Kalle R. sugen på GT-Racing, Evans kan missa Monte, familjen Kristoffersson glittrade i Baku, Citroën i topp, Classic Safari har ”skakat ner ”, VEC stödjer #FkkCancer och Motorbloggen fyller 14 år.

Vid en presskonferens i samband med FIA:s stora prisgala i Baku avslöjade Kalle Rovanperä att det vid sidan av det halvdussin WRC-tävlingar 2024, även blir racing med GT-bilar för honom.

Vi planerar åtminstone få göra några tester i GT-bilar och om allt går bra varför då också inte en tävling, sa Rovanperä när han fick frågan om hans planer utanför rally nästa år av Autosport.

Foto: FIA

Tidigare får körde Kalle en McLaren Senna på en bana som en del av en reklamvideo med tidigare F1-stjärnor som Mika Häkkinen och David Coulthard. Om planerna går i lås följer han i Sebastien Ogiers fotspår som även han provat lyckan  i en LMP2-prototyp i World Endurance Championship. Inte heller hans kartläsare Jonne Halltunen blir sysslolös när det inte är någon WRC-tävling på gång. Jonne kan då gå över till en roll som mediakommentater. 

-Jag är faktiskt ganska nöjd med att inte ha full säsong eftersom detta är ganska krävande, förklarade han.

För mig är det inte bara rallyt, för mig är varje event två veckor av förberedelser så jag tror att jag kommer att fokusera mer på mig själv och kanske även kommentera lite!

*

Foto: Toyota GAZOO Racing WRT

Efter Elfyn Evans cykelolycka sprids oron i Toyota att han kanske inte blir så pass återställd att han kan starta i ”Rallye Monte Carlo” om styvt sex veckor. Om inte revbenen läkt ihop till dess, blir frågan vem som kan ersätta walesaren? Enligt uppgift är inte Kalle villig att åta sig uppgiften och med enbart Takamoto Katsuta som stöd för Sebastien Ogier kan premiären bli en mardröm för Toyota. Någon förare av samma kaliber som Evans finns inte ledig och den ende jag kan tänka mig som skulle fylla hans stol fullt ut, är faktiskt Sebastien Loeb. Blir nog ändå lite knivigt att få in Loeb i en Toyota då han startar i Dakarrally den 5 januari med målgång den 19 januari. Nu är det visserligen inte så långt mellan Saudiarabien och södra Frankrike men ändå ett tajt schema. Är nog bättre att Latvala håller tummarna för snabbt tillfrisknande för Evans…

*

Foto: FIA

I Baku samlades alla världens medaljörer i FIA-mästerskap och där Johan och Tommy Kristoffersson fick ta emot handgripliga bevis på sina båda VM-titlar i World RX.

Foto. FIA

Även Kevin Hansen hyllades för sin andra plats efter Johan, sedan vet jag faktiskt inte om vi hade fler som hyllades av FIA? 

Foto. FIA

Ingen nyhet att jag inte har full koll på alla racingserier, dragracing eller karting ”world wide” men det dröjer oftast inte länge innan jag får besked om mina bristfälliga kunskaper…

*

Tog inte lång tid innan Nikolay Gyazin fann sig tillrätta i nya Citroën C3 Rally2. Efter två raka sträcksegrar leder han ”Rallye National Hivernal du Dévoluy” med 5,5 sekunder före kollegan i Citroën Racing, Yohan Rossel. Det är också de här två som helt dominerar och trean, hemmaföraren Matteo Gamba med en Skoda är en bra bit över minuten efter. Oväntat stort gap och jag undrade vad som hände på andra sträcka där de bägge ”Cittrorna” var minuten snabbare än övriga? Fick snabbt svar från en bättre påläst, att de snabbaste körde dubbat då det snöade i området medan de andra körde med enbart ”vinterdäck”.  Till exempel var erkänt snabbe och rutinerade estländaren Georg Linnamäe i en Skoda av senaste snitt, 1.07 efter Gryazin. 

Foto. OKänd

Några tider för ”Föråkaren” Sami Pajari redovisas inte, annars hade det varit kul att se hur hans Toyota Yaris GR Rally2 står sig i konkurrensen. 

