Inte många danskar i WRC trots asfaltrally erfarenhet, tror fortfarande på svenskt asfaltstopp!
I gårdagens blogg skrev jag om de tragiska dödsolyckorna som drabbat rallysporten och där samtliga har inträffat i asfaltsrally. Stod också upp för SBF:s asfaltstopp från år 2000 och jag vidhåller min uppfattning att rally på asfalt är betydligt mer riskfyllt än på grus.
Fick lite mothugg i både mejl och även en kommentar där signaturen ”eac1” inte höll med. Som vanligt är det samma gamla visa att ” svenskarna måste lära sig att åka asfalt för att lyckas internationellt.” Håller inte alls med om detta.
Eac1 menar att det funkar alldeles utmärkt med asfaltrally i Danmark och så är det säkert, men vägtypen i Danmark och Sverige är helt skilda åt. På andra sidan Öresund är det mycket öppna fält, rakt och vinkelsvängar, inte mycket som stämmer mot tänkbara svenska asfaltsträckor. Dessutom, hur många danska rallyförare har gjort djupare avtryck i internationella rallytävlingar?
Sedan det här med att svenskarna måste lära sig åka asfalt för att lyckas utomlands. Detta är helt sant, men frågan är om man inte gör detta bättre genom att åka utlandstävlingar än att släppa på förbudet här hemma? Dessutom, hur mycket asfaltrally körs i Finland? Vad jag vet inte ett enda och ingen kan väl klaga på det finska inslaget i WRC/IRC med mera…
Tur att inte ”genusnissorna” i Simrishamn läser danska tävlingsinbjudningar eller vad tror ni de skulle säga om denna inledning från Fredericia Race Park, ” Kun for maend, derfor bliver tösedrengene hjemme”. På svenska, ”bara för män, därför får flickpojkarna bli hemma”. Nu förstår jag inte riktigt budskapet, är tävlingen så tuff att inte tjejerna pallar eller? Undrar vad till exempel Ramona skulle säga eller ännu värre, om hon anmäler sig och kör ifrån ”maenden” vad skulle dom då säga? Missförstå mig inte och framförallt blanda inte in mig med ”varm korv tjafset på Österlen” som ”genusarna” så tacksamt högg på, men är det inte så att Fredericias Race parks inbjudan bara är dum eller är jag fel på det…
2000 blev Henrik Lundgaard Europa mästare i rally där de flesta tävlingarna går på asfalt.
Hej Ulf.
Jag skrev ju ”hur många” och det blev Lundgaard för tolv år sedan. Dessutom, utan att på något vis förringa hans insats, vem bryr sig om Rally-EM? Femtioelva deltävlingar, koefiicienter hit och dit ( stavade jag rätt?) har ju totalt punkterat Rally-EM och jag vet inte ens om det forfarande existerar. Ta en riktig rallynörd och be honom namnge ytterligare fem Europamästare på 2000-talet, jag tror inte han fixar det.
Då kan vi ju skryta med Björn Waldegård och Stig Blomquist som utan inhemsk asfaltträning blev Världsmästare. Eller PG som vann J-VM.
Nej, detta ändrar inte min inställning!
MVH
Tommy
🙂 jag skrivar gärna ut mitt namn, Erik Christensen, dansken i asfaltcupen :-). nej danskarna har inte gjord det bra internatonalt, för dom kan inte köra grus och så är danskarna för få som kör rally. inte alls så många deltagare som i Sverige på tävlingar. Låt mig slå fast att jag tycker inbjudan är inte bra… inte alls smart formulerad, helt enig med dig. gir helt fel signal och hänger kvar i gamle dogmer. Om nu asfalt sträckor i Sverige är helt annorlunda, då tycker jag vi i Söder ska jobba på att fler svenskare åker över och tester asfalt rally i Danmark, och då tänker jag inte på rallysprint, för där har vi mycket bättre i Skåne. (skrev just detta på asfaltcup.se). Hade gärna set att man hade haft en rallycup där det var blandat med svenske grustävlinger och danska asfalt tävlinger. om nu vi ska ha kvar asfalt stoppet i Sverige…
Hej TinterGeneralen, rätt höfsat startfält I Kullingstrofèn, både i Tinter Cuppen å di andre cupperna å klassera, mvh C Hansson Kullings MS
Hej.
”Höfsat” är väl årets underdrift, 230 bilar måste vara årets rekord i rally eller?
MVH
Tommy
PS. TinterGeneral är Martin Miles, jag är bara en ”vanlig enkel tjänsteman” i sammanahnget.DS
Håller med dig till fullo i detta Tommy.
Asfalt med slicks är lömskt, faktiskt så tror ja asfalt med grusdäck och grusfjädring är betydligt säkrare då bilens reaktioner och fart blir mer likt grusåkning, inte det där häftiga okontrollerade släppet i tokhög fart. (Jag stod några 100 m från sandvikensmällen och min första tanke då var det jag skriver ovan)
Och ja, Frederi…..:s inbjudan var under all kritik.
tack för en bra blogg.
Mvh
Chrille
Hej.
Då vet du ju verkligen vad vi snackar om!
Jag hade en liknade upplevelse i Hässleholm när han från Ludvika (har glömt namnet) tappade fästet totalt med en Kit-Car Escort. Bilen blev totalskrot och bara ett under räddade besättningen och åskådarna som trodde att dom stod på en ”säker” plats.
Rally på svensk asfalt, nej tack!
MVH
Tommy
Som jag har förståt så handler stoppet från SBF om åtskådares säkerhet, har jag fel? Att stäckor i Danmark är helt annorlunda än i Sverige, tjah… men i Skåne finns jo möjligheter, detta är exact samma landskap som på Själland. Jag vil gärna veta om det är säkerheten för tävlande eller för åtskådare som ni lägger till grund för att ni gillar stoppet.
Hej.
För mig är det en kombination vad gäller säkerheten, den ena parten är minst lika viktig som den andra.
Sträckor i Skåne lika som Danmark, jo på Söderslätt kanske men kommer man längre norrut så ser det helt annorlunda ut. Dessutom är det extremt få asfaltsvägar som inte är allmänna vägar i Sverige, vilket inskränker utnyttjandet till enbart SM enligt myndigheternas ”nya tuffa” linje.
MVH
Tommy
PS. Kom just på namnet på olyckskillen i Hässleholm, Peter Åkerström var namnet.DS
glömde… inbjudan är inte alls bra. dom har inte kommit fram till 2012 i deres tänk tyvärr…
… där är vi helt överens…
Men det är väl med asfalt stoppet som med så myckt annat… det kan inte diskuteres. Bara et par ex. på bra beslut inom rally: begränsning på bur i en VOC bil, trots att alla vet att det höjer säkerheten, typ stag under instrumentbräda, stag ut i motorrum osv. ett annat är baksäte, kom med bara ett vettigt argument för det. Men specielt begränsning på bur er helt ut i skogen, och för att prata om skogen och rally så är det jo inte sådan att där inte händer något där… listen på allvarliga olyckor finns. inte för att ta upp det som hände i 2005. Men som jag skrev något kan diskuteres och annat inte, sådan är det väl bara i SBF. vi får jo bara ta till Danmark eller andre Europöiske länder för att köra riktig asfalt rally. Och som Bohlin i 2000 blev citeret, så körs jo 99% av alla tävlinger i Skandinavien på grus, så vad är problemet!. Bra att veta att Danmark inte räknas, här körs alla tävlinger på asfalt.
Hej Erik
Har du semester eller? Riktigt kul att du är flitig med att kommentera det är detta som är meningen.
Vad gäller burarna i VOC, håller jag med till hundra procent, knasigt så det förslår.
Visst händer det olyckor även på grusrallyn, men som tur är oftast inte med samma förödande konsekvenser som på asfalt. Vet inte riktigt vad du syftar på med ”2005”?
Sedan körs all rally i Danmark på asfalt. Detta måste betyda samma sak fast omvänt för danskar som vill utomlands. Ni måste alltså omedelbart börja åka grusrallyn i Danmark eller är det bara viktigt att svenskar lär sig åka asfalt…
Ha det
Tommy
Nej, har faktisk sluttat min semester… 🙂 2005 var olyckan på Österlen med åskådare. Helt enig, danskerne ska åka mer grus absolut…
I danmark har där varit lite diskussion kring däck till asfalt och hur dom ”släpper” för dom som vet så reagere olika typ däck olika (jag är inte själv någon expert på detta). så pointen var att kör man på rätt typ däck så släpper det inte utan varning. Vad hände med rallycup.nu (Öresund rally cup).
Hej.
Nu fattar jag detta med 2005…
Tänker du på den klassikercup som fanns i fjol där tanken var att tävla både i Danmark och Sverige med App K-bilar?
Blev ingen större succés och sedan gick även initiativtagaren Anders Johansson bort på hösten och därmed försvann cupen.
MVH
Tommy