Kalle nära ”taklägg” i Safari öppning, Ogier snabbast, danska Safari-Lisa vill se fler tjejer i rally, klar för SM-guld men hoppar av finalen och Myrsell jäktar från Ungern till MSR!

Att Kalle Rovanperä gärna vill utöka sin VM-ledning är inte alls överraskande men när han i dag inledde Safari Rally Kenya med 4,8 kilometer långa Superspecialen ”Kasarani” höll det på att ta en ände med förskräckelse. I allra första kurvan var det lite för mycket ”flat out” och Kalle och Jonne Halttunen var ytterst nära ett ”taklägg” av Yarisen.

Foto: Okänd

Lite över gränsen när jag bromsade men egentligen hände inte så mycket mer än att det blev punktering, förklarar Kalle.

Foto: wrc.com

Skämmigt men rallyt är långt och vi tappade inte så mycket på detta, nu ska vi försöka fokusera på resten av helgen!

Foto: Toyota Gazoo Racing

Utan luft högerbak försvann 11,6 sekunder till sträcksnabbast, Toyota-kollegan Sebastien Ogier/Benjamin Veillas. Men det var tätt och Hyundai Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe var futtiga 0,6 sekunder långsammare på den snustorra och därmed dammiga sträckan.

Foto: Hyundai Motorsport

Tredje tid, 1,1 efter tog Ott Tänak/Martin Järveoja med Elfyn Evans/Scott Martin som fyra. Bästa Puma kördes inte helt oväntat av Sebastien Loeb/Isabelle Galmiche till en femte tid, 1,8 efter ständige rivalen i topp. Svensk flagga på åttonde plats, Jonas Andersson med Gus Greensmith bakom Puma-ratten.

Foto: Hyundai Motorsport

En dryg sekund skilde sedan till Oliver Solberg/Elliot Edmondson som nia. Kalle slutade sist i WRC-gänget, något som dock lär ändra sig när rallyt drar igång på allvar i morgon.

*

I WRC2 vajade den rödvita polska flaggan högst genom Kajetan Kajetanowicz, Skoda som var 0,9 före betydligt mer Safari-erfarne Martin Prokop, Fiesta. USA på tredje palts med Sean Johnston medan hemmaåkaren Karan Patel tog hand om fjärde tiden.

Foto. lotos

Helt nöjd med tiden då jag fick bromsa på grund av dammet från Prokops bil, såg inte ett dug det var som att köra rätt in i en vägg, berättade ”Kajto” vid målet.

*

Blottar min strupe då jag helt missat det fanns en dansk flagga i startlistan till rallyt.Visserligen utanför VM-fältet men ändå lite dåligt att missa #110 Lisa Christoffersen/John Ngugi Subaru Impreza. Nu blev det ett riktigt kort rally för Lisa då teknikerna inte godkände Subarun i besiktningen.  Så klart blev jag nyfiken på detta och lyckades luska fram att Lisa är inredningsarkitekt men ligger även bakom teamet ”Lioness Rally”. Hon tyckte att tjejer i Kenyansk motorsport inte fick tillräcklig uppmärksamhet.

Foto: okänd

Detta vill nu Tanzania-födda Lisa ändra på som även bott elva år i Danmark och pratar flytande danska, engelska, tyska och swahili samt förstår både norska och svenska. Huruvida även skånska ingår framgår inte av artikeln i ”Team Kenya”

*

 Med bara en enda tävling kvar av Asfalt SM borde intresset vara på kokpunkten över vem som kommer att bli årets tredje och fjärde Svenska Mästare i rally men mer än ljummet är inte läget. Redan är ju två mästare korade i samband med SM-Veckan Vinter och nu är det två nya förare/kartläsare som ska föräras SM-medaljer samband med finalen ”Rally Kristianstad” den 24 juli.  En som dock väljer bort möjligheten att köra hem en guldmedalj är ledaren i 4WD-klassen, Dals Mitsubishi-åkare Dan Johannesson med broder Joakim som kartläsare. När lokaltidningen TT ELA tog kontakt för ett reportage med Dan möttes man av beskedet.

Jag hoppar av nu. Jag har ingen lust att hänga upp detta SM-guld där hemma, förklarade han för TT ELA och fortsatte.

De måste fatta att poängsättningen är helt fel!

Dan syftar på att tvåan och trean i 4WD-klassen, Mattias Olsson, Stenungsund och Rolf Grybb, Hässleholm varit snabbare än honom i de tre deltävlingarna och skulle garanterat vara så också i finalen, ändå skulle ingen vinna SM. För egen del räcker det att starta så skulle SM-titeln var klar.

Foto: Tommy Svensson

I HGP var där åtta i klassen ”Nationella 4WD” och där förklarar Dan, fick han kämpa för att vinna men efter detta har det varit enklare och senast var han ensam i klassen.

När vi nu avstår att starta blir det upp till Mattias och Rolf att göra upp om guldet vilket dom är värda, menar Dan och avslutar med.

Jag hoppas att denna markering i finalen får ansvariga att tänka om!

Inte bara Dan som är kritisk till poängsystemet, även snabbaste 2WD-åkaren Simon Andersson från Eslöv som valde att avstå att köra i Säffle har varit kritisk. Något som gör att guldstriden nu står mellan pappa Mats och Hörbys Joacim Kristiansson. Om Simon ens kommer till start i finalen med Opel Adam R2 är  oklart trots att det bara är lite drygt fem mil mellan Eslöv och Åsum...

Foto: Tommy Svensson

Vid det här laget lär beskedet ha nått fram till regelingenjörerna hos SRM och 2023 hoppas eller rättare sagt, utgår jag ifrån att det bara blir två klasser i deras Sprint-SM, 2WD och 4WD.

*

 I helgen kör Mats Myrsell/Esko Juntilla Historiska EM i Ungern med  ”Mecsek Rallye” och då med Ford Sierra Cosworth 4×4. Här har man svenskt sällskap av flitige Anders och Ingrid Johnsen som sitter i en likvärdig Sierra. Tufft startfält med totalt 55 bilar och där hela EM-eliten är på plats för att köra nästan 14 mil tuff (läs dålig) ungersk asfalt. Efter detta jäktar dalmas och europamästare Myrsell och Juntilla hem för att köra Midnattssolsrally som drar igång den 6 juli.

Foto: Tommy Svensson

En tävling där man byter Sierra mot Porsche i en omgivning som de anser det vara svårt att hävda sig i. 

Det finns många otroligt duktiga förare i startfältet och jag tror att det blir tufft, det räcker inte att vara snabbast på en eller ett par sträckor, du måste ta dig i mål också.

Till årets upplaga vässar Myrsell klorna ytterligare och kommer med en Porsche 911 RSR.

I grund och botten är det en asfaltbil som nyligen byggts om för grustävlingar och den bör stå sig bra i konkurrensen.

Att han gillar MSR är också uppenbart.

Sträckorna brukar hålla högsta kvalitet och att köra på hemmaplan är alltid roligt. Publiken och stämningen är på topp och det brukar vara en riktig folkfest!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *