Inte Klaras helg i Mettet, Timmy och Johan blev vinnarna, tuff helg i Tjeckien för ERC-åkarna, Nyden vann ”Laxårallyt”, Glad Sport firade DSR-triumf med bad i Vejlefjorden, tidstillägg avgjorde Volvo Euro Cup, rally ställs in på grund av funktionärsbrist och WRC åker troligen till USA 2026.

Det ville sig inte varken för Klara Andersson eller Niclas Grönholm i CE Dealer Team när World RX kom till Belgien och banan i Mettet. Under lördagen fick Klara en plats i finalen efter att Grönholm som haft problem hela dagen och fick lämna walk over med tekniskt problem.

Här blev det faktiskt lite överraskande Timmy Hansen som tog första segern på länge före Ole Christian Veiby med Kevin Hansen som trea.

Foto: CE Dealer Team

Ännu tuffare idag där finalen blev minst sagt rafflande med Veiby tvåhjulande i första kurvan. Tråkigt nog med Klara återigen på sista plats, men där hon kunde glädjas åt att sätta snabbaste varv i det allra sista. 

Foto: KMS

Nu var ordningen återställd med Kristoffersson överst på pallen (44:e gången) med Kevin Hansen som tvåa och Veiby som trea. 

*

Foto: ERC-com

Tidigt i ”ERC Barum Czech Rally Zlin” fick en av favoriterna till seger, hemmaföraren Erik Cais 20 sekunders tidstillägg för sen ankomst till en sträcka. När så sista sträckan avslutades visade det sig Skoda-föraren med hjälp av åtta sträcksegrar kört in nästa allt.

Nu blev det en tredjeplats med 24 sekunder upp till vinnaren Domink Stritesky, Skoda även han. Tvåa slutade österrikaren Simon Wagner med unga tyska co-drivern Jara Hain, 19,2 från seger.

Foto: ERC-com

Imponerande var att Stritesky bara vann en enda sträcka, men var i gengäld extremt stabil och ledde från och med sträcka fyra. En extra bonus gav han även till sina av svenska rallyåkare kritiserade Hankook-däck som till 2025 blir enhetsdäck i SM. Den här gången var man före åtta förare med Michelin innan bästa Pirelli-åkare (Vaclav Pech) gick in på tionde plats. Spanjoren Efren Llarena fick inte till den fullträff han hoppades, men en sjätte plats var ändå lite positivt för Skoda-åkaren på Michelin. EM-ledaren Hayden Paddon, Hyundai gick in på 13:e plats men hela 4.51,1 efter vinnaren. En dubbelpunktering tvingade ”The Kiwi” till att byta ett hjul för att kunna köra i mål på sträckan med nästan fyra tappade minuter. Samma öde drabbade den som utmanar mest om ERC-segern, Mathieu Franceshi på SS12 men för hans del blev det ”end of the game”. Inte riktigt lika illa gick det för tjeckiska nationalidolen Jan Kopecy som vunnit rallyt varje år sedan 2015. Men på snabba och blöta SS5 tappade han kontrollen på sin Skoda och åkte ut på en blöt gräsäng. Kom upp på vägen igen, men med stor tidsförlust vilket gav en nionde plats. Medveten om att loppet var kört passade han istället på att testa en helt nyligen homolgerad växellåda i Skodan. En test som utföll till belåtenhet enligt rallyikonen. För svenskarna i den historiska delen, far och son Gustafsson, Hasse och Björn blev det inget långt äventyr med deras nybyggda Toyota Corolla. På fjärde sträckan blev det till att bryta med ”Mechanical” som orsak…

Foto: Henrik Åkeson

*

Då lyckades inte ”Laxårallyt” rubba ”Kullingstrofén” från första platsen när det kommer till antalet startande. Laxå såg ut att med liten marginal passera Kullings 191 startande, men när det väl blev tid att köra så var antalet nere i 181 ekipage. Ändå en minst sagt respektingivande siffra i dessa tider.

Foto: jens Johansson

 Tre sträckor erbjöds och som uppenbarligen både var ”snälla” och snabba då totalsegraren Kim Nydén/Jonas Sandin, SMK Linde och  Mitsubishi bara behövde lite över 20 minuter för att köra de fyra milen. Ett annat bevis på att det användes ”snälla vägar” kring Laxå, var att bara 27 bilar aldrig nådde målet. Dessutom enbart två som rapporterade att orsaken var ”Avåkning” resterande 24 gav upp på grund av ”Tekniskt”. Lite märkligt när man så på Facebook ser flera av de ”tekniskt oturliga” ekipagen fullt upptagna med att köra av vägen… Den 25:e var Stig Andervang/Robin Eriksson som klockade in för tidigt till SS2. Med en minuts tillägg tyckte Hyundai-åkaren att det inte var lönt att fortsätta. Normalt sett är det 4WD som dominerar i totalen men inte den här gången och på Topp10 var det enbart Nydén, totalfyran Magnus Engelbrektsson/Carin Nilsson, Team Treske och tionde placerade David Dannevall/Fanny Jacobsson, Värmdö som körde bil med drift i alla hörn. Tvåa totalt och därmed även bästa 2WD blev Mälaröarnas Jonas Björnvad/Lina Holmgren med den udda VW Polon. Bara fem sekunder skilde till Nydén och ner till klasstvåan och trea totalt, Joel Norqvist/Lars Andersson, Trollhättan Volvo var det runt 19 sekunders skillnad. Med totalt 18 olika tävlingsklasser blir det alltför traggigt att redogöra för alla. Men i VOC Mekonomen Rally och ”SverigeSerien” blev det tajt uppgörelse mellan Hällefors Oscar Östlund/Marcus Jansson och Degerforsarna Tim och Robin Palmquist. Ett ryck på sista sträckan gjorde att segern hamnade i Hällefors med 3,8 sekunders marginal. Trea blev lite mer förhandstippade värmländska duon Patrik Fredriksson/Per Wiksten. C-klassen för VOC vanns av Felix Nordenfors/Max Fredlund, Trollhättan före Ville och Ralf Larsson Kullings. I ”Klassiska Rallycupen” var så klart de i ”240-klassen” vassast och allra vassast var Jonas Wallén/Gunnar Envang Vallentuna. I andra ändan av KRC hittas Klass 2 med bilar tillverkade 1962-65 med motorer under 1300, med andra ord de ”riktiga klassikerna. Med Saab Sport vanns klassen och denna framfördes av Sigtunas Johan Elovsson/Mats Lundström. I samma ålderspann men med lite mer motor vann Sten och Janne Säfström, Sigtuna och Ford Cortina. I nästa klass med ännu mer motor blev det Saab-seger med Tommy och Mikaela Wikström, Fagersta.

*

När Dansk Super Rally intog Jylland med ”Rally Juelsminde” blev det ”is og balloner” hos Team Glad Sport som la beslag på både första och andra plats totalt. Storfavoriten Kenneth Madsen/Mette Felthaus med Citroën C3 Rally2 var snabbast med lillebror Jacob Leutenberger Madsen/Line Nedergaard knappt två minuter efter. Till deras försvar så kör dom med Peugeot 208 Rally4 och som absolut inte kunde mäta sig med en Rally2-bil på de bitvis mycket snabba sträckorna. Ändå var Jacob en minut före trean Bisted/Larsen med Citroën R5. Tvåa i Rally4-klassen slutade Lasse Karlshøj/Isabell Kvick Jørgensen, även dom körande Peugeot.

Foto: Allan Post

Madsens seger hängde dock löst när ett fäste till avgassystemet sa upp sig på SS8. Ett problem som gjorde att kylningen inte fungerade som den skulle och som han fick dras med även på efterföljande sträcka, men som tur var tog inte motorn skada. Ett faktum som gjorde att hela Team Glad Sport kunde svalka av sig lite segerglädje i Vejlefjorden. I delen för Volvo Euro Cup låter jag cupansvairge Ted Malm själv berätta vad som hände på Jylland. ”Det bjöds på helt magiska förutsättningar i danska Juelsminde i helgen. Fredagens recce körning med notskrivande skedde stundtals i hällregn fram till 13-tiden och sen har vädergudarna visat sig från sin bästa sida hela helgen. Till start kom det 24 ekipage i VEC fördelat på två klasser i standard och två klasser i AppK. VEC1 som är standardklass för A&B förare skulle bjuda på helgens tightaste fight. Här var det David Pettersson som jagade Robin Thörnberg.. Tävlingen hade 12 SS och på de flesta skulle det visa sig endast skilja tiondelar på sträckorna mellan dem båda. Tätt därefter så var det Gustav Johansson som bevakade sin ledning i cupen. Inför sista stadssträckan mitt inne i samhället med massor av publik så skiljde det endast 1,9 sekunder efter 12 mils körning. Här satsade David för fullt men räckte endast till en förbättring med 0,9 ekunder så det saknades en sekund. Men detta skulle senare visa sig räcka likväl till seger då Robin fick tidstillägg med 50 sekunder för en försenad TK avgång. Som segrare stod David Pettersson/Isa Kolmbäck fortfarande med Robin & Elinor Thörnberg som tvåa. In på en hedrande 5e plats kom Valentin Mårtensson/ Ebba Larsson.

Foto: Sundström Motorport

VEC 1 standard för C-förare skulle visa sig tuff för teamen. Med sex startande ekipage varav ett från Norge och ett från Tyskland så gick man ut på lördagen med gott mod om en kamp i klassen. Favoriten Öystein Hansen från Norge mantlade favoritskapet  med en ledning efter SS1 med endast 0,2 sekunder före Oliver och Anders Sundström (bilden). Placering därefter jagade cupansvarige Ted Malm/Anders Östberg, även i år med lite bromsutmaningar. Under dagen trillade ekipage efter ekipage bort och det var bara tät trion kvar i klassen. Vid starten på SS9 hade Oliver gått upp i en ledning med 40 sekunder. Väl i starten upptäcktes ett problem med tanken och även dessa fick bryta. Ted försökte jaga norrmannen mest för att finna känslan. Tidsavståndet var för långt även om det inte skiljde mer än 6 sekunder dem emallan efter näst sista långsträckan. Öystein tog hem segern och Ted Malm andraplatsen. I VECC 1 och 2 hade man innan start ett getingbo av mycket rutinerade chaufförer men i stort sett ingen tidigare erfarenhet av det svarta asfalts underlaget. Genast tog Håkan Lindh ett grepp om klassen och radade upp sträckseger efter sträckseger. Peter Johansson skuggade Lindh tätt bakom men fick se sig besegrad då kardanen brast inne på långsträckan som var 36 km. Janne Blom bröt på samma sträcka med växellåds haveri. När dagen var till ända stod Håkan Lindh som en klar segrare före Martin Lindén som tog någon SS seger. På tredje plats slutade en tufft kämpande Håkan Bercic som fick skruva sig igenom tävlingen, men fick även han en sträckseger med sig hem på meritlistan. I den mindre klassen för bilar upp till 2 liters motorer så tog även här Håkan Holm i en Amazon hem segern likt de andra deltävlingarna före Ola Eklund i en Volvo PV Summerandet av samtliga startande så var arrangemanget 100% positiva. Även de som bröt tyckte det var en fantastiskt rolig tävling och detta med asfalt gav mersmak uppgav alla team. Nästa tävling är Ost -See Rally som går i nordtyskland 6 – 7 September.”. Annars stort manfall på de 12 sträckorna och bland dessa förste utmanaren till vinnare Madsen, Hyundai-åkande Ib Kragh/Jeanette Kvick Andersson. På Ib:s hemmasträcka Rårup knäcktes remmen till servostyrningen och exit Kragh.

Foto:Privat

Även svenska Lucas Helin/Mikael Kjellgren fick bita i samma sura äpple med tekniskt fel (brustet motorfäste) på sin Opel Corsa OPC.

Foto: Sundström Motorport

Även i Volvo Euro Cup skördades offer och sju av de strax över 20 startade fick ge upp. Ett av dessa var Torbjörn Phalin som hittade en bra viloplats för sin Volvo 240

*

I går dök det upp och som jag väntat en stund på, en rallytävling ställs in på grund av funktionärsbrist. Det är finalen i Gotland Rally Cup, ”JR Motorsportpokalen” den14 september som vad jag vet, blev första offer för sportens växlande problem.

Nu framgår det inte om Gotlands MF totalt sett saknar funktionärer eller om det enbart är brist på licensierade sådana. Oavsett så måste detta bli en väckarklocka för alla från SBF ner till klubbarna, att rally lever allt farligare. Den attackeras även av myndighetskrav, svårigheter att hitta lämpliga vägar och senaste problemet åtminstone i södern, allt för få startande. Märkligt nog verkar det inte som att det återspeglas överallt, många väljer istället att fokusera på allt snabbare/dyrare bilar och ännu grövre ”vägätar däck”. Dags att vakna! 

*

Allt mer pekar på att USA får en deltävling i WRC 2026 och då är det Tennessee som lär bli den lyckliga staten. En stat som ställer sig bakom en ansökan och bakom i det här fallet betyder tillskott av viktiga dollar.

Nytt land kan även bli Irland som snubblade på tröskeln för detta 2025. Det saknades ekonomiska muskler på ”den gröna ön” men nu har Simon Larkin från WRC-promotorn haft ett nytt möte med Motorsport Ireland. Ett möte där Larkin åkte hem med en känsla av att allt var positivt och att som han uttryckte det.

–  Är övertygad om att vi kan kryssa i den rutan!

Larkin funderar även på att utöka till 15 deltävlingar 2026…

*

Nu tar Motorbloggen återigen en kort ”time out” men vi ses förhoppningsvis igen på onsdag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *