Japanskt i WRC, norske Gröndal lämnar återbud till WRC2, skandinavisk pall i ERC, Boström comeback och uppmjukning på gång?

BloggToyota1Ser ut som att Toyota är sugen på att ha inhemska förare i sin kommande WRC-satsning med nya Yaris-WRC. Hur som helst har man tagit in Daiki Arai, son till kanske den mest kände japanske rallyföraren här borta Toshi Arai. Pappa har även setts i Rally Sweden och har ett PWRC-guld i bagaget. Den andre ”Toyota-driver” är Norihiko Katsuta vars pappa även han är en hygglig chaufför med sex JM-guld (JM=Japan Mästerskapet). Både Daiki och Norihiko kör hos Toyota Gazoo Racing, en plantskola för förare som knyts till Toyota i olika motorsportsammanhang.Bloggtoyota2
Ingen slump att det blev de här två, totalt sökte över 70 kandidater och i förra veckan hade man en test i Finland där fyra förare medverkade. En expertpanel kollade på kvartetten under ledning av Tommi Mäkinen innan man så utsåg de nu nämnda. Nu kommer Mäkinen och Mikko Hirvonen att gnugga paret vidare i lite olika finska och polska mästerskapstävlingar innan det blir WRC-debut i Lotos Rally Poland. Riktigt vad för bilar de båda ska köra i Polen framgår inte, men det lär knappast bli WRC-Yarisen som just nu testas för fullt i Tyskland. Att släppa nyheten i händerna på två ”rookies” känns lite som rysk roulette för mig. Inte heller TMG:s kontrakterade testförare Teemu Suninen och Eric Camilli känns mogna för WRC ännu som jag ser det. Istället lär basen Stéphane Sarrazin och Sebastian Lindholm få leta vidare efter lämpliga förare till nysatsningen. Skulle kanske tipsa om Emil Bergkvist å andra sidan byta från Opel till Toyota, känns lite tveksamt…

*
BloggGrändalNästa helg är det dags för den italienska delen av WRC, Rally Italia Sardegna och idag kom ett tråkigt besked från norske WRC2-åkaren Anders Gröndahl.
Trots alla inblandade i teamets ansträngningar måste vi dra oss ur Rally Sardinia 2015, berättar Anders på Twitter.
Jag kan lova att vi kommer tillbaka i WRC2 längre fram på säsongen!
Anders och teamet stannar kvar på Sardinien och genomför ”reccen” inför kommande år. Anledningen till det plötsliga avhoppet framgår inte och det verkar inte heller som Anders är pigg på att snacka om saken. Fullt förståeligt, besvikelsen måste vara enorm över detta bakslag…

*
BloggRöklandDesto piggare är landsmannen Steve Røkland som är på Azorerna för ERC-tävlingen nu i helgen. 22-åringen från Kongsvinger, ny i det norska landslaget ”Team Norway” kör även han J-ERC ihop med Emil Bergkvist och Mattias Adielsson.
Har varit ett helt äventyr att ta sig hit, berättar Røkland.
Startade från Kongsvinger förra söndagen och körde hela vägen till Setubal söder om Lissabon. Där blev det så fraktbåt till Sao Miguel och nu är vi på plats!
Peugeot-åkaren hade först tänkt hoppa över tävlingen då den kolliderar med norska mästerskapstävlingen Aurskog Høland Rally. Avåkningen på Irland gjorde att huvudsponsorn IDG Tools tyckte att han borde få en ny ERC-chans och då blev det som det blev.
Kul med förstående sponsorer, menar 22-åringen.
Jag blir faktiskt andre norrman som kört tävlingen förut, vad jag vet är det bara Andreas Mikkelsen som körde och vann med Skodan här 2012.
Den norske målsättningen är en plats på pallen även om han vet att det blir tufft. Kan man hoppas på helskandinavisk pall, Bergkvist, Adielsson och Røkland utan inbördes ordning?

*
BloggAdielssonMattias Adielsson är även han i full gång med reccen och skriver, ”Vänster 3….(dike ytter). Vägarna är ofattbara!! Så häftigt…”.

*
TSVBOSTRÖMTyringeboende Andreas Boström har haft lite av time out från racingen under några år. 2011 (bilden) vann han i stort sett allt han ställde upp i med sin BMW men sedan blev det tyst. I vinter har en ny BMW byggts och på Kinnekulle Ring i helgen var det debut i Sportvagnsmästerskapets klass Modsport. I blötan på lördagen blev det en andra plats och med snabbaste varv, vilket gav honom bättre startposition på söndagen. På torr bana och med sol på himmeln var det bara Mattias Andersson som var snabbare än Boström som än en gång blev tvåa. Stärkt av framgångarna blir det ny start på Ring Knutstorp första helgen i juli.

*
I morgon onsdag går anmälningstiden ut för Dackefejden, Wäxjö MS klassiker som även i år är deltävling för VOC Mekonomen Rallys Sverige-Serien. Noterar att det är 76 ”VOC:are” anmälda totalt men att man även här låter Grupp F-bilarna köra i samma klass enligt inbjudan. Senast i Sverige-Serien ”Rally över gränsen”, delades bilarna upp och där fick Grupp F-åkarna starta längre bak i fältet. Kan man ana en uppmjukning…

*
Många gillade min idé om en ”Öppen klass” i rally och en av de som återkopplat är Anders Rohdin som skriver, ”Jag är helt övertygad om det förnämliga i att köra en klass utom tävlan där man kan testa sina byggen. Denna klass borde också vara fri från alla begränsningar gentemot reglemente förutom säkerhetsdetaljerna och att den är godkänd att framföras på allmän väg. En sådan klass skulle t.o.m. få mig att köra igen efter att ha vägrat hårdnackat i 30år.
Om en sådan klass kom till skulle jag nog bygga nåt kul runt en mittmonterad 3,5L V8 och en Peugeot kaross, (Dock inte grön till färgen).
Med vänlig hälsning/ Anders Rohdin”.
Kanske något för Rallyutskottet att fundera över?

*
Fortfarande väldigt trögt med anmälningar till Sprint-SM i Sundsvall. Med tolv dagar kvar av anmälningstiden är än så länge bara tio anmälda. Nio 2WD och fortfarande bara Lancia-Marklund i 4WD. Minns jag inte helt fel så var det nästan fullt efter bara någon dag när tävlingen kördes med asfalt under hjulen?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *