Jämnt i ERC-toppen vid besöket i Rom, ”Standard” i Rally SM ämne för en ambitiös enkät, Kristoffersson inledde i Höljes med seger, Klara A. trea i ”Q1 och som alltid, en Opel högst upp…
I ERC och ”Rally di Roma Capitale” har merparten av Rally2-gänget kört sträcka fem och så här långt är det supertätt i toppen.

Citroën-åkande Andrea Crugnola leder med 0,3 sekunder över Giandomenico Basso, Skoda medan tidigare ledaren Mikolaj Marczyk delar tredje tid med Skoda-kollegan Andrea Mabellini. En riktig ”raggarsladd” för polacken på sträcka tre, plus att han körde rakt fram i ett vägbyte har kostat tid, ändå är han bara 1,4 bak Crugnola.

Mads Østberg/Torstein Eriksen skuggar som sjua toppåkarna och det saknas bara 11,3 sekunder för att man ska blanda sig i segerstriden. Mille Johansson/Johan Grönvall kämpar tappert längre ner med sin Skoda och håller en placering strax under de 20 första. 1.33,8 skiljer till Crugnola med två sträckor kvar i dag.

”Junior ERC” har bara kört fyra sträckor och där Calle Carlberg/Jørgen Eriksen med Opel Corsa Rally4 vunnit tre av dessa. Bara inledningen i går i skuggan av Coloseum tappades och gapet till spanjoren Sergi Pérez jr med Peugeot är 11,3 sekunder. Trea är estländaren Jaspar Vaher med Lancia och fyra irländaren Craig Rahil, Peugeot. GK Doors Patrik Hallberg/John Stigh är inte anmälda för poäng i ERC utanför dom är det Italienska Mästerskapet som är i fokus. Har dock gått lite oväntat tungt för Haninge-föraren som håller 31:a plats totalt i Rally4-klassen. Upp till ledande Carlberg är dock steget långt, över sju minuter. I klassen ERC3 toppade J-WRC-ledaren Taylor Gill efter tre sträckor men då hände där något, vilket inenbär omstart i morgon. Stenhårt i toppen där polske 18-åringen Tymoteusz Abramowski är 0,2 före Tristan Charpentier. För Adam Grahn och Christoffer Bäck verkar ”asfaltkursen” i början av veckan gjort nytta. Sexa av de elva i klassen och runt minuten upp till en plats på pallen.
*
Som bekant har Styrgruppen för Rally SM beslutat att avveckla instegsklassen ”Standard” från och med 2026.

Enbart juniorer (upp till 24 år) ska tillåtas tävla i SM med dessa mindre kostsamma bilar. Att beslutet inte fallit i god jord hos de som nu tävlar i klassen, är absolut inte förvånande. Därför har en grupp bestående av Henrik och Ida Levin, Ingemar Månsson, Lars-Johan Ingesson, Daniel Suvala och Jan Johansson gått ut med en enkät för att klargöra hur de som SM-tävlar i klassen ställer sig. Den omfattande och ambitiösa enkäten där 35 tävlande svarade, redovisas nu med hjälp av 21 A4-sidor. Fast resultatet kan egentligen kokas ner till ett jättestort nej till att plocka bort klassen från SM.

Styrgruppens beslut att istället för SM-status ge ”Standard” status som RM (Riksmästerskap) något som helt klart inte gillas av berörda. 30 av de tillfrågade svarade att SM-statusen är mycket viktigt för att fortsätta köra i klassen. En klar majoritet av de som svarat kommer sannolikt också att fortsätta i klassen om SM kvarstår. Om det istället blir ett RM svarar 31 av de 35 tillfrågade, att det då är helt osannolikt att delta. En annan fråga är idén/planen att enbart tillåta ”Standard” för juniorer, där är svaret helt att omöjligt att tolka som annat än ett rungande bakslag för Styrgruppen. Alla 35 tycker att klassen ska vara öppen för alla, oavsett ålder.

Bakom idén med att enbart tillåta ”Standard” för juniorer finns en dröm hos de som bestämmer, att få dessa att byta till 2WD/4WD när man uppnått ”mogen”ålder. Här finns dock enbart ett fåtal (tre) som går i dessa tankar enligt enkäten. Summeringen som skickas till Styrgruppen är alltså enkel som det bland annat går att läsa bland kommentarerna. ”Vikten av att alla som älskar rally ska få lov att köra SM anser jag är otroligt hög. Alla har inte möjligheten att köpa en bil för 300 000 kr eller mer för att ingå i de andra klasserna. Att dessutom lägga närmare 100 000 kr på varje tävling därefter, är inte hållbart. Jag anser att Standard är nästan den viktigaste klassen för reklamens skull, ser ni hur många som följer oss ute i skogarna? Låt Standard få leva i SM!”. En annan menar, ”Det är väldigt anmärkningsvärt att man vill stryka den klass som de allra flesta har möjlighet att köra. För att istället ha kvar klasser som är mycket, mycket kostsammare. Man vill alltså inte att talangen ska vara avgörande utan ekonomin. Standard må vara tråkigare att titta på, men man har oerhört roligt i bilen och har man inte en obegränsad ekonomi så är det knappast värt den enormt stora ekonomiska skillnaden det innebär att köra 2WD el 4WD! Vill vi ha kvar sporten måste folk ha råd att tävla.”.

Gruppen är mycket besviken över att Styrgruppen där Hans Bååth är ordförande inte inhämtat åsikter från de som tävlar i klassen menar Ida Levin.
– Vi har tagit del av Hans Bååths rapport, där han helt enkelt utelämnar Standard utan närmare förklaring och det är denna rapport som ligger till grund för beslutet. Ingenstans i rapporten går det att se att man pratat med någon som kör Standard, för att ta del av åsikter och tankar.
Enkäten har också skickats vidare till koordinatorn Jonas Kruse som lyft frågan med Styrgruppen, dock med nedslående resultat berättar Ida.
– Tyvärr kvarstår beslutet att inte låta Standard köra SM nästa år, de vill istället att vi ska hjälpa dem att arbeta fram ”ett riktigt bra RM”.
En önskan som dock inte verkar uppfyllas trots att det betonas hur viktig klassen är.
– De anser att det enda som skiljer är ett R istället för ett S, i övrigt ska allt vara precis som om vi körde SM. Varför vi inte då kan köra SM istället finns det inget riktigt svar på. Vi förstår att detta kunde vara ett rimligt beslut när de påbörjade arbetet, men standardklassen har ju växt till något mycket stort och att döma från det man hör så finns det ännu fler med ambitionen att köra SM och det byggs nya bilar.
Att Ida och hela klassen är besvikna är omöjligt att missa.
–Personligen är jag mycket besviken, inte bara för egen del utan för hela rally-Sverige då detta sätter tonen för Standards betydelse generellt sett. Vi anses helt enkelt inte värdiga nog att få köra SM vilket känns otroligt tråkigt. Vilka signaler skickas till ungdomar som vill köra JSM när de inte kommer kunna fortsätta köra SM när de fyllt 25 år om de inte har minst en miljon till i sin budget (utan att där inberäkna inköp av bil)?
Ida betonar att man är tacksam över att Kruse återigen lyft frågan.
– Tyvärr gav det ju inte det resultat vi hade hoppats på…
För mig känns beslutet lite konstigt då klassen är näst störst i SM med 22 förare som tagit poäng under 2025. Om det är antalet SM-klasser som är för många, borde man istället slå ihop de båda 4WD-klasserna till en enda, då dom var för sig är mycket mindre än ”Standard”. Bara 16 förare har plockat SM-poäng och trenden för de som tävlar i ”miljonbilar” är förr nedåtgående än som i fallet ”Standard”, svagt uppåt…
*
Johan Kristoffersson värmde upp med ny seger i ”Magic Rally Sprint” i Höljes. I en VW Polo R5 från GK Doors var han lite snabbare än Pontus Tidemand med Skoda. Som trea, ny Polo i händerna på Calle Ward med Hässleholms-kartläsare Andes Åberg.. I 2WD-klassen blev det seger för Limas Andreas Levin med Nissan före Golf-åkande Jonas Skoglund. Nästan fyra sekunder bak Levin kom så trean Jim Jansson med Volvo 240.

Närboende till Höljes, Arne Rådström från Torsby (bilden) var klart snabbaste Appendix K-åkare. Den orangea Volvo 262:an var nästan fem sekunder värre än Janne Westlunds fina Opel Ascona. Saab V4 som trea innehållande Tommy Wikström. I 4WD Historic fick Tobias Johansson med Audi se sig slagen av Patrik O´Donnovans gamla rallycross Peugeot. Trean Mats Jonsson var chanslös i sin Toyota Celica mot de andra mer hästkraftstinna bilarna.
*
I ett regnblöta Höljes har precis ”Q1” avslutats för World RX och där det blev skånskt på tredje plats i första heatet. Klara Andersson som stod i ”pole” tog också starten medan CE Dealer-kompisen Niclas Grönholm valde att gå i jokern direkt. Ett smart drag då han vann heatet med Juha Rytkönen som tvåa.

I heat två var det som väntat Johan Kristoffersson som var snabbast före bröderna Kevin och Timmy Hansen. Detta innebär att Kristoffersson fick 50 poäng med sig medan Grönholm som kvaltvåa totalt, fick nöja sig med 45. Klara körde in som sexa och för detta blev det 38 poäng, en mer än OC Veiby. ”Q2” startar klockan 16.40.
*

Ott Tänak/Martin Järveoja hade inga problem med att vinna snustorra och dammpräglade träningen inför Rally Estonia, korta men ändå med tio sträckor, ”Lõuna-Eesti Ralli”. Över fyra minuter skilde mellan deras Hyundai i20 N Rally1 och tvåan Kaspar Kasaris Ford Fiesta Rally2.
*
Förr sa man alltid ”det bästa man har sätter man på bordet”. I Knislinge där det nu pågår ”Time to Rock” tänkte man lite annorlunda.

Här valde man att sätta en lite bedagad men fortfarande en praktpjäs, Opel Kapitän från tidigt 60-tal som blickfång ovanpå en container. Som det sägs, en skönhet är alltid en skönhet…
Det är extremt svårt att inte lägga sig i ennsån här diskussion om Standard i SM.
Man verkar inte det minsta ta lärdom av historien.
Vilken var den klart största klassen förr av StdA och SdB??
och… näe jag lägger ner här.
Som så många gånger tidigare.
Vad håller de på med.
RM ska vara kval till SM. Inte istället för.
SM ska ha flera bilklasser precis som friidrott har med både höjdhopp med o utan stav.
Här tror man tydligen att stavhopp är det enda som gäller?
Som ordförande i rallyutskottet hade jag en gång i tiden ett möte med rallyförare. SM var ämnet. Utskottet hade ärvt en pyramid som bild av ”från bredd till elit”.
Jag ställde frågan för vilka ska vi göra SM, bredd eller elit?
Svaret var massivt, för alla, dvs främst för bredden. Nog om det.
I princip håller jag med Ola, men det får inte bli för urvattnat med SM-tecken heller. Att köra en SM-klass med totalt 10-15 startande under året är inte bra! För att uttrycka sig försiktigt.