Johan K. vann första halvan av World RX-finalen, Klara missade finalplats, ändringar i Grus SM, Breen tog BMW till hemmaseger, Opel Team Sweden i ”RAC”, halt för Tänak och nykorad ERC-mästare svårt skadad i efter krasch!
Finalhelgen på Nürburgring började bra för VM-tvåan Johan Kristoffersson men raka motsatsen för ledande Timmy Hansen.
I lördagens final vann Johan med KYB EKS JC-Audin medan Timmy uteslöts efter en enligt domarna alltför tuff omkörning av Niclas Grönholm. Med detta gick Peugeot-Timmy in i dagens helt avgörande race med bara fyra poängs försprång. Tvåa efter Kristofersson slutade Yuri Belevsky och som trea Kriztian Szabo med Grönholm som siste förare i finalen. Även Johans teamkompis Enzo Ide ådrog sig domarnas missnöje. Nu väntar semifinalerna och där har Kristoffersson kopplat järngrepp om guldet med sina 50 poäng, Grönholm är tvåa 45 poäng medan utmanaren Timmy Hansen har fått ihop 42 poäng. Sist i Supercar-klassen är Stefan Kristensson som fick avbryta Q3 med sin nya Ford Fiesta.
I RX2e visar fortsatt Klara Andersson att hon är att räkna med trots sin ringa erfarenhet av bilen.
I dagens kval har SMK Hörby-tjejen fått ihop resultatraden 5-6-4-6 medan hon slutade fyra sin semifinal vilket tråkigt nog inte räckte till final. Vann denna gjorde den som utmanar ledande Jesse Kalio hårdast, Guillaume de Ridder.
Finalerna körs senare eftermiddags och tyvärr har inte de tyska arrangören tagit hänsyn till Hörbys julskyltningsprogram och tyvärr är det också därför World RX står som förlorare…
*
Ett bra tips för alla som har SM-planer för 2022, gå regelbundet in på Svenska Rallymästerskapens hemsida om du vill se ”Senaste nytt” då detta verkar vara enda kanalen för information. I dag hittade jag att man lite i skymundan reviderat även kalendern för ”Grus SM” och som nu får fem deltävlingar precis som ”Asfalt SM”. Försvunnit har både ”Hagforssprinten” och ”Fallerumsbacken”medan Älmhults MK tillkommit och återigen svarar för premiären den 9 juli med ”Bilam Mästarmötet” på Millebygden Arena som skådeplats.
En premiär som innebär att man slåss om samma publik som säkerligen väntar efter att få se Midnattssolsrallyt efter två inställda år. För ”Karlskronapokalen” är det bara ny datum och blekingarna flyttar fram en månad till den 27 augusti, samma datum som Åtvidaberg skulle ha kört Fallerumsbacken.
Grus SM 2022
9 juli Bilam Mästarmötet Älmhults MK
30 juli Skilling 5 Skillingaryds MK
27 aug. Karlskronapokalen Karlskrona AK
10 sep. YRC-sprinten Vallentuna MK
8 okt. Rally Xplosion Västerås MS
*
Nya M-Sport Ford-föraren Craig Breen tog tillsammans med sin co-driver Paul Nagle en paus i Puma-testerna för köra historiskt rally på hemmaplan, alltså Irland. I Killarney Historic Rally tog paret första segern med en välljudande BMW M3 efter att för två år sedan slutat på andra plats.
Efter segern öste Breen idel lovord över sin M3:a som han körde för första gång och beskrev som ”lovely”. Nu krävdes det ändå mycket test och skruvande före rallyt innan bilen som var helt nybyggd av holländska Drenth Motorsport, blev som Breen önskade. För Breen var det en ny erfarenhet att vinna ”Killarney” medan Nagle redan har två tidigare segrar.
*
På Irland var inte vädret lika uselt som kring Carlisle där Roger Albert Clark Rally körs. Alla lördagens åtta sträckor ställdes in på grund av hårda vindar, regn och snö. Även i dag har vädret visat sig från sin sura sida vilket gjort att två av sex planerade sträckor inte kommer att köras. Därmed är ställningen samma som i fredagskväll när elva sträckor hann avverkas innan ovädret slog till. Då min eftermiddag är vikt åt socialt umgänge kommer slutrapport från rallyt i morgondagens blogg.
Såg i det rikliga bildflödet från ”RAC Rally” en fin (onödig upplysning alla Oplar är som bekant fina) Opel Kadett GT/E innehållande Stuart McLaren och Simon Hunter. Det som var lite extra kul var att Stuart valt att strajpa upp bilen som Opel Team Sweden-bil med rätt dekaler och allt. Frågan är om detta är en bil med proveniens alltså en som någon gång körts av någon svensk i Opel-teamet på 70-talet? Kanske någon som vet om ”FNC 181T” körts i Rally-SM…
*
Första advent innebär inte att WRC-teamen gör uppehåll i förberedelserna inför Rallye Monte Carlo om knappt två månader. Idag var det Ott Tänaks tur att känna på Hyundai i20 Rally1 och detta under riktigt vintriga förhållande utanför Gap i Franska Alperna.
Under snön fanns asfalten och som brukligt är i Monte är det nästan ”Svensson-dubbat” som gäller och då blir också greppet därefter. Att detta stämmer fick Tänak uppleva då han plötsligt på en kort filmsekvens försvinner genom snövallen och nerför en slänt. Vit bil i vitt landskap är ingen bra kombination men förhoppningsvis har bärgningsfolket hittat både Ott, Järveoja och bilen…
*
Franska Rallye du Var drabbads i går av ännu en svår olycka förutom den där Polo-föraren Ludovic Gal var inblandad. Nykorade ERC-Junior-segraren Jean-Baptiste Franceschi ledde Rally4-klassen med sin Renault Clio när han i hög fart åkte av vägen på lördagens sista sträcka. Precis som för Gal stod ett träd i vägen och sträckan stoppades omedelbart så att räddningspersonalen kunde arbeta med 25-åringen. Skadeläget är ovisst och det enda som arrangören gått ut med att det är en mycket allvarlig olycka. Kartläsaren Florian Haut-Labourdette klarade sig med lindrigare skador och som gjorde tillfällig comeback i Clion då han i år annars suttit bredvid Pierre-Louis Loubet i Hyundais WRC-i20. När olyckan inträffade hade Franscheschi en hård fajt med WRC-erfarne Stephene Lefevbre som i mästerskapet kör Opel Corsa Rally4.
Nu vill jag inte skapa billiga poäng på de här tragedierna men jag vidhåller min ståndpunkt att asfaltrally innebär mycket större risk för allvarliga olyckor än motsvarigheterna på grus och snö. Att Rally4-bilarna också går ruskigt fort är uppenbart då Lefebvre håller åttonde plats totalt bland de nästan 90 bilarna som är kvar rallyt. Alla snabbast i rallyt är Skoda-åkaren Nicolas Ciamin, halvminuten före Yohann Bonato, Citroën. Det är också de här två som dominerat och trean, Pierre Roché, även han med Citroën är fem minuter bak. 12 ekipage har brutit för ”accident” medan elva har ”mechanical” som anledning och så racing och rally-profilen Stephen Sarazzin som drog sig ur med hänvisning till personliga skäl, inget konstigt då det var i hans team som Gal körde sin Polo.
*
Avslutar med en ögonblicksbild från en dag i den ryska rallyskogen!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.