Kalle utmanade Tänak in på mållinjen, Evans kraschade hårt, tufft helg i Höljes med Johan K.i tabelltopp, Tidemands dag förstörd, ryktas att ERC på Azorerna ställs in, ”M-Sport Wilson” rullade på hemmaplan, taket sprängdes i ESR men inte i Minnesberg.

I det estländska genrepet inför WRC Rally Estonia, 18. RedGrey Lõuna-Eesti Ralli 2020 var dominerade Ott Tänak med sju sträcksegrar av åtta möjliga. Men Hyundai-föraren fick väldigt bra motstånd av Toyotas Kalle Rovanperä som gick i mål bara 13 sekunder efter världsmästaren.

Det var ett trevligt ”test event” och skönt att vara tillbaka i bilen, menade Kalle som ändå inte var helt nöjd.

Så klart är jag besviken eftersom vi inte var snabbaste Toyota på varje sträcka…

Foto: Toyota Gazoo racing

Kalle syftar på att han bara var tvåa efter Tänak på sex sträckor, på sista var Sebastien Ogier en tiondels sekund (!) snabbare än Kalle. Å andra sidan så vann ”Harris påg” sträcka sex, 2,7 före Ogier som trea. Vilket år vinner Rovanperä-junior Rally-VM blir det 2021 eller dröjer det ända till 2022?

Tänak var så klart nöjd med segern och ser nu att allt finlir för att få bilen snabbare börjar ge resultat.

Nu ska även vi bli skarpare, menade Tänak.

Vet inte hur teamkompisen Thierry  Neuville känner det, men att bli frånåkt med 48 sekunder av Tänak i en identisk i20WRC kan inte kännas bra dessutom med en total körtid på bara 48 minuter. 

En utmanande helg för oss, mycket problem på första ”loopen” och fick inte till noterna och vågade inte ta några risker eftersom vi redan var borta, menade Neuville. bekymrat.

Än värre för Esapekka Lappi som var ytterligare en minut efter som femma bakom belgaren. Ändå försökte han hålla humöret uppe.

Detta var viktig för oss, att få upp farten igen även om vi för tillfället är långt borta, men när vi är tillbaka fabriksbilen blir vi snabbare!  

En som verkligen kommer att minnas rallyt är Elfyn Evans och Scott Martin som åker hem från Estland rejält omskakade. På sträcka fem genade walesaren lite för långt in i gräset och hittade en stubbe som skickade iväg Toyotan i en våldsam krasch. Från Toyota konstaterades att som tur var ”crew OK”, värre med Yarisen.

Foto. privat

– The speed was absolutely massive, a 6th gear corner!

I R5-klassen tog Jari Huttunen ännu en tung seger, 3,3 före Nikolay Gryazin, båda i Hyundai. Trea kom finske talangen Eerik Pietarinen, Skoda, elva sekunder bak men 2,5 före Ole Christian Veiby/Jonas Andersson som fyra. WRC-åkande Teemu Sunninen fick här nöja sig med att köra R5-Fiesta och hade lite svårt att ställa om och slutade sexa. Norrmannen Eyvind Brynildsen och Ilka Minor har inte kört rally på lång tid och tog det lila lugna och gick in som elva i klassen. 

*

Kom sent in i dagens tv-sändning av World RX-premiären i Höljes och i går såg jag inte en enda sekund. Men utan att ha full koll så är det väl inte helt fel om jag säger att oavgjort varit ett rättvist resultat. Tänker på att Johan Kristoffersson vann i går med Mattias Ekström som två och idag var rollerna ombytta. Efter en tät final där de båda f.d världsmästarna nästan gick över mållinjen samtidigt så var årets ”Magic Weekend” avslutad. Men något hände efter målgång för när jag kollar på resultaten är plötsligt Johan trea i finalen medan Kevin Hansen hoppat upp till andra plats. Har fått en indikation på att någon domare tycket Johans ”take off” var i tuffaste laget och därför gett honom fem sekunders tidstillägg.

Foto: FIA World Rallycross

Oavsett så toppar Volkswagen Dealer Team Bauhaus-föraren VM-tabellen med två poäng före Ekström. Trea är Robin Larsson, 20 poäng mindre och fyra Kevin Hansen en pinne efter. För Timmy Hansen blev det inte alls någon helg att minnas i sitt första försök att försvara VM-titeln. Ligger nu åtta och har 29 poäng upp till ledande Arvika-åkaren.

Foto: FIA World Rallycross

Helt klart var det långtifrån samma stämning som normalt när banan kantas av 50 000 i publiken, något som även märktes tydligt i tv-rutan. Blir på något konstigt vis ungefär som man kollar på tv-spel i datorn, men så måste det så klart bli i dessa Corona-tider. Men om inte stämningen infann sig fullt ut när Johan, Mattias och lite förvånade lillebror Hansen, Kevin som trea i finalen var det ändå ljusår före finalen i ProjektE. Tre bilar gjorde upp i elbils-klassen och Ken Block vann utan att förta sig med en Fiesta. Jag är fullt medveten om att detta är framtiden för bilsporten men ändå måste jag få tycka, att visslande ”motorljud” ackompanjerat av däckskrik inte är min kopp te. Kanske det blir bättre när det är tätare fajter hjul mot hjul, men så länge jag inte sett/hört en sådan måste jag få känna en viss skepsis mot framtiden.

