Kadetterna visade bakändan i Våler och så däck kontra hummer!

Som väntat hade Hässleholms egen racingkung Tommy Jagerwall inga som helst problem att vinna alla sina heat i helgens deltävling i historiska racing på norska Vålerbanan. Men den stora överraskningen, dock inte för mig, var att Opel Kadetterna visade framfötterna rejält. I första heatet var godiskungen från Laholm, Dan Henningsson tvåa före Arlövs Krister Wigren i den fina Saab Sporten. I nästa heat var rollerna de ombytta bakom segrande Jagerwall.
En f.d ingenjör från Opelfabriken Russelheim var på besök i det regniga Våler och vad han kan ha haft för ess i rockärmen kan man ju bara spekulera om, men bra blev det!
I går träffade jag en kompis som stod och tankade sin mörkblå ”premium-klasse” av tyskt ursprung. Kunde inte hålla mig utan undrade varför han körde med vinterdäck, tack och lov dubbfria, på sommaren. Han tittade en stund på mig och medgav att anledningen till största delen var bekvämlighet.
– Skönt att slippa byta och snart är det ju vinter igen, då är man ju redan förberedd, menade han.
När jag kommit över svaret påpekade jag att vinterdäcken som satt på kunde han slänga direkt. Med knappt fyra millimeters mönsterdjup kvar är de verkligen inget att komma ut med på en skånsk isbana. Fortsatte med att förklara hur idiotiskt det är att åka året om på samma däck. Inte bara idiotiskt utan även livsfarligt, då gummit i ett vinterdäck blir rena suddgummit i 30 graders värme. Kompisen såg förvånat på mig.
– Nu när du påpekar det så har bilen faktiskt känts lite instabil i sommar, kan detta verkligen ha med däcken att göra???
I bland blir man bara så trött…
Fortsätter med däck. Besökte en däckhandlare häromdagen som just backade ut en stor BMW SUV. Reflexmässigt slog jag en blick på däcken och konstaterade att de var av ett fabrikat som jag aldrig någonsin hört talas om. Dessutom när jag gick i klinch med gummit, helt utan urpsrungsmärkning som talade om i vilket land de var tillverkade. Min gissning är att de var någons sorts Asien-däck av allra billigaste och sämsta sorten.
Däckhandlaren gjorde en reflektion för mig.
– Bilfabrikanten har lagt ner miljontals euro på att utveckla bilens vägegenskaper maximalt och då naturligtvis utgått från däck som matchar bilens prestanda.
– Sedan kommer bilägaren när det är dags för däckbyte, kollar i plånboken och monterar sedan på värsta sortens lågprisdäck, verkar detta riktigt klokt?
Frågan gick till mig och svaret är såklart, nej! Känns ungefär som att en kändiskock på en stjärnmärkt Michelinrestaurang skulle använda Blå Bands färdiga såser till den lätthalstrade hummern som hämtats med flyg direkt från Alaska…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *