Irritation över att WRC-nyheter dröjer, Hyundai vill ha fyra Rally1-bilar 2024, två nya Puma-förare i helgens Rally Chile, Ryds eget Indycar-bidrag kan göra comeback och så mer om hur man kan få media att bli rallyintresserade…

Finns källor som hävdar att intresset för WRC håller på att i bästa fall plana ut eller i värsta fall, minska. Att det är Rally1-reglementet som är boven verkar de flesta också vara överens om förutom FIA förstås. När detta introducerades så trodde man i Paris att intresset från fabrikanter skulle öka, men som bekant har det inte alls blivit så. Ändå tyder det mesta på att samma regelverk kommer att gälla fram till 2026. Än värre är att man i likhet med Rally-SM ännu inte presenterar någon fullständig kalender för nästa år och till premiären ”Rallye Monte Carlo” är det nu bara knappt fyra månader. Riktigt irriterad är Jari-Matti Latvala som hos rallit.fi rutit till.

-Vi behöver veta nästa års kalender och vad vi ska göra 2025 och 2026. Vi vill ha med nya biltillverkare och då borde det snart stå klart vad som kommer göras 2027 och 2028, menar Latvala.

-Detta är kritiskt för sporten, hur vi håller den intressant. Du kan göra alla möjliga reklaminsatser, men i grunden är det viktigaste att det finns flera team!

Priset för en Rally1-bil sägs ligga runt 1 miljon euro vilket med alla sannolikhet avskräcker vissa från att ge sig in i Rally-VM. Viktigt är så klart att behålla de tre teamen som tävlar i klassen, Toyota, Hyundai och M-Sport Ford men menar Latvala, det finns alltid en risk att någon lämnar. 

Foto: Toyota Gazzoo Racing

Ett intressant inspel kommer från M-Sport Fords Richard Millener i samma finska artikel. I dag är det i Märkes VM enbart Rally1-bilar som kan ta poäng men där tänker Millener annorlunda. Han skulle hellre se att i ”poängteamet” ingår två Rally1 och en Rally2-bil. 

Foto: M-Sport Ford

– Alla nuvarande biltillverkare har en Rally2 bil från januari 2024, så varför inte kan vi inte göra ett annat Märkes VM, menar Millener.

Britten skissar på ett scenario där det blir WRC2-bilen som fäller avgörande vilket skulle göra mästerkapet mycket intressantare. I den bästa av världar kanske till och med Skoda kan etablera sig i VM med en Rally1-Fabia

*

Med tre tävlingar kvar av året säsong ökar trycket kring hur teamens line up för nästa kommer att se ut. Mest surrar det kring M-Sport-stjärnan Ott Tänak som de flesta nu vill placera hos Hyundai för 2024. Där är det bara Thierry Neuville som sitter säkert med gällande kontrakt även för nästa år. Espaekka Lappi, Dani Sordo och Teemu Suninen svävar i dag i ovisshet över vad  som händer till nästa år. Kanske ändå ingen ko på isen då Hyundai förklarat att man till nästa år vill köra med fyra bilar. Fortsätter man då med upplägget att Sordo och Suninen delar en bil så hade Alzenau-teamet löst ekvationen. Men teamchef Cyril Abiteoul verkar ha andra tankar och vill gärna se en ung talang i sin fjärde i20 Rally1.

Foto: Hyundai Motorsport

Sådana finns det gott om och i det här läget känns Hyundais WRC2-åkare Emil Lindholm som en möjlig förare i de tankarna…

I helgen återstartar WRC med ”Rally Chile BioBio” och då med ett tidsschema som rimmar dåligt med de som här hemma har för vana att gå till sömns lite tidigt. En tröst är ändå att SS16 ”power stage” startar klockan 18.15 svensk tid på söndag. Shake down inleds torsdag klockan 13.01 medan SS1 drar igång på fredagen klockan 13.35, svensk tid alltså. Noterbart är att det bjuds på långa sträckor, den längsta SS9/12 ”Maria de läs Cruces” mäter 28,7 kilometer medan den kortaste köra sista dagen och är då ”futtiga 13,2 kilometer lång…

*

Foto: M-Sport Ford

Nästan så att man trillar baklänges när två helt nya förare startar i Rally1-klassen. Att hemmaföraren Alberto Heller skulle köra en Ford Puma Rally1 har varit känt en längre tid, men att även WRC2-åkaren från Luxemburg, Gregoire Munster skulle göra honom sällskap med en Puma har gått under min radar. För övrigt är det samma gamla visa vad gäller förarna och där då Sebastien Ogier väljer attstanna hemma hos familjen.  

*

Mer intressant i WRC2 med totalt 19 anmälda och där Yohann Rossel är anmäld och jagar VM-titeln för Rally2-bilar. En jakt som kan bli lyckosam då Andreas Mikkelsen väljer bort rally i Sydamerika. Annars är det tunga namn bland de 19, Oliver Solberg, Sami Pajari, Gus Greensmith (Jonas Andersson vid notblocket), Emil Lindholm, Nikolay Gryazin och så lite av min ”underdog-favorit”, polacken Kajetan Kajtenowicz (kan ha att göra att jag bor granne med en landsman).

Anmärkningsvärt och lite av M-Sports ekonomiska problem, inte en enda Ford Fiesta Rally2 är anmäld. Istället dominerar Skoda och Citroën totalt medan Hyundai har två i20 Rally2 anmälda, Lindholm och paraguayanen Fabrizio Zaldivar.

*

Som tittare med ”gammeldags-tv” blir det dåligt med sofftid från Chile. TV 12 sänder Power Stage direkt klockan 18.00 på söndag och 23.05 summerar SVT1, ”that´s all folks”!

*

Ett rejält bakslag för redan hårt ekonomisk pressade ”Rally Chile” kom när några tjuvar stal generatorer och verktyg för cirka en miljon svenska kronor. Det stulna som skulle användas i helgens rally förvarades i en container som bröts upp. 

*

Med rötter i småländska Ryd är Indy NXT-föraren Oliver Askew altid lite kul att berätta om. I går avslöjades det att han och årets mästare, dansken Christian Rasmussen är på väg till test för Indycar  2024. En plats i #20 Chevrolet hos Ed Carpenter Racing tillsammans medRinus VeeKaystår på spel för Oliver som tävlade här senast 2021. Efter att lämnat IndyCar tillbringade Askew säsongen 2022 med att tävla i Formel E med Avalanche Andretti och gjorde anspråk på de bästa rookie-utmärkelserna. 2023 har varit ett mellanår där ”Ryd-pågen” varit tv-kommentator.

*

Tänkte återkoppla lite till det jag skrev om förra veckan inför sista SM-finalen i Växjö. Med tanke på alla som tävlar regelbundet i tävlingar med SM-status, trots allt det högsta du kan göra ur nationell synvinkel är det extremt få som väljer att berätta om sina äventyr via media. Betonar ännu en gång att i mina ögon är inte Facebook och egna hemsidan media då man här enbart når redan frälsta. För mig är det radio/tv/tidningar och deras respektive  webb-sidor som klassas som media.

Foto. privat

Tänkte börja med ett inlägg från flitiga och duktiga rallyfotografen/co-driver Kristian Lindberg från Trelleborg som skriver: ”Tidningar skriver aldrig om min sport (rally)! Detta hör man ofta men hur  ska en stackars lokal sportreporter kunna ha grepp om alla olika sporter som idkas i tidningens utgivningsområde? Enkla svaret är det är omöjligt. Hur gör man då det omöjliga möjligt? Hur jag gjorde: Detta utspelade sig kring sekelskiftet, när jag åkte med många olika förare. Jag skrev helt enkelt artiklarna själv, och skickade in till tidningen. Allt kom in, kanske med en annan rubrik och någon liten ändring. Men reportern kunde stoltsera med att tidningen visst bevakade även motorsport. Innan tävling skickade jag en kort rapport om vad som skulle ske i helgen för att sedan så snabbt så möjligt efter tävling återkomma med en tävlingsrapport. När jag skrev försökte jag få det låta som om reportern själv intervjuat mig eller föraren. Detta koncept fungerade för mig, och det var ju rätt kul att se det publicerat i tidningen.”. Har fått flera liknande berättelser men då Kristians är föredömlig kort och saklig, får han representera likasinnade.

Vill egentligen inte hänga ut några som ”bad boys/girls” men att det finns de som är lysande undantag och lobbar för sig och sina framgångar, måste jag ändå nämna. Mattias Adielsson är en, Hans Bååth/Andreas Sigfridsson med Drive VXO är en annan (här ingår Kalle Ingesson och Emrik Smedberg) som aldrig missar att informera. Samma sak med Tom Kristensson, PG Andersson, Patrik Flodin och GNM Motorsport. Även JC Raceteknik brukar berätta om Isac Reiersens öden, samma sak med KMS när de har någon av sina Polos utanför garaget i Arvika. 

Utanför landets gränser är ERC-åkarna med Mille Johansson väldigt duktig och samma sak med min egen klubbkompis, Victor Hansen. Längre ner på statusskalan jämfört mer ERC, så missar aldrig Helin-familjen från Tibro att berätta. Samma sak med Volvo Euro Cup där Ted Malm verkligen fattat det här med reklam för sig och sin sport Tveksamt om någon annan C-förare i vårt land har fått så mycket mediautrymme som Ted och då inte minst i lokala Skånska Dagbladet. Nu finns där säkert någon jag missat att räkna upp men det jag vill peka på är det faktum ska vi gissa på 90 procent, av landets SM-åkare väljer att anonymisera sitt tävlande. Att denna inställning inte gynnar jakten på samarbetspartners behöver jag väl knappast påpeka.

Foto: Tommy Svensson

Måste även berömma Sydsvenska Rallycupen, Svenska Rallycupen och Supercupen som alla är duktiga på att informera. Tråkigt nog är det bara Södra BF:s SGA:er Ola Schönström (bilden) och Sebastian Steiner som berättar om läget i Rally/RS-DM övriga distrikt är som musslor… 

2 svar på “Irritation över att WRC-nyheter dröjer, Hyundai vill ha fyra Rally1-bilar 2024, två nya Puma-förare i helgens Rally Chile, Ryds eget Indycar-bidrag kan göra comeback och så mer om hur man kan få media att bli rallyintresserade…

  1. Tim Liljegrens egen bevakning av rallysporten är unik och han får dessutom med sig de yngre ungdomarna. Att han samtidigt är en av de snabbaste förarna i sin klass är bara ett ytterligare plus. Små sporter behöver all gratishjälp de kan få. Att SBF, WRC och WRX numera tar betalt för att visa sina små sporter är bara dumt för sporterna framtid och eventuella överlevnad. Ungdomar saknar den betalningsförmågan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *