armeringsjärn. Volvo Amazon är en av dessa, Saab V4 en annan och så till sist den som är allra enklast att förstöra med ”fräck lackering” Opel Rally Kadett. Samtliga tre gör sig absolut bäst i originallackering, utan färglada fartlinjer och så långt ifrån klåfingriga lackerare som det bara går…

*
Med sin trista startposition, sist i fältet vid race två i brittiska F3-mästerskapet på Qulton Park lyckades inte Linus Lundquist upprepa segern från det första. Efter att ha passerat halva startfältet i tungt regn tog Linus målflagg som åtta. I helgens tredje och sista race hade Linus bättre startposition, tvåa bakom dansken Nicolai Kjaergaard men återigen i kraftig nederbörd. En avåkning fick till följd att Lundqvist tappade ett par placeringar, och i mål var den 19-årige Double R Racing-chauffören till slut femma.
Det har varit en väldigt bra premiär, och segern i Race 1 var förstås den stora höjdpunkten, säger Linus.
Vi hade bra fart på torrt i lördags, vilket är extremt lovande inför resten av säsongen. Det här var ett kvitto på att vi kan slåss i toppen och att vi har anledning att sikta riktigt högt i år.
Nästa deltävling för brittiska Formel 3 avgörs på Rockingham där Linus Lundqvist vann från pole position i Formel 4 förra säsongen. Inför denna ligger han tvåa i mästerskapet, tolv poäng bak Kjaersgaard.

*
Experion Racing Team är ett av de yngsta teamen inom STCC med Albin Wärnelöv som förare i en TCR Golf GTI. Man har byggt upp ett racingteam med en annorlunda bakgrund och använder sin kompetens inom affärsutveckling.
Vårt mål har hela tiden varit att mäta våra egna prestationer för att identifiera utvecklingsområden, säger Johnny Wärnelöv.
Genom att nyfiket testa olika lösningar och samtidigt lägga in mycket körtid har lett till en konstant utveckling för teamet och Albin, med knappt fyra års erfarenhet som förare.
Förberedelserna har varit i full gång sedan februari, där teamaktiviteter för att sätta struktur och teamkänsla, hållits i de nya egna lokalerna.
Vi ser fram emot att säsongen snart startar och att få det nya teamet att samverka och att bli konkurrenskraftiga som ett mindre enbilsteam. Målsättningen för teamet är att Albin tar nästa kliv i sin utveckling som förare sedan får vi se hur långt det räcker i resultatlistan, menar teamchef Johnny Wärnelöv.

*
Just nu pendlar det mellan hopp och förtvivlan hos Älmhults MK/Kristianstads MK som om knappt tre veckor svarar för SSRC-premiären ”Silverkongen”. Tog ett snack idag med tävlingsledare Björn Larsson, Kristianstads MK som alltid brukar vara tämligen cool när det handlar om ”väder och rally”, inget jag kan påverka är hans normala kommentar. Blir därför inte så förvånad när han säger samma sak om kommande Silverkongen.
Gissar att ungefär 75 procent av sträckorna är mer eller mindre snö/istäckta i dag, konstaterar Björn.
Men forfarande finns det hopp om att kunna köra tävlingen som planerat den 21 april…
Enligt meteorologerna är tisdagen sista dagen med ”vinter” sedan kommer sommaren redan i morgon och kommande tio-dagars prognos pekar på tvåsiffriga plusgrader.
Problemet är tjälen som måste ur jorden och efter det behövs torrt och varmt väder, dessutom gärna även lite blåst, menar Björn.
I helgen som kommer ska banan besiktigas och efter detta tas ett beslut om det blir tävling eller ej.
Vi vill så klart köra men går det inte så går det inte, är vägarna för mjuka vågar vi inte riskera att dom körs sönder!

*
Några som inte räds vädret är MC-åkarna i FMCK Hässleholm som samma helg som Silverkongen arrangerar Hovdalajakten i tvhjulsentusiasternas motsvarighet till Rally-SM, SM i Enduro. HQ är på Hässleholmsgården och sedan kör man sträckor på bland annat Hovdalafältet. Kanske en bra ersättning oför rallypubliken om nu Slverkongen gud förbjude, inte blir av…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *