Johan K. klar för WTCR, Tidemand närmar sig M-Sport, ERC-Sesks kör J-WRC, Rallygubbar med hjärta, Östgård gör comeback i SM och Rally Sweden Historic fylls på…
Då blev det inte något WRC2 med Polo R5 för Johan Kristoffersson som rallyfansen hoppades, istället byter han fokus 2019 från World RX till FIA World Touring Car Cup (WTCR). Nu hoppar Johan in i en av fyra Golf GTI TCR hos Sebastien Loeb Racing och får som teamkamrater Rob Huff (Storbritannien) och Mehdi Bennani (Marocko) medan den fjärde medlemmen ännu inte är klar.
− WTCR är en utmärkt plattform för Golf GTI att visa upp sina sportiga egenskaper till fans över hela världen, betonar Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport.
− Dessutom är mästerskapet tufft, och det är tillräckligt för att Volkswagen ska öka sitt engagemang. Jag är glad att vi har Rob Huff och Mehdi Bennani ombord även nästa år och tillsammans med vår rallycrossmästare Johan Kristoffersson får vi en mycket stark uppställning.
Johan verkar mer än nöjd med sitt nya jobb och har flera års erfarenhet av STCC bakom sig.
− Jag ser väldigt mycket fram emot WTCR. Efter fyra års rallycross blir det min första racingsäsong på internationell nivå sedan 2013. De flesta tävlingsbanorna är helt nya för mig och utgör därför en stor utmaning och jag är glad att fortsätta inom Volkswagen-familjen.
Kul är också att Johan är kvar i slutrundan med de sista åtta nominerade till Jerringpriset. Nu vill vi alla att Johan ska gå hela vägen men då krävs det att Motor-Sverige röstar, så tveka inte. WTCR-programmet har också tagit hänsyn till tävlingsdagarna i Rally-SM och öppnar därför upp för en full SM-satsning med KMS-Polon för Johan. Inte ett enda SM-rally krockar med hans internationella uppdrag så vad väntar du på Tommy?
Just nu känner Johan på sin nya Polo som uppvärmning inför mellandagarnas debut i norska Romjulsrally.
*
Vill inte påstå att nationen befinner sig i chock men lite omskakade blev alla vi som vill se Pontus Tidemand så högt upp i rallytoppen som möjligt, när det i går meddelades att han lämnar både Even Management och co-driver Jonas Anderson. Enligt Pontus själv ett nödvändigt kliv (troligen menas inte att lämna över Jonas till Ole Christian Veiby) för att komma vidare i karriären. Rykten säger och fick dessutom nytt liv igår, när brittiska källor med inblick i M-Sport Ford antydde att Pontus är nära ett kontrakt med ”The Wilson squad”. På ren svenska, att Pontus kan sitta i en WRC-Fiesta till Rally Sweden.
Välinformerade källor hävdar att gruppen bakom Marcus Ericssons chans i Formel 1 nu ändrat fokus och vill gärna även se en svensk förare i Rally-VM. Den här gruppen förfogar över stora ekonomiska muskler och dom är Malcolm Wilson väldigt pigg på att få känna mer på. Ryktet obekräftat så klart, säger att det är de slantarna som avgör om det överhuvudtaget blir WRC 2019 för Cumbria-teamet…
I samma andetag nämns också fransmannen Bryan Bouffier som aktuell för inhopp i en Fiesta men för hans är det Rally Monte Carlo som är aktuellt. En tävling som Bouffier vann 2011 när den startade ERC-säsongen och då med en Peugeot 207 Super 2000.
*
Malcolm Wilson har som bekant varit lite pessimistisk och inte ens vågat lovat start i årets WRC för mer än kanske en enda bil och då med Teemu Suninen som chaufför. I dag meddelar dock wrc.com att även Elfyn Evans ”förväntas dyka upp i anmälningslistan för nästa månads säsongsöppning Rally Monte Carlo”. Klart positivt för WRC där varje anmäld bil numera känns livsviktig. Elfyn Evans byter även han co-driver vilket tråkigt nog cementerar det faktum att Craig Breen står utan bil för nästa år, då Breens ”nye” bisittare det blev bara några tävlingar ihop, Scott Martin hoppar in i walesarens Fiesta.
