Kan Dacia Rally Cup bli verklighet och Forza Fiat!
Nyårsaftons blogginlägg handlade bland annat om önskescenariot där jag drömde om ”Saab 9-3 Rally Cup”. Nu är jag helt övertygad om att detta aldrig blir mer än en önskedröm. Tror tyvärr att Saab i rallysammanhang är historia för gott.
Men drömmen fick mig ändå att tänka på andra märken som profilerat sig genom märkescuper i rally. Största framgångssagan måste tillskrivas Carleric Johansson och Volvo Original, att upprepa detta tror jag är helt omöjligt. Men även Suzuki-Cup lever vidare och har väl runt tjugo år på nacken vid det här laget. Känns också som ”succarna” och dess förare är mer på bettet än på länge, kan det vara f.d. rallyikonen Ola Strömbergs förtjänst?
Första cupen jag stötte på i karriären var VW-Cupen i början av sjuttiotalet. Här tävlades det nästan uteslutet med pilgröna VW 1302 och 1303:er även om alla ”baggar” var tillåtna. Vad jag minns var PeO Svanström ensam toppförare i cupen att köra med en äldre 1500, dessutom ”brandgul” eller orange, som det heter nuförtiden.
Därefter har det varit tunnare, men vill dra mig till minnes att Gert Blomquist drog igång Peugeot-cup och att han på åttiotalet samlade Opelåkarna i en egen cup.
Vart vill jag komma med detta då? Jo häromdagen när jag var ute och rastade ”rallylabradoren Colin”, passerade jag Volvohandlaren i byn som även säljer rumänska lågprismärket Dacia. Utan att överdriva, känns det väl inte som Dacia precis mottagits med storm av oss svenskar? Är det överhuvudtaget någon utanför ”nördgänget” som vet vad en Dacia är, jag tvivlar. Lite tafatta annonser är vad marknadsföring jag noterat.
Nu börjar vi närma oss, för självklart ska Volvoförsäljarna gå ihop, lätta på de nu ganska spända plånböckerna och dra igång ”Dacia Swedish Rally Cup”. Med rejäl prispott plus kraftigt rabbaterade bilar. Dessa säljs med ett komplett tävlingskit och då borde man kunna locka rallysugna.
Modellen Sandero med sina 87-hästars etanolmotor ( se där, även miljörätt ) är till stor del uppbyggd på Renaultdelar vilket borde underlätta när man vill göra rallybil av rumänen. En färdig rallybil i grupp N klassen med runt hundrahästar för lika många tusingar, borde kunna vara inkörsporten för både nya stjärnor och gamla återfallare. Sug på den karamellen Volvo!
Nästan samtidigt som jag spånade på detta kom ett mejl från Pierre Skytt i Eskilstuna. Två skälar en tanke, men i Pierres fall handlar det inte om Dacia utan om nya vassa Fiat 500 Abarth. Pierre berättar att det redan är klart att klassen ska köras inom racing under namnet ”Trofeo Abarth”. I Turin finns även bilar att få tag på för rallyskogen, så nu handlar det mer om vilja och naturligtvis lite ekonomi från återförsäljarna. Fiat har levt i motvind här hemma, nästan som den där Gudrun, sedan sjuttiotalet. Ska man vända den vinden till medvind, då måste nog drastiska åtgärder vidtas, som t.ex. den här cupen. Så jag säger bara Forza Fiat, forza, forza!