J-WRC drar till Sydamerika 2020, amerikan R5-testar i ERC, FIA på böteshumör, Eric siktar mot STCC, #FkCancer nära mål och Binbach ensam svensk i Lausitz!

Mitt under brinnande rally i Spanien släppte M-Sport Poland/FIA tävlingskalendern för Junior-WRC 2020. Precis som i år med fem deltävlingar men med en i mina ögon extrem nyhet. Från att tidigare enbart kört i Europa kommer nu till en rejäl långresa för juniorerna när man ska ta sig från premiären Rally Sweden till deltävling två, Copec Rally Chile. Har lite för svårt att se logiken med en så lång tripp i ett för de allra flesta förarna ansträngt budget läge och frågade för säkerhets skull en expert, J-WRC-tvåan Tom Kristensson som skingrade lite dimmor.

Foto: Tommy Svensson

Redan i Rally Finland fick vi en fråga hur vi ställde oss till att flytta ut serien från Europa för en tävling och vad jag vet så var de flesta positiva till detta, förklarar Tom.

Som bakgrund till de positiva reaktionerna är visionen att göra juniorernas VM-serie ännu attraktivare och locka förare från mer än Europa. I Spanien körde förutom Sean Johnston även två andra Trump-medborgare och fler lär vara på gång och då inte minst från rallytokiga Sydamerika. 

Ser man det ur deras synvinkel så har dom ju idag väldigt lång till alla deltävlingar så detta känns faktiskt ändå lite rättvist, menar Tom och tillägger.

Har dessutom kollat sträckorna i Chile och det kan jag lätt konstatera, dom verkar kanon riktigt fin rallyväg! 

Förutom Chile är det välkända namn i 2020-års juniorserie, Värmland då först ut och som deltävling tre ny grustävling, Italiens bidrag Rally Sardinien. Första helgen augusti följer sedan Neste Rally Finland innan det blir final på tysk asfalt i ADAC Rallye Deutschland i mitten av oktober.  Än har Tom inte gjort klart för nästa år men ler lite hemlighetsfullt när han får frågan och svarar.

Har inte tänkt lägga hjälmen på hyllan än så vänta och se!

Så här långt är det enbart Pontus Lönnström som gått ut med sina planer för att köra J-WRC till nästa år. Men tidigare har även Daniel Röjsel avslöjat samma plan dessutom lär där finnas minst ett etablerat svenskt namn som påstås jobba för en start i en M-Sport Poland Ford Fiesta R2.

*

Nämnde inledningsvis färgstarke amerikanen Sean Johnston som kört både ERC och J-WRC i år och som nu trappar upp och kommer att göra R5-debut i ERC-finalen Rally Hungaria. I en av Sainteloc Racings Citroën C3 R5 kommer han och Alex Kihurani att köra i hop med guldjagande Alexey Lukyanuk. Redan har paret fått testa bilen med Lukyanuk som coach och detta på fransk asfalt.

Foto: Sainteloc Racing

Målet har hela tiden att köra R5-bil men frågan har bara varit när tiden är lämplig, förklarar Sean.

Som tack för tredje platsen i Wales har nu vår sponsor Driscoll´s gett oss den här möjligheten.

Efter testet sammanfattade han dagen och bilen.

– I love it!

*

Foto: M-Sport Poland

I samma ämne så gjorde även argaste J-WRC-konkurrenten till Tom Kristensson, vinnaren Jan Solans debut med sin vinstbil (R5-Fiesta MK2) på hemmaplan i Rally de Espana. Målsättningen var blygsam, att köra samtliga sträckor och så klart ta sig i mål. Något som höll hela vägen och tiden räckte till en starkt tionde plats i WRC2. För familjefridens skull var det kanske inte optimalt att lillebror Jan var före äldre och mer R5-rutinerade brodern Nil tillika  J-WRC-vinnare 2017. Så klart var Jan nöjd med insatsen och menade.

– Vi har lärt oss för varje sträcka och nu får vi analysera för att se vad som kan förbättras, mycket jobb framför oss.

*

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

I Salou var FIA på sitt allra bästa böteshumör vilket både Citroën Racing och Thierry Neuville fick erfara. Först dömdes Neuville för att ha gjort ”donuts” efter målgången på power stage. Att bränna däck så där i onödan uppskattades inte vilket kostade honom 5000 € rätt ner i FIA-plånboken. Efter detta kollade teknikerna lite extra på såväl Mads Østbergs som Eric Camillis vinnar-C3 R5. På båda upptäcktes bagatellartade avvikelser mot homologeringen. På Mads bil stämde inte utseendet på inercoolern medan Camillis modifierade kylare inte följde ursprunget.

*

En nyhet i STCC 2020 är att man inför en juniorklass och detta för lite äldre TCR-bilar. En som tycker detta låter intressant är Glimminge-boende Eric Nilsson som för någon vecka sedan testade en bil för V8 Thunder Cars och i lördags var det STCC/TCR test för Eric. På Ring Knutstorp fick han möjlighet att köra en av Brink Motorsports Audi-bilar. En provtur som smakade mera konstaterar Eric som i år kört i danska DS3 Cup.   

-En fantastiskt bil med en ännu mer fantastisk växellåda. En helt klart intressant klass för oss att gå vidare med, samma typ av bil som vi kör idag men med lite mer av allting som motor, väghållning och inställningar mm.

Kan det bli så att Eric följer i kommungrannen Johan Sturessons STCC-spår, i så fall väldigt spännande…

*

Så fort guldyran lagt sig hos Team Nybe efter Robin Sandberg och Mathias Bengtssons SM-seger i Trimmat 2WD kom även beskedet att det var sluttävlat för paret. Men teamet skulle leva vidare berättade Bengtsson och Jonas Åkesson/Martin Holmdahl skulle fortsätta med den ena Corollan i Rally-SM 2020 medan man börjat leta chaufför för Robins bil. Ett sökande som nu verkar avslutat då GN Motorsport på sin sida avslöjar att Gullabos Simon Karlsson blir ny förare i Toyotan. Uppenbarligen har där annars funnits planer på en 4WD-säsong i Rally-SM för Simon med någon av Åhuskärrsteamets 4WD-Fordar.

Foto: Tommy Svensson

I sommarens SM-Sprint körde Simon WRC-Focusen till en stark fjärde plats bara sekunder bak bilägare Grahn ”himself”. 

*

Nu är Lars Stugemo och Sunnyside Experiences ambitiösa #FkCancer-kampanj inne på finalen. Återstår bara tio dekaler att sälja innan målet på 100 000 kronor till cancerforskningen är nått. Stugemo är så klart nöjd.

Magiskt i min bok vad RallySverige kan när vi gör det ihop!

I förbigående nämner han också decembers stora äventyr, start i det ultimata rallyjippot ”Monza Rally Show”. Premiär för honom och Kalle Lexe inför tiotusentals rallyälskande italienare med R5-Polon. Här dominerar mc-åkaren Valentino Rossi med sju segrar medan Dani Sordo varit mest framgångsrik av de mer kända rallyåkarna med sina två triumfer. 

*

Ett intensivt rallyår närmar sig avslut för danska co-drivern Jeanette Kvick och nu återstår bara helgens tyska Lausitz Rallye. Här sätter hon sig i hemmaföraren Dirk Klemunds Subaru.

Mitt sista rally för året som varit ”super travlt”, men det är ju det jag älskar. Flera internationella tävlingar varav två ”VM-løb”!

Hit åker även Anders Grøndal/Marius Fuglerud med nya R5-Fiestan och går ut mellan favoriter som nykorade tyske mästaren Fabian Kreim och Matthias Kahle, både i EVO-Skodor. Anders har även fått med sig flera andra norrmän som Arne Gustav Olsen (R5-Fiesta), R2-åkarna Jacob Lyseng, Ola Jr Nore medan Björn  Baekkevold och Even Moan kör Mitsubishi. Ensam med Volvo 940 är Rune Kittelsen. Lika ensam med svensk flagga på sin bil är William Binbach med Robin Hallman vid notblocket i parets R2 Peugeot.

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *