Jerker går ”all-in”i ESR, Kalle med ny kartläsare, klent i C4-Specialen och totalt 159 priser!
Med redan klare SM-guld klara PG Andersson hemma och WRC-Skodan i garaget pekar det mesta på att SM-vinnaren 2014 och -15 Jerker Axelsson blir favorit i helgens East Sweden Rally. När han och kartläsare Mattias Andersson bröt i AM Snapphanerallyt innebar detta att ingen längre kunde hota PG och nu är det istället årets första SM-seger som hägrar för Trollhätte-åkaren.
– Nu skall vi verkligen gå all-in för totalvinst och bärga viktiga poäng för att kunna ta silvret i SM, menar Jerker.
SM-seriens längsta sträcka finns i helgen runt 35 kilometer lång och inför den har Subaru-åkaren lite funderingar.
– På en sådan sträcka gäller det att vara på tårna direkt, får man till en sådan så kan man tjäna mycket tid och likaså fall man inte kommer igång bra så kan man tappa otroligt mycket tid…
*
Enda skånska intresset i helgens Rally-SM är Hässleholms Johan ”Kalle” Green, trea i tabellen som till Linköpings-besöket byter ut Mats Jönsjö i kartläsarrollen. Ny i högerstolen är Johan Johansson och med honom i Golfen är tanken att öka gapet till SM-fyran Andreas Sjölander. Mellan Citroën-åkaren och Kalle skiljer sex poäng med två tävlingar kvar att åka.
I Linköping kommer med all sannolikhet Årsundas Tobias Söderqvist att säkra guldet i samma klass, Trimmat 2WD. Med 47 poängs ledning till Kristian Johansson krävs i princip två ”nollor” från Söderqvist samtidigt som Kristian tar full pott. Inte omöjligt men väldigt tufft medger Kristian.
– En delseger i årets SM är fortfarande målet och det ska vi försöka uppnå!
Nio poäng är vad Årsundas Toyota-ess behöver för att säkra guldet, en uppgift som inte verkar helt omöjlig.
– Det är en bit kvar och allt kan hända. Guldet är ingenting jag tänker på, på det viset. Utan jag har förberett mig som vanligt och tänker köra som vanligt, kommenterar Söderqvist.
*
East Sweden Rally bjuder på drygt elva mil specialsträckor, där bland annat årets längsta på 34,5 km ingår. Liksom den traditionella stadssträckan runt Saab Arena inne i Linköping. Ceremoniell start och invigning på Stora torget fredag kväll klockan 16.30, varefter bilarna rullar sakta ner till Saab Arena för att i högsta tempo ta sig runt cykelvägarna på Stångebro.
Ytterligare två sträckor körs under kvällen ute i skogarna söder om Linköping. Rallyt startar sedan om lördag morgon, för att avverka sex sträckor till. Målgång och därpå prisutdelning 15.40 vid Saab Arena.
*
BRC-General Roger Roth har problem och vänder sig till Motorbloggen för att få hjälp:
Tjena Tommy!
Du, vet du någon som är duktig på klassisk mekanisk bränsleinsprutning? Kugelfischer och Lucas-insprutning har du väl sett genom åren?
Mvh Roger”.
Finns där någon som kan hjälpa Roger?
*
Har lite svårt att analysera hur de sydsvenska asfaltåkarna tänker, i helgens Sydsten Bilteknik-Rajset blev det mer än fullt, 86 anmälda där 80 var maxgränsen. Söndagen därefter, den 18 september kör Kristianstads MK C4-Specialen och med runt tre timmar kvar av anmälningstiden är bara 50 förare anmälda. Ytterst märkligt att inte fler lockas av den roliga banan ute i Åsum, femtio bilar är på tok för lite!
*
Fick igår lite lite påläst i går efter min genomgång av pris/klass-raseriet i TV-Svängen där vissa inte fick ihop detta med att där var 61 priser. Delat med två så blev det ju inte fler än 30 priser (hur man sedan kunde dela ett pris i två fattade jag inte), inte mycket att hacka om menade räknenissarna. Så var det så klart inte, det var 61 priser gånger två, alltså 122 pokaler. Till detta skulle sedan läggas till 34 sträckpriser, tre priser till 1-2-3 totalt, ett vardera till snabbaste B och C-förare så nog blev det många priser alltid. Som bevis visar jag Team Latin-kartläsaren Lyn Anderssons bild på Kurt och mig i vår nästintill totala förvirring i buckelhavet…