Julia åker med fransk talang i Finland, 43 VOC:are till Laxå, för Sydsvenska Mästerskapet väntar final i TV-Svängen, Cais snabbast på Q-stage i Tjeckien, två svenskbilar när ERC drar till Wales, WRC till salu, Lappi hänger löst och närmar sig den perfekta stormen?
Efter några år som präglats av rally på internationell nivå har SMK Hörbys ambitiösa Co-driver Julia Thulin i år fokuserat på hemmaplan. Här har Kevin Jirvelius haft Julia vid sin sida i Mitsubishi Mirage R5 nu senast med klasseger i Snapphanerallyt. Nu väntar dock en betudlgit större uppgift för Julia.
– Jag fått den stora äran att inta högerstolen bredvid fransmannen Tristan Charpentier i ”Future Ralli SM”, Finland. Tävlingen är en del av finska mästerskapen, och vi kommer att ta oss an nio SS på några av de mest ikoniska och utmanande vägarna Lahti har att erbjuda, förklarar 27-åringen som fortsätter.
– Det är första gången jag kommer att tävla i Finland på grus och jag kan knappt beskriva hur spännande det känns. Finland är känt för sina fantastiska rallyvägar, och jag ser verkligen fram emot att få uppleva detta äventyr tillsammans med Tristan och KMS Racing!
10 mil finska ”high speed stages” väntar på Julia, Tristan och deras Ford Fiesta Rally3. Att hon är förväntansfull går inte att missa.
– Det här är en utmaning som jag tar mig an med stor ödmjukhet och ännu större förväntan. Glöm inte att följa oss nästa vecka – Suomi, olemme valmiina sinua varten (Finland vi är redo för dig)!
*
Med hjälp av några återbud så tror jag det blir dött lopp om titeln ”Sveriges största rally”mellan ”Kullingstrofén” och helgens ”Laxårallyt” som med sin 191 anmälda sticker ut i dessa dagar med sviktande antal rallytävlare. I Laxå gör även VOC Mekonomen Rally höstentré med totalt 43 ”VOC:are” anmälda. Klassansvarige Roger Fransson längtar till omstarten och Laxå där serien ofta stannar till.
– Vi har en fantastisk fin relation och dialog med gänget i Laxå med Pär Johansson i spetsen. Extra kul att klassen och framförallt SveigeSerien börjar få fart igen. Ändå lite färre A-förare än före pandemin men nu ser vi att det börjar vända.
I den klassen räknar Fransson med att värmlänningen Patrik Fredriksson fortsätter sitt segertåg. Som förste utmanare ser han Andreas Banger med helt nybyggd bil. Samma position har talangen Ville Larsson i C-klassen.
– Tror att Ville vinner, dessutom lär han komma högt upp i VOC:arnas totallista, menar Fransson.
I Junior-klassen kommer det troligen att stå mellan ledaren Leo Johansson och Linus GustavssonThor.
I det runt hundra bilar stora startfältet utanför SverigeSerien och Klassiska/Historiska Rallycupen får rallysportens egen ”Duracellkanin” Stig Andervang bära favoritskapet med startfältets enda Rally2-bil, hans Hyundai i20 N.
Först start klockan 10.00 från Laxå Motorstadion och därefter väntar tre sträckor på nästan fyra mil totalt.
*
Södra och Smålands BF:s ambitiösa försök att få fart på det som på 90-talet var lite av flaggskepp vid sidan av Rally SM, ”Sydsvenska Mästerskapet” fick en lite trög start. Korta puckar från beslut till premiären ”Dackefejden” i juni har gjort att ”SSM” inte riktigt fått den uppmärksamhet som mästerskapet och arrangörerna förtjänar. Nu kom nog inte detta som någon större överraskning, utan 2024 ska nog mer ses som ”genrep” inför 2025 då man förhoppningsvis får mer luft under vingarna.
Inför finalen i Hörby den 7 september med ”TV-Svängen” är redan en vinnare klar, Södra Sunnerbos Emil Karlsson. Tre raka segrar i klassen ”Ungdom” är ett bevis på att Emil med sin Volvo 940 framöver är ämnad större uppgifter och SSM-titeln är bara ett första stopp. Nu är det istället spännande vem som tar silver och brons, både Dante Johansson, Katrineholm och Linus Gustafsson, Kullings delar placeringen efter Emil och allt kommer att avgöras i Hörby.
I tuffa 4WD ser det ut att bli en dansk familjeuppgörelse mellan Mick Fraas och trean pappa Johannes (bilden) där det bara skiljer fem poäng. Båda är dessutom anmälda till finalen i den 59:e TV-Svängen.
Mellan sig har man Älmhults Mattis Olsson i sin gula Fiesta R5, en poäng före Johannes och som normalt sett är lite vassare än danskarna i Subaru. Dessutom har Mattis ett bra CV från TV-Svängen med två segrar 2017-18 men då med Toyota. Är det dags för första med Forden nu 2024?
SSM:s 2WD-klass toppas av Trollhättans Joel Norqvist som ännu inte är anmäld till TV-Svängen. Skulle han lämna ”walk over” lär det bli tufft mellan tvåan Johannes Haraldsson, Hässleholm och SMK Hörbys egen Pontus Berglund med den röda Volvo 940:an. Haraldsson har dock ett litet övertag på nio poäng inför finalen. Jämnast är det i ”Standard” med tre förare där bara tre poäng skiljer. Ledningen delas av Robin Liljegren, Karlskrona och Robin Thörnberg, Vetlanda med SMK Hörbys Jim Nilsson, tre poäng efter. I Hörby kommer allt att avgöras och där det lär komma att stå mellan Liljegren och Nilsson. Än är ingen av de två dock anmälda vilken lär komma inom kort, däremot mer tveksamt med Thörnberg då Hörby krockar med VEC-tävlingen i Tyskland dit jag förmodar ”Die Thörnbergs” beger sig.
*
I kväll klockan 21.15 startar ”SSS Zlin” eller första sträckan i ”ERC Barum Czech Rally Zlín”. Ingen vanlig ”superspecial” utan en rejäl bit på nästa milen tuff tjeckisk asfalt.
Efter att ”Q-Stage” avslutats så visade sig att en av hemmafavoriterna, Erik Cais med sin Skoda Rally2 satte bästa tid och får därmed välja startposition allra först av ”Topp15”. Drygt 0,8 sekunder långsammare var österrikaren Simon Wagner med polacken Mikolaj Marczyk tätt bakom. Båda kör Skoda innan nästa tjeck gjorde entre med Toyota Yaris GR Rally2, Filip Mares. Han sticker ut som att vara enda ”icke-Skoda” av de tio första på sträckan. Trenden med bilar från Mlada Boleslav bröts av Hayden Paddons Hyundai som fick till en elfte tid.
*
I helgens ”ERC Barum Czech Rally Zlin” ingår inte ”Junior ERC” utan för dom och våra svenska hopp, Mille Johansson och Calle Carlberg blir det att åka till Wales och ”JDS Machinery Rali Ceredigion” 30 augusti och 1 september. Mille med Johan Grönvall i IK Sports Opel Corsa Rally 4 åker dit som ledare och skuggas av Opel Motorsport-anmälda Carlberg med norskt till höger, Jørgen Eriksen. Totalt tio bilar i klassen.
Rallyt har lockat rekordstort startfält med 139 anmälda och domineras helt naturligt av förare från ”UK” då det även är en del av deras mästerskap (deltävling 5). Detta innebär med automatik att f.d. ERC/WRC2-åkaren Chris Ingram/Alex Kihurani med sin Castrol-sponsade Toyota Rally2 blir lite av favorit. Inte bara för att Ingram normalt är snabb utan här på hemmaplan, lär han bli ännu snabbare då Wales för i stort sett hela ERC-gän get är helt ny mark. Fattas faktiskt en hel del av de vanliga ERC-åkarna men toppen är anmälda i form av Hayden Paddon/John Kennard, Hyundai och Mathieu Franssechi/Andy Malfoy, Skoda.
*
WRC och ERC har som bekant samma promotor ”WRC Promoter GmbH” vars ägare är inte helt obekanta Red Bull i hop med tyska investerarna KW25. I går avslöjades att man därifrån undersöker olika framtida möjligheter där även en försäljning kan vara aktuell. Den som är intresserad att köpa bör ha en välfylld plånbok då verksamheten beräknas ha ett värde av 500 miljoner euro. I vågskålen ligger en ambition att utöka verksamheten och då är det främst USA man har i siktet så bli inte förvånad om det inom kort finns en WRC-deltävling där.
*
Verkar som att Esapekka Lappis dagar hos Hyundai är räknade och envisa rykten gör gällande att Cyril Abiteboul kastar lystna blicka på M-Sports Adrien Fourmaux.
Tanken är då att ändra på upplägget med två förare på heltid (idag Ott Tänak och Thierry Neuville) och en bil som delas mellan Lappi, Andreas Mikkelsen och Dani Sordo. Istället funderas det i Alzenau på att ha tre förare på heltid och då ska enligt ryktet Fourmaux runda alla dagens tre ljusblå ”deltidare”.
*
Ingen Motorbloggen lördag eftersom jag är född optimist (nu skrattar mina kamrater som ser mig exakt tvärtom…) så ska jag lägga lite av sista händerna på programmet till TV-Svängen. Den som tror att att ett program på 66 A4-sidor gör sig själv tror helt fel. Runt 70 olika annonser ska fixas (jag gör dock inte själva redigeringen) bilder plockas fram, texter och resultatlistor skrivs så några timmars jobb blir det allt.
Har tagit del av ett inlägg på Facebook över bristfällig information från SM och kommande ”East Sweden Rally”. Vill inte gå in på detta specifikt, men att många ”rallyföljare” är lite som hungriga fågelungar som ska matas konstant är uppenbart. Krävs både det ena och det andra från rallyarrangörer, samtidigt som dessa i sin tur får allt fler arbetsuppgifter i takt med att sporten ”utvecklas”. När så allt ska göras av färre och färre frivilliga krafter, ofta i spannet 70-80 år börjar det snart likna den perfekta stormen…
Trevlig helg!
Grattis till 70 annonser. Trevlig helg !