Kanonväder för Rally Sweden, dubbelt Citroén i Norge, Tom K. tog revansch, klart för Asfaltcup och unik Manta 400 ”for sale”!

Med knappt två veckor kvar till Rally Sweden ser vädret betydligt bättre ut i år än i fjol då mildvädret slog till dagarna före start. Mot slutet var det nästan mer grusrally än det gnistrande vinterrally alla önskar sig. För tillfället är det snudd på perfekt vinterföre på specialsträckorna vilket gör vd:n för Svenska Rallyt, Glenn Olsson nöjd.
– Vi hade folk ute och körde sträckorna i torsdags och de sa att det aldrig någonsin har sett så bra ut, berättade han för Värmlands Folkblad.
BloggRämmenNär man sedan ser rallytokiga golfproffset Fredrik Gustavssons bilder från Rämmen styrker detta Glenns uttalande. Det skiftande vintervädret senaste månaden har bara varit positivt för rallyt.
För att det ska bli perfekt ska det vara växelväder, med ömsom kyla och ömsom plusgrader. Det bygger islager som är väldigt viktigt. Många utifrån tror oftast att det bara är snö och kyla som är det ultimata, men utan töväder får vi inte det islager vi vill ha, säger tävlingsledaren Christina Lundqvist Viklund.
14-dagarsprognosen ser också ljus ut menar tävlingsledaren.
Vi ser fram till torsdagen i rallyveckan och det verkar lovande. Först ska det komma snö nu i helgen och därefter blir det kallare.
Inte ens mildväder ska kunna innebära att fjolåret upprepas då det under det tjocka islagret är det runt en meter tjäle. I fjol fanns där knappt tjäle alls…

*
Rally Hadeland utvecklade sig till en intern Citroénkamp med Anders Grøndal och Mads Østberg i huvudrollerna. Men ”kronprins” Anders vägrade att släppa till och vann till slut med fem sekunders marginal till WRC-åkaren. Tävlingen som man nästan kan beteckna som ”sprintrally” kördes utan service ( föreslår man detta på en DM-tävling här hemma riskerar man att slitas i stycken…) och med sex sträckor. BloggGröndal BloggGröndal2
Trea totalt och med en vassare bil än Anders och Mads R5:or slutade Trond Lyseng med en WRC-Focus. Frankt Tore Larsen körde till slut upp sig till fjärde plats efter det stora tidstappet på sträcka ett men var i mål ändå över minuten bak vinnar -Cittran. I ”Klass Nasjonale” var Sveinung Tinnes Morg som var värst med i sin Mitsubishi EVO ”6,5”. Bredast sladdar bjöd Birger Gundersen med BMW M3:an, vann klassen och slutade elva totalt. Till sist konstaterar arrangören NMK Hadeland att rallyt ”gikk knirkefritt takket være alle dere som stiller opp for klubben”.

*
BloggtomBerättade igår lite om Härjedalsbrickan 1 där det skånska hoppet Tom Kristensson, SMK Hörby fick vara med om en ny upplevelse, att åka av och skotta snö. Nu var detta inget som satte ner varken åkhumör eller självförtroende och till söndagens Härjedalsbrickan 2 visade Tom återigen vilken chaufför han är. Vann A-klassen med 3,2 sekunders marginal till Nässjös Erik Karlström vilket också är imponerande. Lägger man sedan till att som fyra körde Skillingaryds Christer Westerdahl in. Ende som lyckades bryta den sydsvenska dominansen var lördagens vinnare, Thomas Lathi från Boden. Nästan osannolikt att tre förare från de sydligaste delarna av landet åker åttio mil (från Hörby är det så långt) upp i landet och spöar vinterspecialisterna. Tyvärr för Tom så ingick inte dagens tävling i Sverige-Serien utan räknas enbart i ”Vinter-Serien” och där ”bilaskruaren hos Bilmånsson” faktiskt har chans att vinna hela klabbet. Sista deltävlingen i Vännäs avgörs samtidigt med Rally Sweden. Nu funderar Tom på vägen hem om han ska ta de 120 milen enkel resa för att försöka vinna serien på värste konkurrenten Lathis hemmaplan? Inte tar man heller fel på att Tom och kartisen Timmy Berntsson på bilden från Carsten Magnusson verkar nöjda med segern…

*
I all euforin över Toms framgångar är det lätt att glömma en annan kille som faktiskt imponerar ett snäpp upp. MK Rattens C-förare André Nygren som på hemmaplan i Torsby körde sin allra första tävling. Blev då tvåa klassen i Sverige-Serie premiären och detta efter att på fredagens shake down provat noter för allra första gången. I helgen följde André upp detta och vann klassen på lördagen med nästan två minuters marginal och slutade då tvåa totalt. Känns som att det inte är sista gången jag skriver om André…

*
Dennis Rådström, Östmarks FF som var i högform i premiären och vann C-klassen hade det betydligt tuffare i Härjedalen. Åkte av och bröt på sträcka tre i lördags. I dag gick det inte ens så långt, en rullning redan på ettan och Dennis vill säkert helst glömma allt vad rally heter för tillfället…

*
Totalsnabbast i Härjedalsbrickan 2 var Mattias och Emma Hägg med Toyota Corollan och dängde faktiskt till 4WD-åkare Thomas Jansson, Haninge. Knallen infann sig på tredje plats i form av Ted Öqvist med Patrik Sandell i högerstolen i en Mitsubishi Lancer EVO X. Ledde totalt efter två sträckor men tappade sexton sekunder på långsträckan.

*
BloggMonteJust nu pågår det historiska Rally Monte Carlo för fullt och efter tre körda sträckor, vi pratar medelhastighetsrally eller regularity leder schweizaren Daniel Perfetti i en Renault Alpine 1600 på futtiga 169 prickar. Åtta mer har spanjoren Fernandez Cosi i sin Lancia Fulvia medan tysken Ernst Juentgen i en slö DKW F12 bara fått ihop tre prickar mer än spanjoren i det italienska fullblodet. Bästa nordbor är norrmännen Knut Ulf Larsen/Arne Dolerud i en Volvo PV och 213 prickar. Sedan är Henrik och Martin Møller Nielsen bästa danskar på 25.e plats och 390 prickar i Golf GTI:n. Betydligt längre ner i den 284 namn långa listan är bäste svensk Gunnar Dackevall/Carl Andersson som i den väldiga Mercedes 220 SE fått ihop 405 prickar.
Sedan undrar man så klart vad britterna Stewart Hutton/Sean Hanlon i sin BMC 1800 sysslat med på resan mot Monte Carlo? Med 84367 prickar ligger man toksist, antagligen är det det ”pålitliga” engelska bilbygget som krånglat…
Lite kul, som sextonde ekipage hittar jag Sebastien Loebs co-driver Daniel Elena och nu undrar ni så klart vilken typ av Citroén Elena kör? Men det är ingen ”vinkel-bil” utan istället gnuggar VW-bossen Jost Capito händerna av förtjusning över att Elena valt att köra Golf GTI. Undrar vad Yves Matton säger om detta hemma i Paris….

*
BloggMats kopia 8Blev lite oro när Asfaltkung Mats Andersson & Co i höstas förklarade att man inte hade tid/ork/motivation att driva populära Asfaltcup vidare. Men nu verkar detta ha löst sig och i dag meddelades det från Janne Lennartsson,SMK Hörby och bisittare till dotter Teresé i Kadetten att allt är klart för Asfaltcup 2015. Än så länge är uppgifterna knapphändiga på hemsidan, men reglera är utlagda och även de elva tävlingarna som ingår. Är du intresserad så gå in på www.asfaltcup.se
Första deltävlingen är SMK Hörbys Express-Specialen den 22 mars.

*
BloggMantaAtt påstå att jag inte skulle vilja ha den Opel Manta 400 som nu finns till salu är att ljuga. Men så kommer verkligheten på besök i form av prislappen på 125 000 pund, men att drömma är ju gratis.
Det handlar om Mantan med chassinummer RM30 och är den enda Manta som byggts på Opels tävlingsavdelning med ”Safari specifikationer”. Bilen byggdes åt Rauno Aaltonen i allra sista försöket att vinna Safarirallyt för Opel år 1985. Rauno var testförare i Rüsselsheim och bilen byggdes i skiljet mellan Ascona 400 och den lättare Manta 400. Tyvärr nådde varken Opel eller Rauno målsättningen utan slutade fyra. Dock ledde man fram till en motorbrand sinkade ekipaget (säkert någon dj-la Fordaslang som läckte…).
Bilen kördes sedan återigen i Safari 1986 av hemmaföraren Basil Criticos. 1988 körde Sarbi Rai den i Kenyan National Championship, innan den glömdes bort i Tanzania. Där hittades RM 30 av en britt som tog hem bilen och renoverade till det skick den har idag. Hyggligt noggrant kan jag tycka då han till och med haft både Aaltonen och GM:s mekaniker från perioden till hjälp för att få alla detaljer korrekta.
Gillar du inte RM 30 så har säljaren även RM 22 till salu, en tidig 83:a byggd åt välkände Opelåkaren (!) Ari Vatanen för det finska VM-rallyt samma år. Efter detta byggdes bilen om och fungerade som ”chasecar” åt RM 30.

*
Mattias Lindberg, Hässleholm kör STCC för Brovallen Design och Team KIA. BloggMattias1Säger stort grattis till STCC-föraren Mattias Lindberg, Hässleholms MK som utsågs till ”Årets genombrott 2014” vid den stora idrottsgalan i Kristianstad i går kväll. Nu väntar vi bara på att Mattias snart kan informera om planerna för 2015, vågar man gissa på en fortsättning hos Team Kia i STCC?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *