Johan K. säkrade sjätte raka VM-titeln, Klara stannade på sjunde plats i VM, Grøndal vann Lausitz Rallye, Bertelli tog första grussegern med Yaris, Fraas/Bakkland i diket, Hässleholm-framgång i Bil-O SM, WRC2 får inga”PS-poäng”, ingen ”RAC-start” efter testkrasch och Extreme E-förare död.
Då är World RX avslutat för 2023 och då en säsong som går till historien, men kanske inte på det sätt som FIA/Promotor/Team egentligen önskade. Att det varit trögt att övertyga publiken om tjusningen med elbilar i sporten är ingen överdrift och branden på Lydden Hill underlättade absolut inte. Kollade lite i kommentarsfälten på Facebook och där är tendensen tydlig, tummen ner för el. Sedan är det säkert som till exempel Tommy Kristoffersson förklarat massor av gånger, att få med en bilfabrikant utan el är idag omöjligt.
Samma sak hävdas från till exempel STCC-håll som misslyckades totalt med årets övergång till el, inte ett enda race lyckades man genomföra. Frågan där är nu om planen håller så att det kommer att köras race under 2024 och nästa fråga, kommer publiken att köpa det nya?
Nu ska jag inne analysera mer då mina kunskaper i ämnet är alltför bristfälliga. Att det inte var någon jättepublik i Hongkong Harbour där VM-serien avrundades, tycker jag mig ändå våga påstå Klart mer än Kapstaden men långt ifrån toppåren i Höljes. Dessa plus alla tv-tittare fick då se att Johan Kristoffersson redan igår säkrade sin sjätte VM-titel. Detta medan Kevin Hansen blev förste vinnare av rallycross i Hongkong. Idag följde KMS och Volkswagen Dealer Team BAUHAUS upp VM-guldet med dubbelseger. Johan Kristoffersson var först i mål med Ole Christian Veiby som tvåa i sista VM-deltävlingen i rallycross.
– Ett drömscenario. Vi hade inte kunnat regissera det bättre än så, menade teamchef Kristoffersson.
I går stannade ”JK:s” bil i finalen vilket gav Klara Andersson femte platsen och idag var Arvika-åkaren revanschlysten.
– Det var frustrerande igår. Det här teamet accepterar inte såna resultat, så det var lite jobbigt att stå på pallen för teammästerskapet och se glad ut. Vi ville ha mer, säger Johan.
I semifinalen fick Johan släppa Timmy Hansen före sig i starten, men Johan tog jokern på fjärde varvet och levererade sedan en blixtrande snabb slutrunda fram till seger.
– Jag var lite för försiktig ut, men gjorde ett bra jokervarv och kunde sedan ta honom med ett snabbt sistavarv. Det är den mest tillfredställande känslan att lyckas med. Jag älskar det!
I finalen satt starten som den skulle och när Kristoffersson kom oskadd genom första kurvan så var det hela avgjort.
– I finalen satte jag allt på ett kort. Den som skulle förbi mig i första sväng skulle behöva göra något extraordinärt.
Nu lyckades ingen med detta och med 37 poängs marginal till tvåan i mästerskapet, Kevin Hansen kunde Johan fira. En snygg avslutning efter flera motgångar fick Ole Christian Veiby som konstaterade.
– Det har varit frustrerande under säsongen och det var frustrerande igår, men den här avslutningen kunde inte ha blivit bättre.
Uppenbart delar inte de tävlande på plats min uppfattning med publiken och Veiby menade.
– Fansen var helt galna här. Det tog en halvtimme att ta sig från podiet tillbaka till tältet för alla som ville ta bilder. Fantastisk stämning!
*
Med skånska ögon blev inte avslutningen vad jag hoppades. I går blev Klara Andersson femma och i dag blev det en sjätte plats för SMK Hörbys RX-stjärna. Detta gav Klara sjunde plats i VM-tabellen med 71 poäng. Pallen i World RX bemannades av Johan Kristoffersson, Kevin Hansen och så Klaras CE Dealer-kompis Niclas Grönholm.
*
Att Anders Grøndal trivs i ”ADMV Lausitz Rallye” har han visat genom tidigare segrar/pallplatser som i helgen kompletterades med ny triumf.
Trots bara en sträckseger så var han och Veronica Gulbaeck Engan i Skoda Rally2 aldrig sämre än fyra på någon av de åtta sträckorna. Det var också den stabila körningen som gav seger och med över minuten till tvåan Raul Jeets, även estländaren körde Skoda. Långt hopp till totaltrean Jan Cerny som till sitt försvar körde en motorsvagare Rally3 Fiesta. Tre minuter skilde till Grøndal. Stabilt körde även Stig Andervang och Mikael Kjellgren med Skoda vilket gav seger i den tyska ”Schotter Cup” som varit lite av Stigs mål i år. Med detta säkrades även totalsegern i ”Grus Cupen”. Norrmannen Bjørn Baeckevold med Helen Lund gick in som tvåa i ”Mitsubishi-klassen”. Kristiane Hvaal Engh med mamma Gunhild gjorde en helt godkänd 4WD-debut vilket innebar en sjunde plats i klassen.
Tråkig inledning och avslut fick Lessebos Skoda-åkare Arvid Johansson/Andreas Sigfridsson. Redan på första sträckan rullade paret men med hjälpt av ”monstermeck” var Skodan klar för omstart i lördags. Men på sista sträckan kastades handduken in med ”personligt” som orsak…
*
Lorenzo Bertelli höll för favoritrycket och tog hem ”Rally del Brunello”. Hans Toyota Yaris Rally1 var rallyts överlägset bästa bil men ändå klarade Bertelli bara av att slå ERC-åkaren Alberto Battistoli i Skoda Rally2 med 21,5 sekunder. Nämnas kan att #14 ”Slow” körde som namnet förpliktade och kom mål med Skodan långt över tre minuter bak Bertelli…
*
Det blev ingen lyckad tävling för svenskbekantingen Johannes Fraas med Kristianstadboende Steinar Bakkland när ”Dansk Super Rally Short” kördes med ”Rally Vestjylland”. Två sträckor kördes dubbelt och efter första sträckan ledde den gula Volvo 940:an klassen men sedan var det roliga slut berättar Bakkland.
–Vi kommer ut i gräset på yttern där bilen ställer sig på tvären och sen blir vi fast i ett dike utan hjälp. Surt som fan då det gick sjukt bra dit och vi ledde klassen med 10 sek!
Istället fick man glädjas åt sonen Mick Fraas/Ronni Bengtsons tredjeplats i klassen DM5 med Subaru. Totalsegrade gjorde Torben Sørensen/Henrik Petersen med Peugeot 208 T16.
*
Bilorientering är ingen av de stora bilsporterna nu för tiden, ändå finns en liten envis skara förare/kartläsare som kämpar på. I helgen avgjordes Bil-O SM i trakterna kring Tingsryd och vad jag förstår även som final i Nordiska Mästerskapet.
Att hitta resultat var inte väldens enklaste men för”2 X Nilsson” från Hässleholm, Rune och Andreas blev det en andraplats och silver i SM. Detta gav även seger i Bil-O Syd-serien. Stort grattis till Opel-entusiasterna från Motorbloggen.
*
Nu aviseras lite regeländringar i WRC inför 2024 och en sådan är att bonuspoäng på power-stage försvinner för WRC2-klassen. Enda möjligheten att få extra poäng blir att slå sig in på Topp-5 i konkurrens med Rally1-åkarna.
Anledningen ska vara att systemet upplevts orättvist då det är en egen startlista för power-stage vilket ofta innebär att sista sträckan inleds med ett par WRC2-åkare innan Rally1 tar sig an sträckan och när dessa är klara kommer resten av WRC2. Ett system som gjort att både sträcka och väder kunnat förändras, vilket inte är rättvist menar FIA.
*
Efter att SBF presenterat hur de ”nya kvastarna” ska sopa i Rally-SM har det varit väldigt tyst från det hållet. I går dök plötsligt en positiv nyhet upp när Racepart Sweden avslöjade att man ställer ett ”2-bils-team” på hjul 2024 under namnet ”Rallyteam Racepart Sweden”.
– Ni läste även rätt i att vi utökar teamstyrkan. Två chaufförer med respektive co-drivers kommer tampas om placeringarna under nästa år. Förberedelserna och arbetet pågår redan och vi ser fram emot säsongen.Vill ni veta mer? Vem kör vad? Och vem är vem? Se till att följa oss, förklarar huvudsponsorn för 1300 Rallycup.
*
Att jag inte begriper så mycket är välkänt men jag är ofta lite undrande över dagens ”test-hysteri”. Så fort det ska köras minsta lilla tävling måste det ”testas” och vitsen med detta har jag svårt att förstå. Förändras bil, stötdämpare och däck så mycket mellan tävlingarna att man alltid börjar om med ett oskrivet blad, eller vad är det som händer? Tänker på detta när Ericsson Motorsport berättar att det inte blir någon ”RAC-start” för Ulf Zetterström och Lars-Gunnar Karlsson. Paret kraschade sin Ford Escort Mk1 i sista testen inför avfärden till Wales. Till Ericsson Motorsport förklaras det.
–Tyvärr så blir det ingen start i RAC-rallyt för oss i år, vid sista testet av bilen inför tävlingen så brast ett styrstag som resulterade i en kraftig avåkning, förklarar Ulf och fortsätter.
– Med stor möda och insatser från många håll för att få ihop bilen har vi nu konstaterat att vi inte kan komma till start så förberedda som vi önskar och tvingas då hoppa av. Väldigt tråkigt men vi siktar på att kunna delta nästa år om tävlingen blir.
*
Om några veckor är det final för Extreme E i Chile och i dag nåddes vi av det tråkiga beskedet att tidigare deltagaren Kyle LeDuc gått bort efter en kort tids sjukdom.
LeDuc körde allra första säsongen av Extreme E men dessförinnan med massor av off-road framgångar i ryggen. 42-åringen delade då bil med Sara Price i Chip Ganassi Racing och lyckades vinna på Sardinien.