*

Det ville sig inte fullt ut för Pontus Tidemand i Euro RX-premiären i Höljes. Det blev final men här gick en drivaxel sönder på hans Polo och så var dagen förstörd. Teamchef Peter Hedström lyckades bättre och slutade trea men led ändå med Pontus.

Foto. Hedström Motorsport

– Jag förstår att Pontus är besviken att det inte höll hela vägen, han slog i och en drivaxel rök, men han har verkligen bevisat här i Höljes att han kommer vara med och slåss om det i år, menade Hedström som var nöjd med att ha bägge bilarna i final.

Jag rankar den här tredjeplatsen och även teamets prestation högre jämfört med Riga ifjol, inte minst med tanke på att vi då alla var varma i kläderna mot slutet av säsongen och att jag inte tränat en meter här i år innan de fyra träningsvarven i går morse.

Vann finalen gjorde Oliver Eriksson och detta i första starten med en Supercar i EM. En styrning han fått som pris efter att i fjol vunnit RX2-mästerskapet. Tvåa kom fransmannen Andrea Duborg och då Hedström som trea.

*

Hela havet stormar-läget  fortsätter inom rallytävlande och i början av förra veckan kom där en positiv rapport från Folkhälsomyndigheten på Azorerna där ERC planerar att köra deltävling tre den 17-19 september. Bland annat andra placerade Dennis Rådström/Johan Johansson ska ge sig ut i Atlanten för att försöka knapra in på poängavståndet upp till ledande Ken Torn. Men i helgen kom så motstridiga uppgifter från lokal media som rapporterade att rallyt inte kommer att köras på grund av ökad Coronaspridning. Lite märkligt är att på ERC:s hemsida finns inget att läsa om detta så kanske bäst att ta  uppgifterna med viss skepsis.

Samma sak med WRC ADAC Rallye Deutschland där det även i lördags framkom uppgift att rallyt inte skulle köras. Men även här finns inget officiellt på rallyts hemsida utan här är märkligt nog senaste uppdateringen i  Corona-läget daterat 2020 06 20. Inte heller på wrc.com förekommer någonting som anspelar på att rallyt kan komma att ställas in.

*

Exakt som jag förutspådde så blev norska rallyomstarten Rally Grimstad en uppgörelse mellan trion Frank Tore Larsen, Anders Grøndal och Trond Sveinsvoll. Visserligen stack Skoda-åkaren Stian Brønderud upp i början och irriterade. Men när alla asfaltsträckorna var körda så blev det Larsen med Mads Østbergs WRC2-co-driver Torstein Eriksen som var snabbast i näst sista deltävlingen i NM. Efter att Grøndal missat en chikan på näst sista sträckan och skadat hjulupphängningen så tror jag ändå, att han är nöjd med andra platsen så Sveinsvoll som trea. Bäst 2WD-ekipage blev Ole Jr Nore/Veronica Engan, Opel Adam R2 och vann alla sträckorna och var över tre minuter före tvåan. Utmanaren Steve Røkland hade en tuff dag med både tappade bromsar och närkontakt med bergvägg men lyckas ändå behålla mästerskapsledningen inför avslutningen Aurskog-Høland Rally första helgen i oktober. 

Foto. privat

En som absolut inte hade något större flyt under de bitvis vanskliga väderförhållanden var Morten och Merete Storsveen. Redan på andra sträckan gjorde paret en ruskig avåkning med Renault Twingon men turligt nog undkom man med lättare skador. 

*

När M-Sport hade sin stora comeback till rally samlades drygt 40 Ford-ekipage i ”M-Sport return to Rally Stages 2020” för att köra sex sträckor på Malcom Wilsons egendom Greystoke utanför Cumbria. Självklart skulle Malcolm själv också köra men nöjde sig med at vara föråkare i en Ford Escort och hans comeback blev inte alls lyckad.

Foto: M-Sport

På en av de hala sträckorna ville det sig inte bättre än att han rullade men som tur var med enbart plåtskador som följd. Bättre gick det för Frank Bird som vann tävlingen med en Ford Focus WRC 07, 24 sekunder före en R5-Fiesta med Hugh Hunter bakom ratten.

Foto: M-Sport

Bästa 2WD-Fiesta kördes av Conor McCourt dessutom in som tolva totalt. För WRC-teamets chef Richard Millener slutade det utan avåkning den här gången och som delad fyra i R2-klassen.

*

När anmälningstiden till East Sweden Rally gick ut stod räkneverket på 152 SM-sugna vilket är långt förbi maxtaket på 100 bilar som står inbjudan. Läser att ”Östgötaklasserna” stryks direkt och sedan är det frågan hur det gallras då SM-klasserna stannade på 102 ekipage. Därmed skulle det även kunna innebära att ”R1-klassen” med över 30 anmälda får stanna hemma…

Foto: Bengt Johansson

Bland de sista att anmäla sig var vinnaren i Snapphanerallyt PG Andersson/Anders Fredriksson och inte långt före var Lars Stugemo/Kalle Lexe som därmed gör SM-debut för 2020. PG kommer återigen med R5-Fiesta från GN Motorsport som får mycket att göra då även lokala profilen Joakim Längberg med Lotta Strand till höger hyrt skånsk R5-Fiesta.

*

Inte riktigt samma dilemma som kollegorna i Östergötland ställs Rally Österlen inför när det kommer till antalet anmälda i Minnesbergs Sprinten. 36 anmälda och senast att klicka sig in, var Hässleholms Ebbe Nilsson som ska köra Ford Puma Kitcar nästa lördag.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *