”Kalle” säkrade SM-bronset i Linköping, Jerker tog årets första SM-seger, halva ESR-fältet kvar i skogen, Östberg tvåa i Tyskland och ålafiskaren mer än bara kartläsare…
Johan ”Kalle” Green, Hässleholms MK med nye kartläsaren Johan Johansson säkrade SM-bronset i Trimmat 2WD med en andra plats i näst sista deltävlingen East Sweden Rally. Fram till tvåan i SM-tabellen Kristian Johansson kan Kalle omöjligt nå och likaså kan inte längre fyran Andreas Sjölander i realiteten hota. Andreas som fick bryta efter avåkning när han var före Hässleholms-Golfen kan visserligen komma ikapp rent teoretiskt. 28 poäng är max vad han kan ta i finalen om man även klipper de tre power stage-poängen. Inför denna i Rally Uppsala leder Kalle med 27 poäng…
Vann gjorde precis som jag tippade Kinds Kristian Johnasson/Fredrik Livh men detta först sedan SM-ledaren Tobias Söderquist fick bryta på näst sista sträckan. I ledning brast en drivaxel på Toyotan och Årsundadaföraren fick parkera och överlämna segern till Kristian. Därmed uppnåddes Kinds-åkarens målsättning att vinna en SM-deltävling, dessutom är fortfarande fajten om SM-guldet en öppen affär. Visst har Söderquist fortfarande bästa utgångsläge men i rally kan allt hända, vilket det också verkar ha gjort i Östergötland.
Kalle var så klart nöjd när han rullade i mål på sista sträckan och förklarade då för Ola Strömberg och Rallyradion.
– Klart att jag är nöjd men det hade varit roligare om vi kört oss till andra platsen och inte blivit tvåa för att dom andra bröt, menade Kalle.
– Å andra sidan, vi har kört samma vägar så jag behöver nog inte skämmas…
Marginalen till trean i en Volvo 240 från 1975, Valdemarsviks Johan Svensson/Terje Plomén var långt över halvminuten.
*
East Sweden Rally blev oerhört tuff och krävande, runt halva startfältet eller 26 bilar tvingades bryta och många dessutom efter mer eller mindre brutala avåkningar. Till exempel försvann Niklas Hägg med Super 2000 Skodan på sträcka fyra och får nu lite kvalitetstid i garaget för att få ordning på bilen inför Rally Uppsala. Samma kvällsarbete drabbar juniorerna Jonathan Johannesson, Gullabo och Niklas Karlsson, Vallentuna, både Golfen och 940:an behöver mycket kärlek innan dom är startklara.
*
Att det blev tufft märktes allra mest i Otrimmat 4WD där Säffles Anders Karlsson var ensam i klassen att komma i mål. Mest synd var det om SM-ledaren Joachim Carlström som bröt på allra sista sträckan och nu blev poänglös. Leder dock fortfarande men med Karlsson bara fyra poäng bak inför finalen.
*
Jerker Axelsson och Mattias Andersson höll vad man lovade och gick ”all in” och ledde i stort sett hela tiden med WRC-Subarun. -silvret är också säkrat sedan Mats Jonsson/Johnny Johansson tvingades bryta efter en hård landning som knäckte både styrning och oljesump. Då låg Mats tvåa med ”Gamla Bettan”.
Istället klev Thomas Thunström/Jörgen Lindahl fram och tog över andra platsen med R5-Cittran, dock aldrig så nära att man kunde hota en Subaru-seger. Trea slutade Mattias Jirvelius/Henrik Appelskog sedan Johan Rudengren fått så mycket strafftid för två tjuvstarter att han bara blev fyra. ”Min trea” i tipset Lars Stugemo/Kalle Lexe har inget flyt med R5-Fiestan. Nästan direkt fick man problem med oljetrycket och bröt. Startade om och blev femma och sist i klassen Trimmat 4WD.
*
I går efterlyste jag sekundstrider för att få upp hettan i ESR och min vädjan klingade helt ohörd i klassen Otrimmat 2WD. Snabbast var Christoffer Jacobsson/Jesper Elver med R2-Fiestan och någon sekundfajt bjöd man inte alls på. Tvåan Mattias Ledin var nästan nio minuter efter gotlänningen och SM-ledaren Johan Holmberg snudd på kvarten bak. Till saken hör så klart att de bägge hade massor av strul längs de nio östgötasträckorna. Striden om guldet är helt öppen mellan Holmberg och Ledin inför Rally Uppsala.
*
Ber Jacob Jansson oförbehållsamt om ursäkt för att jag inte ens trodde på honom i ”topp-tre” i juniorernas Otrimmade-klass. Kopparbergaren med Malin Strömberg i högerstolen svalde tändmedlet och gav aldrig konkurenterna någon chans. Min vinnare Erik Telehagen/Björn Jonasson slutade tvåa medan Daniel Röjsel/Niclas Edvardsson körde in på tredje plats.
*
Pelle Willén och Martin Holmdahl säkrade andra J-SM-guldet med segern i dag men det var tufft. Bara nio sekunder efter kom 940-åkande Emil Karlsson/Tommy Lindholm som i sin tur hade mer betryggande marginal till trean, överraskningen Pontus Jakobsson/Martin Andersson. Ner till Nyköpings-Golfen var 1.20…
*
I ”Östgöta-klassen” var det Eskilstunas Robert Andersson som var allra snabbast i par med Carl-Gustav Karlsson. Riktigt kul att se paret som totalsegrare och på andra plats en WRC-Subaru i händerna på Salas Johnny Struwe. Bara tre sekunder skilde så det är bara att konstatera att Struwe gjorde ett bra race, trots allt är det en Kit-Car version av Opel Astra som Robert rattar. Då krävs det mer eller mindre WRC-stuk för att köra förbi…
Tvåa i 2WD-klassen slutade Ingvar Nilsson,Hällefors med en Volvo. Trist för Växjös Anton Ahlberg som hade Tom Kristenssons tidigare bisittare Timmy Berntsson i Volvon. Inför sista sträckan låg Anton och Timmy fyra men tappade så mycket här att det blev ras till åttonde platsen.
Än värre var det för Ryds Linus Andersson/Robert Anrep-Nordin som hade en jobbig lördag med mycket tekniskt strul. Tionde plats av den elva som kom i mål. Något som inte ”fjärdingsmannen” från samma klubb, Jerry Bengtsson med Mikael Andersson vid nothäftet lyckades med. En drivaxel packade ihop på Golfen och så var dagen förstörd.
*
Med två sträckor kvar att köra av 11. ADAC Rallye Niedersachsen jagar Mads Østberg och Ola Fløene i ADAPTAS-R5-Fiesta, Skoda-föraren Fabian Kreim. Skillnaden 23,3 sekunder har varit nästan konstant under dagen och för att Mads ska gå förbi behövs nog någon form av problem för Kreim.
I 2WD-klassen har Oscar Solberg/Patric Barth haft en jobbig dag på de luriga asfaltsträckorna. Med två sträckor kvar ligger man sist i klassen med R2-Fiestan och upp till ledaren som kör Citroën R3 skiljer lite över fyra minuter.
*
I kväll strax efter klockan 18 startar Simon Larsson första racet för Audi Sport TT Cup klassiska GP-banan Nürburgring. I somras tog Simon ingenjörsexamen på Polhemskolan i Lund och har sedan haft en hektisk tid. Både tester och inhopp i TCR har sett till att kalendern varit fulltecknad.
Med skolan slut koncentrerar sig Simon sin verksamhet till Tyskland och är junior i Rutronik och coachas där av Fabian Plentz, tidigare chefsinstruktör för VW. Vid senaste testet i veckan på Hockenheim, matchades han mot mästerskapstvåan i Audi Sport TT Cup och Audis juniorförare Sheldon Van Der Linde, då de andra instruktörerna var för långsamma. I slutet av testet var Simon två tiondelar snabbare än Sheldon, vilket var ett mycket bra kvitto på den unge svenskens förmåga.
*
Fick lite påläst efter att jag i går benämnt ålafiskaren Sven-Erik Tenghagen som ”f.d kartläsaren” och snälla läsare informerade mig om att Sven-Erik kört mer rally än fungerat som kartläsare åt Zerny Svensson, Degeberga. Så var det så klart också och bara för mig att ta plats i skamvrån då han dessutom körde Opel på åttiotalet. Både en Opel Kadett GT/E och en grupp A Opel Ascona i2000 använde ålafiskaren i rallyskogen när det begav sig. En merit i hans rallycv är onekligen när han kom i mål i South Swedish Rally 1985 på en 43 plats av de 47 som kom i mål. Kanske inte så mycket att skryta med kan tyckas men om man då lägger till att detta år var ett av SSR:s allra tuffaste någonsin. Av de 173 startande bröt 126 bilar medan Per Eklund vann med Audi quattron och Mats Jonsson blev tvåa. Samme Jonsson som 31 år senare fortfarande tillhör SM-toppen, respekt …
*
Idag kom där lite bilder från den vane ”Opel-Spottaren” Björn från Everöd som hittat lite av en skattkammare för Opel-vänner. Av förklarliga skäl vill Björn inte uppge exakt var skatten förvaras men här finns både Kapitäner, Manta, Rekord till och med en Kadett A. Ett Opel-ställe som absolut statens kulturråd borde ge status som minnesmärke…
*
Dagens bilder: Pierre Skytt- Diverse privatbilder och så jag själv