*

I helgen startar även ”East African Safari Classic Rally” men faktiskt inget som jag riktigt går igång på. Trots att där finns flera svenska flaggor i startfältet känns rallyt mer som kul hobby för välbeställda, än ”rally på riktigt”. Vet att jag får mothugg men så känner jag, så ingen idé att sticka nålar i Voodoo-dockan! Efter shake down toppade irländaren John Coyne med Porsche 911 före Kris Rosenberger. Bästa ”svensk” med elfte tid,  är Cypernboende entreprenören Evgeny Kireev som lotsas av PG Andersson. Roger Samuelsson med Julia Svensson som kartläsare är på 18:e plats och som 21:a, Michael Holmqvist/Emil Axelsson. Längre ner Team Tidös David von Schinkel/ Fredrik von der Esch. Rallyt startar i morgon söndag klockan 06.23 svensk tid med målgång efter 24 sträckor och 163 SS-mil måndagen den 18 december klockan 12.00.  

*

I helgen släpper Ted Malm och Volvo Euro Cup lite ny information om cupen 2024. Bland annat att tävlingarna till nästan 100 procent är klara, bara något litet frågetecken kring deltävling tre i Tyskland och första asfalttävlingen, ”Rallye Mittelrhein” den 14-16 juni.

Mer viktigt kan jag tycka är deltagarna i ”VEC” valt att stödja #FkkCancer. I år var det ”#10kmOneTree” som stöd vilket innebar att man planterade ett träd/km SS i Danmark.

Volvo Euro Cup vill gärna göra skillnad i samhället och ge tillbaka, berättar Malm.

 – 2024 har vi beslutat att varje team betalar mellan 300 – 500 svenska kronor per tävling till kampanjen. Detta eftersom vi lyckats förhandla till oss bra startavgifter med våra arrangörer och då beslutade vi att ge något tillbaka till andra. 

Valet föll då på #FkkCancer som hittills samlat in runt 350 000 kronor som nu kommer att öka med VEC:s initiativ.

-Vi hoppas på många startande och siktar på någonstans runt 35 – 60 000kr  i insamlat värde beroende på antalet startande, avslutar Malm.

*

Idag är det en stor dag för Motorbloggen som fyller 14 år. Den 9 december 2009  skrevs den allra första bloggen och som sedan följts av ytterligare 4 307 inlägg, bara att konstatera att tiden gått fort. Efter en lite trevande start etablerade sig dock Motorbloggen som nyhetsförmedlare för speciellt rallyfolket och i dag är veckosnittet av läsare runt 30-35 000.  Intressant att se hur ni läsare hittar till Motorbloggen och de allra flesta går direkt hit. Men även ”Aktuell Motorsport”, ”Facebook” och ”Motorsport i Värmland” utgör lite magneter när folk vill läsa bloggen. Att merparten läsare finns i Sverige är inte överraskande men även i Norge, Finland och Danmark (tre på Färöarna) finns mina läsare. Kul är också att många Spanienboende svenskar (tror inte Dani Sordo och hans kompisar läser) för just Spanien är tredje största land efter Sverige. Även i Thailand finns läsare och mest udda  frekventa länder är ändå Kina, Peru och Saudiarabien.

Som bekant lämnade Motorbloggen Kristianstadsbladet i våras och sedan dess har 754 892 svenskar någon gång besökt och läst vad jag knåpat ihop. Lägger jag även till alla andra länder hamnar siffran på strax över miljonen besök. Inte illa av ”Glasmästarens påg” om jag får säga det själv.

Nu är dock frågan hur länge jag orkar hålla på med detta och när fakturan från mitt webbhotell trillade ner i mailkorgen blev jag lite fundersam. Utan någon form av intäkter och som en del av ”köttberget” med inkomster därefter, är det ändå så att jag måste sätta allt i relation till annat. Inte så att jag lägger ner i morgon, men ändå ser jag framför mig lite av ”vägs ände”. Nu är detta lite av ”hobby” och hobbys kostar och ingen tvekan att ni läsare visar uppskattning men…

2 svar på “Kalle R. sugen på GT-Racing, Evans kan missa Monte, familjen Kristoffersson glittrade i Baku, Citroën i topp, Classic Safari har ”skakat ner ”, VEC stödjer #FkkCancer och Motorbloggen fyller 14 år.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *