Kalle avslutade med Skoda-seger, Sydsvenska Mästerskapet 2020 får SM som stomme, Volvo-Allven berättar om ”RMCH” och hur kunde TV4 missa Timmys guld?
Med fem raka sträcksegrar var det aldrig något snack om vem som skulle vinna ungerska Szilveszter Rallye, nämligen Kalle Rovanperä. Att han sedan släppte sträcksegern på sista sträckan till kompisen Petr Semerad var egentligen helt ointressant då marginalen mellan de båda till slut blev 36, 6 sekunder.
Därmed fick också Kalle nöjet att stå för kvällens middag denna söndag när han avslutade sin tid med Skoda. Om tre veckor är det dags för premiär i Arctic Lappland Rally och då med Toyota Yaris WRC. Än så länge är det tunt med anmälningar dit, knappt ett dussin så här långt. Fi-föraren Valteri Bottas är hitintills mest namnkunnig av dessa, vid sidan av Kalle så klart.*
Då blev det även en ny säsong för Sydsvenska Mästerskapet och därmed chansen för Mattis Olsson/Marcus Sundh att försvara årets seger. Länge var det ovisst om Sydsvenska Rallycupen skulle köras men för månad sedan kom så äntligen klartecken från de drivande i cupen, Anders Martinsson och Mats Bergman. Då nämndes dock inget om framtiden för det med SSRC intimt förknippade SSM. Riktigt lika tajt som i år blir det dock inte 2020, istället är det de tre SM-deltävlingarna som avgörs i Sydsverige som blir stomme i mästerskapet. SM-trion, South Swedish Rally, Skilling 500 och Snapphanerally kompletteras så med SSRC-finalen Rally Småland. En helt ny tävling som planerar för 20 mil totalt varav sju mil SS. Bilklasserna blir nästan exakt samma fem som i år, 4WD och 2WD uppdelat i R2 samt RWD och FWD. Nytt för nästa säsong är dock att även R1-bilar får lov att tävla i SSM och inte bara enligt FIA ”riktiga” sådan utan även Grupp F, Grupp E och VOC är välkomna i klassen.
– De tre SM-arrangörerna garanterar att minst tjugo ekipage kommer att få starta i R1-klassen i sina respektive tävlingar, berättar Mats Bergman.
– Dessa kör hela tävlingen inklusive rekognosering med möjlighet att göra egna noter.
Startavgiften för R1 är bestämd till 5 500 kronor och för att få en liten fingervisning om intresset finns det i januari möjlighet att föranmäla sig. Nytt är också att åldersgränsen på 25-år som gällt i SM för R1-åkare tas bort, men säger Bergman.
– A- och B-förare kommer att ha företräde.
Komplett regelverk publiceras under januari på hemsidan www.ssmrally.se
*
För några dagar sedan skrev jag om Rallye Monte Carlo Historique med sina över trehundra anmälda. En enda svensk finns i startlistan (som förare vill säga, Hans Sylvan finns också med som kartis till Rauno Aaltonen) och det är numera efter fyra genomförda rallyn nästan rutinerade Dan Allven som ändå väljer att kalla sig ”glad amatör”.
Med en lejongul Volvo Amazon 122S ska han ta sig an rallyt ännu en igång och han skriver, ” Efter fyra rallyn har jag lärt mig en hel del. RMCH, som Historiskt Monte Carlo Rally kallas, är ju mer eller mindre världsmästerskapet i Regularity. Dom som riktigt går in för det, kör alla specialsträckor några gånger innan rallyt, dom har service team, som byter däck och torkar rutor etc. Själv kör jag med IKEA´s verktygslåda, ståltråd, tape och ett glatt humör. Ca. 25 % av alla startande kommer inte i mål, oftast pga. haveri eller avåkningar. Jag har tagit mig i mål alla gånger jag har ställt upp, inte illa! Rallyt är inget latmans göra, utan man får ligga i under 5 dagar och 4 nätter, dock finns det lite tid för sömn ibland. Min nya co-pilot, Sven Johansson, är en gammal kompis, som har den erfarenheten av det elektroniska, att han byggde sin egen stereo under tiden då han bodde i Spanien under Franco tiden, så han är rätt hemma på dessa attiraljer. Jag hade ett riktigt proffs, Steve McKelvie, från USA, som tyvärr gick bort några veckor innan vi skulle starta i år.”.
*
Vill väl inte påstå att jag blev speciellt förvånad över att motorsportfientliga TV4 i morgonens sändning valde att helt negligera Timmy Hansens VM-guld i rallycross. I dagens Nyhetsmorgon sammanfattade skåningen Axel Pileby de enligt honom viktigaste/största blågula framgångarna under 2019 och detta i ett tio minuter långt inslag. Vill inte ställa olika sporter mot varandra men att inte ens nämna Timmys guld efter en av eller kanske mer rätt, den allra tuffaste VM-finalen någonsin är rent ut sagt bedrövligt. Pileby rankade uppenbart ett VM-brons i gång högre än ett guld i rallycross. Gång som är en så liten sport att den inte ens finns med i listan där man kan se antalet svenska utövare. Där finns däremot bilsport som ligger på tionde plats med 94 000 utövare under 2019. Kommer man så till intresset från publiken passerar bilsport de allra flesta och slutar på tredje plats bakom fotboll och ishockey. Enligt RF så räknar man med att en halvmiljon människor någon gång under året besökt ett bilsportevenemang. Till detta bör tilläggas att merparten av den halva miljonen bilsportpublik tar sig ut till sporten under stora umbäranden som i till exempel Rally Sweden, långtifrån tunnelbanor och uppvärmda ishallar. Jag är lite nyfiken på hur många som varit och tittat på en gångtävling under året? Vet förresten inte ens var eller om det ens arrangeras sådana. Men en sak vet jag, att under mina drygt 50 som fotograf har jag aldrig bevakat en enda gångtävling någonsin däremot desto fler med motorsportanknytning.
Nu är jag inte förvånad då sportredaktionen på TV4 konsekvent undviker allt som har med motorsport att göra. Men ändå, att ranka ett gångbrons högre än ett rallycrossguld tyder på monumental okunnighet om vad som krävts av Team Hansen MJP under 2019!
*
I dag körs norska säsongsavslutningen Romjulsrally med sex vintriga sträckor kring Elverum. När detta skrivs återstår en specialsträcka och så här långt är det som förväntat Anders Grøndal som dominerar med sin nya Ford Fiesta R5 MK2. Leder med en bra bit över minuten före Terje Sveinsvoll, C3 R5. Återkommer i morgon med mer om tävlingen.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.