J-WRC-kampen hårdnar, Dennis åkte av, Tom knapp ledning, Kris Meek är stabil, Tidemand långt efter, Petter imponerar när Oliver bryter, VOC:arna möts i Örebro, Örkelljunga lockar nästan hundra bilar och en Saab-profil har gått ur tiden!
Som engelsmannen säger ”hell is loose” och då syftar jag så klart på Wales Rally GB. Något bättre kan jag inte beskriva detta att sitta på hemmaplan och följa dramat med Tom Kristensson, Dennis Rådström, Oliver Solberg och Pontus Tidemand i de blågula huvudrollerna. Fjärilarna i magen mår dock jättefint och verkar till och med ha hunnit föröka sig under dagen. Slutsats, måtte det snart vara söndag men dit är det många, många långa timmar.
Tråkigt nog blev det ett kort rally för Dennis Rådström/Johan Johansson som inledde friskt med sträckseger på SS1 Oulton Park. Men redan på dagens första sträcka passerade spanjoren Jan Solans och övertog ledningen med 0,2 sekunder. Om Dennis sedan ville återställa ordningen eller vad som hände inne på tredje sträckan vet jag inte, men slut tog det för värmlänningen.
– Ett hårt slag i spåret men vi fortsatte tills länkarmen gick av och vi gled i diket, förklarade Dennis framför den strandsatta #73 Fiestan och la till tämligen onödigt.
– Absolut inget vi kunde göra, ledsen alla!
Därmed försvann den absoluta majoriteten av hans chanser att vinna J-WRC 2019. För att detta ska bli verklighet krävs seger på resten av sträckorna under lördagen och söndagen vilket då ger honom totalt 13 poäng att lägga till de redan 61 han hade före start. Efter detta har han ändå 20 poäng upp till Solans (räknar då med dagens sträcksegerpoäng för honom) vilket innebär att han måste ta sig upp från sin nuvarande nionde plats till fjärde. Vilket efter åtta körda sträckor i tid inenbär att det skiljer 39 minuter upp till fyran Tom Williams. Att det blir tufft är förnamnet, men än har inte ens den tjocka damen börjat klä om…
Istället har dagen utvecklats till en stenhård fajt mellan Tom Kristensson/Henrik Appelskog och Jan Solans/Mauro Barreiro. Så här långt har spanjoren en sträckseger mer än skåningen och med två sträckor kvar av fredagen skiljer 3,7 sekunder. I det här läget har Solans 85 poäng och Tom 82 poäng och ekvationen är simpel, bäst i mål av de båda är världsmästare på söndageftermiddag. Det är också de här två som styr och ställer lite som dom vill, ner till trean Sean Johnston, USA skiljer nästan två minuter.
Enda hotet mot svenskt eller spanskt guld och detta enbart teoretiskt, kom från estländaren Roland Poom, tvåa efter Tom i Rally Sweden. Poom fick dock parkera Fiestan redan på sträcka två med trasig drivaxel. Med Tom i ledning borde det kanske vara lugnt i magen men det verkar som fjärilarna därinne totalt skiter i detta…
*
Hade länge tänkt på Kris Meeke som vinnare i tipset men nöjde mig till slut att sätta honom som tvåa. Att tänket inte var helt fel visar ”The Ulsterman” genom att vara i ”stabil” ledning efter åtta sträckor, 1,5 sekunder före Sebastien Ogier. Då hör det till saken att att det bara körts sex sträckor då både femman och sjuan fått strykas efter att de stora publiken valt att placera sig allt för farligt för att sträckorna skulle kunna köras. När de dessutom vägrade lyssna på funktionärerna togs det resoluta och helt korrekt beslutet, ”stage is cancelled”.
Så efter sex röda sträckor är det tufft toppen, Meeke, Ogier och så ett gap till Thierry Neuville som trea. Gap och gap, bara 4,2 sekudner skiljer mellan Toyotan i topp och belgarens Hyundai. Inte mycket längre skiljer sedan till VM-guld-jagande Ott Tänak som har 6,9 sekunder till Toyota-kompisen i topp. Första hoppet tidsmässigt är det så till Craig Breen, men ändå bara 17,6 upp till ledning och bara 2,1 efter kommer så nästa Hyundai med Andreas Mikkelsen bakom ratten.
På SS7 försvann femte placerade Jari-Matti Latvala både från toppstriden och tror jag, tyvärr även från WRC 2020. Ett bra resultat i Wales vore nog en räddningsplanka för finnen men den plankan är redan nu på väg att bli bränsle till Tommi Mäkinens braskamin. Lite för hård attack i leran, Toyotan börjar kana lite okontrollerat och så landar den på sidan mot ett stort träd. Dessvärre skadades buren så mycket att det inte heller blir någon omstart för veteranen. Med andra ord nattsvart för Jari-Matti!
Inte heller Pontus Tidemand/Ola Fløene har haft någon lyckad start på ödesrallyt Ligger på elfte plats totalt så här långt men har då även två mindre konkurrenskraftiga R5- bilar före sig. Toppduon i WRC2 Pro, Kalle Rovanperä och Gus Greensmith är båda före Pontus vilket absolut inte är något bra argument för full säsong i WRC 2020. Vad som är problemet är oklart, utan Pontus håller ungefär samma ”pace” på alla sträckor vilket innebär sträcktider från 20:e till nionde. Nu har han strax över två minuter upp till Meeke…
*
Kalle Rovanperä leder i WRC2 Pro, med Greensmiths Fiesta halv minuten efter. Mads Østberg höll länge segerdrömmen levande men någon form av teknisk miss på service gjorde att hans Citroën började läcka olja. Till slut fick han och Torstein Eriksen ”ta sin Mats ur skolan”. Chansen hade funnits för norsk seger, efter SS4 skilde bara 6,8 fram till Rovanperä.
Hayden Paddons R5-debut i WRC med M-Sports nya Fiesta gick så där. ”The Kiwi” imponerade inte alls och till slut spann han och Johan Kennard av vägen utan att kunna ta sig upp och fick även dom plocka Mats från skolan.
Bittert, för att inte säga superbittert blev upplevelsen av WRC och Wales för Oliver Solberg. Den upphaussade fajten mellan pappa Petter och Oliver kom helt av sig efter att sonen hittat något hårt som inte Polo-fälgen gillade. Detta redan på sträcka två och sedan var det bara att åka släp tillbaka till service.
Bättre går det onekligen för Petter med gamla bistrare Phil Mils som ligger stark tvåa i WRC2 efter fransmannen Pierre-Louis Loubet i en ny Evo-Skoda. Mer franskt som trea och då i form av en Fiesta körd av Adrein Formaux som bara har 2,8 sekunder upp till 2003-års världsmästare. Även Ole Christian Veiby/Jonas Andersson är väck på sin elfte plats. En halv timme körs inte in på de 14 sträckor som återstår. Med andra ord, samtidigt som Wales välkomnar världens bästa rallyförare så är även den vilda landsändan beredd att bita tillbaka. För att tala deras egna något märkliga språk, ”Cymru ’ n brathu yn ôl”!
Dagens etapp avslutas med SS10 Aberhirnanat 2 där första bil ger sig iväg strax efter klockan 20. Då kanske även fjärilar behagar ”go to sleep”…
*
Då är det dags att runda av 30 års jubilerande VOC Mekonomen Rally säsongen och detta görs med final i SverigeSerien plus det spännande Mästarmötet i Örebros Rikspokalen. Över 80 ”VOC:are” kommer till Örebro för att göra upp och där drygt 30 kör i A-klassen. SverigeSerien i all ära men ändå känns Mästarmötet där ”SS-vinnare” genom åren nu ska mötas för att en gång för alla avgöra vem som är ”King of VOC in Sweden”. Rickard Gustavsson är mannen bakom ”projekt Mästarmöte” och som lyckats samla in stora delar av de som en gång triumferat i ”SM-för Volvo Original”. Namn som Mats Karlsson, Billy Johansson och inte minst årets ERC-åkare Elias Lundberg finns med i startlistan i hop med de nya VOC-åkarna som gör upp om seger i SverigeSerien.