*
Med Abu Dhabi kvar på testbilen som Sebastian Ogier och Esapekka Lappi använder i sina ”PET-Monte” spekulerade jag i att det kanske inte var helt kört med samarbetet mellan furtsendömet och Citroën. I dag bekräftar Citroën att jag var helt ute och cyklade när man tackar Sheikh Khalid Al Qassimi och Abu Dhabi för de här fem åren. Man hoppas att samarbetet en dag kan fortsätta men nu är det som det är. Helt ny design är därför att vänta på C3:orna till Rally Monte Carlo och första gången dom visas blir på Birmingham’s Autosport International Show den 12 januari.
*
Medan ERC-tvåan i Junior U.27, Tom Kristensson från Hörby jobbar 24/7 för att få ihop budget för Junior-WRC 2019 har hans lettiska ”ärkerival” Martins Sesks redan gjort klart sin säsong.
– Till nästa år kommer jag att vara en del av Junior-WRC tillammans med min nya och välkända co-driver Krišjānis Caune, berättade Sesks i går vid en tillställning hemma i Riga.
Därmed kommer Sesks till Rally Sweden som är premiär för junior-serien men dessförinnan har han värmt upp på hemmaplan med Rally Aluksne. Här har förberedelserna redan startat genom att arrangören vattnar sträckorna för att garantera ett bra istäcke innan den 18-19 januari.
Sesks lämnar inte ERC helt och hållet utan kommer att köra två tävlingar i R5-Skodan som var en del av priset för Junior-guldet. Först på Gran Canaria i slutet av mars och så höjdaren enligt Tom K, Rally di Roma Capitale i juli.
*
Franska Team Sainteloc fortsätter att söka piloter till sin ERC-satsning. I början av veckan var ”The Russian Rocket” Alexey Lukyauk på plats för att känna på teamets nya C3 R5 som man kanske hoppas blir hans vapen för att försvara årets ERC-guld. Än så länge har inte ryssen presenterat några planer för 2019, kanske beroende på att det inte finns några…
*
Att kalla östgöten Berndt Carlsson för stor rallyprofil känns onekligen lite futtigt men för tillfället kan jag inte komma på något bättre så det får duga. Han och hans kompisar ”rallygubbarna” som Berndt väljer att kalla dom, resor runt på lite olika saker inte bara rallyn utan även till andra rallysmittade företeelser. I samband med dom här utflykterna blir det lite pengar över som ”gubbarna” då samlar i en rallykassa. Igår åkte Berndt och Henry Liljesson en annan profil, till Åtvidaberg och överlämnade 5000 kronor till duktige 21-åringen Lukas Kindgren. En klart värdig mottagare i sin egenskap av vinnare av VOC Mekonomen Rallys SverigeSerien.
*
Ni som har gott minne kommer säkert ihåg namnet Nils Fransson som körde hem att SM-guld i rally 2010 och silver året därpå. Men därefter tog SM-karriären time out men som nu Nils tänkt sig att starta om. Han har inte bara bytt bort sin Otrimmade Fiesta mot en Citroën DS3 R3 utan även nytt efternamn och heter numera Östgård. I ett pressmeddelande berättar Nils att energin tog slut efter SM-silvret och att det blev husbygge och barn istället. Nu har energin kommit tillbaka och nästa år blir ett ”läroår” för Nils och co-driver Fredrik Andrén innan det blir full SM-satsning 2020.
–Både jag och Fredrik har en långsiktig plan, berättar Nils.
– 2019 blir mest för att komma i form samt utveckla teamet för att klara av en full SM säsong 2020.
Vad gäller bilen som är betydligt vassare än annat han tidigare kört så konstaterar Nils.
– Hur kul som helst att köra trots dom få kilometer jag har kört…
*
Trillar på med anmälningar till Rally Sweden men än så länge nästan uteslutande i den historiska delen. I WRC är det enbart Mitsubishi-åkaren Anders Karlsson som anmält sig. I Historic däremot är det i dag strax över trettio namn i listan men än så länge inget som kan betraktas som ”högvilt”. Hetaste segerkandidat för tillfället är värmlänningen Kenneth Thomasson/Per Wiksten med sin Mazda 323 Turbo. Bland sydlänningarna märks Kjell Fransson/Peter Fransson från Vimmerby som låter den häftiga Renault Alpine vila. Istället är det den minst lika häftiga ljusgula ”VW-Baggen” som än en gång ska frysa i Värmland.
Du vet väl att du även kan läsa Motorbloggen via Rally Swedens officiella FB-sida, där omdöpt till ”Rally Bloggen”.