Inte klart med full säsong för M-Sport, Kubica avslutar med WRC-premiären och VOC i Torsby!
Lite skakigt känns det nog ändå och det jag tänker på är intervjun med M-Sports Malcolm Wilson i Autosport där han erkänner att årets WRC-program ännu inte är helt finansierat. För att få tävla om Märkes-VM måste man förbinda sig att minst en av teamets förare kör samtliga 14 deltävlingar. Det är den biten som ännu inte är helt finansierad enligt Wilson.
– Missförstå mig inte, vi jobbar stenhårt för att det ska bli så men för tillfället är det inte helt klart, säger han till Autosport och även att han idag inte kan lova att M-Sport finns med i alla 14 tävlingarna.
Ett av skälen till ”lack of budget” är att utvecklingen av WRC-bilar för nya reglementet 2017 har gjort lite hål i kassakistan. I dagarna hade Wilson möte med Mads Östberg och Eric Camilli för att diskutera fram en plan (nya långresan till Kina är det största hotet mot att få ihop paketet). Vid mötet lade man upp första halvåret men senare i år är allt lite oklart. Hur andra halvan blir kommer att bero på hur Östberg och Camilli ligger till i mästerskapet, menar M-Sport bossen. Inte mycket tid att spela på för Wilson & Co, innan torsdag måste man bestämma om man ska köra om märkes-VM eller bara ”vara med lite på skoj”…
*
Mer Ford-trubbel, Robert Kubicas rallykarriär ser ut att avslutas åtminstone tillfälligt, efter Rally Monte Carlo som startar på torsdag. Även polacken har ”lack of budget” och starten i WRC-premiären med sin egen Fiesta kan bli både första och sista i år. Än har han inte gett upp helt utan snackar vidare med nya sponsorer, men än så länge är bara Monte planerat.
Även förberedelsen inför premiären har strulat och avåkningen på test skadade ändå bilen så mycket att detta fick avbrytas. I dag fredag ska bilen åter vara fixad och nya tester startar.
Om nu Fiestan backas in i garaget så verkar det ändå inte som att Kubica har någon alternativ plan klar. Att det blir racing är nog tämligen klart men i vilken form och serie är desto oklarare.
*
Mer Rally Monte Carlo och vem är bättre lämpad än Sebastien Loeb att tipsa om hur man gör för att vinna rallyklassikern? Med sju segrar borde han väl ha hygglig koll på hur man bäst attackerar de tuffa ömsom snö/is/snustorra eller regnblöta asfaltsträckorna.
1. Ha en bra ”ice-note crew” som hjälper till med noterna.
2. Var noga med hur du väljer däck.
3. Ha förtroende för din bil.
4. Lär dig läsa vädret.
5. Ha tur.
Det sistnämnda och kanske allra viktigaste i segerjakten kommenterar Loeb med.
– När förhållandena skiftar och du går från en torr kurva in i nästa med is, kan det vara bra med lite tur för att komma igenom utan problem…
*
Just nu pågår den stora motorsportmässan i Birmingham ”Autosport International” och det är här alla team och förare prestationer försiggår. Skrev i går om Mattias Adielsson och hans nya roll i Vauxhall Motorsport där han knep en plats med målet att vinna Brittiska Rallymästerskapet. Många kände sig kallade till detta och till slut återstod sju förare som fick visa upp sig på Vauxhalls hemmaplan. Där visade sig Mattias och irländaren Robert Duggan klara sig bäst.
– Vi har alltid arbetat långsiktigt med allt vi har gjort och jag har kört många tävlingar i hård konkurrens, på olika underlag och i olika länder, berättat Mattias.
– Detta har gett mig en stor kunskap om vad som krävs av en rallyförare i toppen som jag har haft stor nytta av i den här uttagningen. Brittiska mästerskapet kommer i år att bli riktigt stort och ett bra resultat där kan öppna ytterligare dörrar i framtiden.
Kan inte utan att visa bilden med en glad Mattias och nye teamkompisen Duggan i hop med ikonen Ari Vatanen efter glädjebeskedet.
*
En annan som också är i Birmingham är Fredrik Åhlin i syfte att knyta kontakter och träffa folk.
– Har fått några riktigt bra besked och nu är det bara upp till oss själva vad vi ska göra efter Rally Sweden, kommenterar Fredrik på Twitter.
Kanske det blir BRC även för honom och Morten Erik Abrahamsen. Det nyfödda mästerskapet ser ut att bli hetare än på länge vilket inte minst de inhemska rallyfansen gillar!
*
I morgon är det dags för MK Rattens Finnskogsvalsen/Safeexplosives med knappt hundra anmälda och där tävlingsledaren Sven Täppers bjuder på riktiga vintervägar oc berättar belåtet.
– Snön har vräkt ner över norra Värmland under helgen så vi ser fram emot en riktigt fin vintertävling.
Huvudattraktionen är så klart VOC Mekonomen Rally som har premiär för både Sverige Serien och Vinter Serien med nästan femtio anmälda förare. Men intressant blir också rallycross uppgörelsen i C-förare 4WD där Sebastian Eriksson, Hagfors och Peter Hedström, Finnskoga båda kämpar om klassegern. Fyra specialsträckor ska avverkas under lördagens etapp och tre på söndagens. Totalt handlar det om över 12 mil specialsträcka, en riktig tuff utmaning för både förare och kartläsare. Efter nattvilan så startar de tävlande åter kl 09.00 på söndag.
I VOC-delen kommenterar generalen Roger Fransson premiären så här.
” VOC Mekonomen Rallys Elit A anno 2016 är extremt tuff, det kan jag säga bara genom att ha studerat startlistan. Det är i det närmaste omöjligt att tippa. Hårdsatsande Kim Nilsson (bilden) som har som klar ambition att överta Skåneflaggan från fjolårets dominant i serien Tom Kristensson, Tom som förresten gör premiär i Torsby i framhjulsdrivet inför sin kommande Tysklandssatsning senare i år. Fjolårssegraren i Elit B Frederik Eckhardt som nu klassat upp. Niklas ”Nibbe” Nilsson som alltid är snabb, särskilt på snö och is. Men ska jag ändå tvingas tippa en vinnare så blir tipset hemmaföraren Kent-Ola Björklund. I Torsby toppar Kent-Ola dessutom med Danne Rhodin i högerstolen, själv en förare i absolut toppklass. Jag vill dock gardera mig lite då vi föräras med ett återfall (tillfälligt?) till klassen i form av Kristoffer Karlsson, vad kan han hitta på?”.
I B-klassen tror Roger på Rasmus Lundh och André Nygren (bilden) som vinnare. Såvida inte det skånska inslaget Andreas Persson/Frida Olofsson, Simrishamn kan skrälla.
Bland C-förarna är det toppseedade trion Emil Andersson, Ola Wördin och Linus Thorsson som får bära favoritskapet. I Ungdomsklassen tippar Roger att Isac Nordström är den som alla vill slå. Alla i sammanhanget inberäknar SMK Hörbys Victor och Jens Hansen som nu gör sin allra första tävling på snö.
Jätteintressant blir så klart även att följa Hörbys nye Opel Adam-förare, Tom Kristensson/Timmy Berntsson som gör världspremiär i Torsby med framhjulsdrivet i form av den röda Grupp H-Golfen.
*
I Norge är det NM-premiär med Sigdalsrallyt som körs som en-dagars tävling och med 95 kilometer specialsträcka. Nytt för året är att man även delar in rallyt att utgöra deltävling i nya ”Sprint Mästerskapet”, två sträckor på tre mil ingår.
Spännande att följa de ny Fordåkarna Frank Tore Larsen och Anders Gröndal (bilden). Må bäste ”gutt” vinna!
*
Dagens modevisning, Abu Dhabi Total World Rally Team har visat upp Kris Meeke och Stéphane Lefebvres nya look på DS3 WRC inför Rally Monte Carlo.
I andra ändan av cat walken står Ott Tänaks nystajlade DMACK-Fiesta.
’
I dag släpptes äntligen en efterlängtad produkt, nya ”Blinkersoljan” speciellt anpassad för Audi, BMW och Mercedes…
*
I morgon får Kristianstadsbladets läsare ta del av ännu en ”Motorlördag” den här gången med tyngdpunkt på Åhuskillen Konrad Zacks kommande start i mc-serien Speedster Cup. Men även lite om VOC-premiären och så klart min ”Motorlistan”.
*
Trevlig Helg.