Tyvärr saknas Hörby-åkaren Henrik Levins namn i listan och inte heller någon ur den segerrika Tollarp-Maffian” har väckts till liv. Tänker på namn som Thord Johansson, Gary Kajson, Mårten och Per-Martin Persson som alla har ett förflutet som toppförare med VOC-240.
Även dom aldrig lyckades vinna toppklassen så kunde man kört i ”Revanschen” som öppnats upp för ”återfallsförare”. Först ut är de ”vanliga” SS-förarna i Elit A sedan kommer dom i Mästarmötet och sist Revanschen. Med andra ord upplagt för en riktigt tuff och kul VOC-helg.
Även 1300 Rallycup avslutas i Örebro men här är redan Joacim Rydin klar vinnare med sina 319 poäng. Istället får talangen Calle Carlberg inrikta sig på att bli tvåa i kamp med först och främst Anton Larsson och Ricardo Hillesjö. Totalt kommer nästan 190 ekipage till Närke på lördag och i fajten om totalsegern tror jag mest på trion, Mattias Monelius, Jari Liiten och Per Göthberg. Garderar med Christoffer Haglund, Fredrik Alsdal och B-föraren Mattias Olsson.
*
I Örkelljunga körs samtidigt sprinten ”Mini-Smedsvängen” och där nykorade Svenske Mästaren Joachim Grahn får finna sig att vara storfavorit med WRC-Fiestan. Som förste och egentlige ende utmanare kommer Hässleholms Ingvar Andersson, Subaru. I 2WD-gänget jagar Johan Kastenman DM-guld efter den våldsamma kraschen i Tv-Svängen. Ett guld här hade onekligen varit en bonus efter en säsong präglad av strul för fortåkaren i sin Volvo 940. En varning för SMK Hörbys Thord Johansson och Robin Svensson men även Södra Sunnerbos nye Toyota-förare Mikael Andersson kan bli tuff att åka ifrån. Knappt hundra ekipage är till start och klockan 11.00 ger dom sig iväg från Forum i centrala Örkelljunga.
*
En riktigt Saab-krigare har lämnat rallyskogen, SMK Trollhättans Roger Johansson. Med tre segrar i TV-Svängen 1972, -73 och -76 är han för alltid inskriven i SMK Hörbys historiebok och vi som var med minns Roger med brorsan Pedro som kartläsare som både snabb och säker. Kan inte ens minnas någon gång han körde av vägen med sin Saab V4 eller senare 99 EMS.
I början av 70-talet vågar nästan säga, dominerades de sydsvenska tävlingarna av en trio Saab-förare. Då Roger som ”utbölingen från Trollhättan” medan Ronnebys Kaj Jönsson och Östen Andersson från Eslöv var mer hemtama på vår typ av sträckor. Men jag undrar ändå om inte det var Roger som vann flest segrar härnere, åtminstone var det så i TV-Svängen. Här lyckades bara Östen bli tvåa under alla sina försök medan Kaj Jönsson vann 1974. Roger var snubblande nära fabrikskontrakt men just när han var som bäst satt där två ”jätteproppar Orvar” i Saab-hålet vid namn Stig Blomquist och Per Eklund. Inga namn som var precis lätta att flytta, vilket tråkigt nog Roger då fick erfara. Sista gången jag såg Roger in action minns jag inte riktigt var det var, men han körde i alla fall en mörkröd Saab 900. Jag tror aldrig heller Roger körde något annat än bil bygd i hemstaden. Tack Roger för att du förgyllde Skåne under många år på 70-talet.
*
I morgon lördag lyser Motorbloggen med sin frånvaro. Fjärilarna i magen lär jobba på oförtrutet men resten av kroppen ägnar sig åt andra sociala aktiviteter. Tummarna hålls och så ses vi på söndag och förhoppningsvis när ”Du gamla du fria” spelas vid målgången!
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson