Jocke Grahn leder Svenska Rallycupen, Toyota i WRC redan 2014 och en Ur-Quattro behöver räddas!
Även om det inte blev seger för Åhuskärrs Jocke Grahn och Rickard Nilsson i WRC-Focusen i tredje deltävlingen av Svenska Rallycupen utan ”bara” en tredjeplats, var Jocke nöjd med lördagen i Nyköping.
– Huvudsaken att vi behåller ledningen i cupen, men nu börjar det bli riktigt tufft med Hörbing som jagar, menade Jocke.
Eddie Hörbing tog sin andra raka seger i Gästabudstrofén och honom kunde Jocke aldrig hota, men andra placerade Saarinen var bara sex sekunder före.
– Dom sex och lite till tappade vi på sträcka fem där jag ”safe-åkte” på grund av alla stora stenar i spåret, berättar Jocke.
-Sedan hjälpte det inte att vi var snabbare på sista sträckan…
Tufft värre var det även i Rally San Marino där faktiskt IRC-ledaren Andreas Mikkelsen fick se sig slagen och detta av en asfaltspecialist. Vann gjorde nämligen hemmahoppet och nu måste jag väl skriva ut förnamnet även om det är minst sagt krångligt, Giandomenico Basso. 2,8 sekunder skilde mellan honom och Mikkelsen medan trean, tysken Sepp Wiegand var betydligt längre efter. Nu leder Mikkelsen på 107 poäng före Jan Kopecky som inte körde i helgen på 83 poäng och tre är Juha Hänninen på 68.
Mest synd om i rallyt vid sidan av Parrik Flodin som bröt efter första sträckan var det om privatanmälde ungraren Janos Puskad i en Skoda S2000. Puskad låg femma när han åkte av efter målgång på allra sista sträckan, rullade och bröt. Jag vet hur det känns då jag haft exakt samma upplevelse i Lundatrofén 1978. Drygt två fullfartsvarv direkt efter målskyltarna pallade inte min Standard B Saab kallad ”Fina-Stina” efter min sponsor Fina bensin/olja, för, utan detta blev sista framträdandet för den indisk gula V4:an. Mina elaka kamrater menade att det var sällsynt korkat att rulla på en transportsträcka. Vad ska man med fiender till med sådana kompisar…
Läser att Toyota kommer allt närmare en ny WRC-satsning och detta med ”mini-bilen” Yaris. Motorsportbasen Kinoshita har redan satt igång utvecklingsarbetet och är inte främmande för att redan 2014 göra debut. Det var 1999 som några smarta idékläckare hos Toyota, tror tyvärr även att Ove ”Påven” Andersson var en av dem kom fram till att WRC var kass, Formel 1 var framtiden. Nu vet vi att Toyota aldrig blev någon framgångssaga i F1 och sedan några är det ”endurance racing” som gäller för japanerna. Men nu verkar det finnas hopp om en rallysatsning och det är nog tur om inte Toyota för all framtid för mig ska förknippas som bilen för ”miljömullar” och gubbar i hatt…
Så kördes det racing lite överallt i lördags. Läser att TTA räknade in drygt 6300 åskådare på Falkenbergsbanan och där Rickard Göransson vann med samma järnrör och Nissanmotor som övriga i startfältet. Tolvhundra färre såg ”Knislinges fine´st” Johan Stureson bli femma och sexa när STCC gästade Mantorp. Har dock läst lite kommentarer som starkt ifrågasätter publiksiffrorna och man räknar väl som alla andra med antalet biljetter inklusive fribiljetter som aldrig används. Har t.ex stått i Kristianstad Ishall och sett KIK spela inför mer än halvtomma läktare och dagen efter kunnat läsa att den officiella publiksiffran varit långt större än i verkligheten. Så räknar man, men riktigt ärligt är det inte i mina ögon…
Igår lämnade Marcus Grönholm sjukhuset efter sin krasch. Han stannar dock kvar i Kalifornien ytterligare några dagar för återhämtning inna det bär iväg hem till Finland. Klart är att Marcus avstår åtminsotne nästa deltävling i Global Rallycross. Inte bara han utan även Olsbergs Fiestan behöver fräschas upp inför nya bataljer!
För bara några minuter sedan rullade Mark Webber i mål som vinnare av Formel 1 på Silverstone. Tvåa slutade poleinnehavaren Alonso medan Vettel körde in som trea. Just nu spelas australiens nationalsång medan gamle världsmästaren Jackie Stewart kommer upp på scen för prisutdelning.
Var igår på besök i Halmstad hos en kompis. På kvällen företogs en liten promenad runt de små men exklusiva husen i området och där jag slog vad med mina kamrater.
– Hundra spänn till den förste som ser en Volvo 745:a parkerad i området!
Tämligen säkert vad då 745:er här var lika sällsynta som en BMW M3:a i en Folkracedepå. Däremot hade vi bara gått en liten bit när den bara stod där, långtidsparkerad utanför ett av de små miljonhusen. En vit Audi Ur-Quattro helt original, sliten och lite rostig men ändå utstrålande samma kraft som en gång gjorde den till rallyvärldsmästare. Nu såg den som sagt lite bedagad ut men i rätta händer fortfarande en riktigt vinnare. Måtte någon ha både hjärta och plånbok till att rädda ikonen från bilskroten. Hjärtat har jag men med plånboken är det värre…
Var på Knutstorp i helgen och tittade på verklig racing. Kanske inte elitserien som vissa skryter om men en trevlig dag med alla möjliga klasser. Historisk racing är kul och när såg man en Opel Kadett fara runt bland alla Saabar, kojor och andra? Hörde en hel del kommentarer bland publiken ”Här är ju fler åskådare än när STCC kör här” En trevlig dag i solskenet.