Inget WRC-besked för 2020 utan enbart 2021, ERC klart med fem juniortävlingar, Finland ny i World RX 2020, VM till Kristianstad, Bilsport Rallycup ställer in och KMK får gallra tufft!

Kan inte tänka mig att det var sill, snaps och jordgubbar som väntade på medlemmarna av FIA World Motorsports Council, att det var detta som hindrade från att som utlovat, kunna presentera resten av WRC 2020. Men oavsett vad, så blev där inget beslut i frågan istället fokuserade man märkligt nog helt på 2021. Här presenterades nio deltävlingar som klara för nästa år och det som blir spännande är att se hur många fler som ska läggas in. Rykten gör gällande att fabrikanterna vill se en kraftigt reducerad kalender med ner till enbart tio deltävlingar på grund av mindre budget plus att man vill lägga mer krut på nya bilarna för 2022. Om det nu verkligen blir så, återstår enbart en enda tävling kvar att placera in i kalendern. Att det blir tufft att sno den platsen är ganska klart och som det ser ut nu står valet för FIA troligen mellan rutinerade WRC-arrangörer i  Wales, Turkiet, Mexiko, Argentina, Chile, Frankrike och Tyskland.Foto: Tommy Svensson

Då har man inte ens räknat in de som knackar på WRC-dörren som till exempel Estland. Redan klara är tack och lov Sverige men även Monte Carlo, Finland, Portugal, Kenya, Spanien, Italien, Japan och Australien. Hoppet för rallyn som nu är på väg in i kylskåpet, är att WRC-promotorn lyckas få ihop det till att 12 tävlingar ska ingå istället för ryktets tio. 

Frågan är också hur mycket man väger in att till exempel både Frankrike och ”UK” har aviserat att man planerar för byte av ”HQ”. Fransmännen ämnar lämna Korsika och kanske åter lokaliserar rallyt till Sebastien Loebs hemmaplan, Alsace. För britternas del så är det Nordirland som trycker på och gärna snor WRC-biten från walesarna med stort stöd av hemmaidolen, ”The Ulsterman”, Kris Meeke. Ingen hemlighet att Motorsport UK i framtiden vill se att att WRC-tävlingen vandrar runt i olika regioner och inte permanentas i varken Wales eller Nordirland för den delen.

Ändå en liten knall att Tyskland ser ut att tvingas till en ”time out” med tanke på den stora bilmarknad som finns där. Nu har FIA sagt att man funderar på att låta Spanien och Tyskland växla som WRC-arrangör i framtiden. När sedan Frankrike funderar på att låta ”Rally France” köras i Alsace i gränslandet mellan länderna, så får ändå tyskarna bara ett stenkast till att uppleva WRC-action.  Det som ligger fransmännen i fatet i det här läget är att hela Rally Monte Carlo faktiskt avgöra på franska vägar. I praktiken är man alltså ensamma om att var värd för två deltävlingar i WRC. Vad gäller WRC 2020 står vi kvar på samma ruta som före fredagens FIA-möte och nu undras det så klart när man ger grönt ljus för andra halvan? Inte minst de nya ”reserv-arrangörerna” lär vara ivriga över att få besked om hur det blir.

Foto: Toyota Gazoo racing

Tommi Mäkinen hos Toyota blev inte glad över fredagens utfall utan betecknade det istället som ”ganska utmanande”. 

Ingen vet och det finns inga tydliga svar om framtiden!

Nästa besked om WRC 2020 förväntar i slutet av denna månad.

*

Foto: Tommy Svensson

Bättre gick det för ERC som fick sin kalender spikad i det utseende som redan utlovats. Det betyder att för svenska deltagarna Dennis Rådström/Johan Johansson i FIA ERC3 Junior Championship är det följande som gäller.

Rally di Roma Capitale,  Italien (asfalt), 24-26 juli

Rally Liepāja, Lettland (grus), 14-16 augusti

Barum Czech Rally Zlín, Tjeckien (asfalt) 28-30 August

Azores Rallye, Portugal  (grus), 17-19 september.

Rally Islas Canarias, Spanien (asfalt), 26-28 november.

*

Foto: Tommy Svensson

Där kom även ett stort skånskt glatt besked från mötet i Paris. Kristianstad Kartingklubb blir återigen VM-arrangör 2021. Senast detta begav sig var 2018 och då gjorde gänget i Åsum så bra ifrån sig att alla bara väntat på när nästa VM-gloria skulle placeras bland furorna. Då kördes VM i lite vädervanskliga slutet av september medan man till nästa år, kör nästan en hel månad tidigare vilket rimligtvis bör betyda bra väder. Med detta så sällar sig Magnus Hedman och hans ambitiösa och som det verkar nästan outtröttliga kompisar, till den lilla skaran av svenska VM-arrangörer.

Foto: Tommy Svensson

På sidan där fyra hjul utgör kontakt med jordklotet har man vad jag känner till, bara två andra kompisar, Rally Sweden och Höljes. Sämre sällskap kan man så klart omgärdas av… 

Lätt att glida över till rallycross som även detta diskuterades i Paris. Då spikades resten av kalendern (resten? än har ingen tävling körts på grund av Corona) och där Finland nu fick en extrachans. Efter premiären av World RX i Höljes 22-23 augusti kommer så nya Kouvola in och detta redan helgen efter Värmland. Totalt åtta tävlingar kommer att ingår i VM-serien, alla i Europa så när som näst sista i Abu Dhabi. Finalen körs på Nürburgring så sent som den 11-13 december. Till denna rekommenderas samma klädsel som ett normalår gäller i Rally Sweden. Har själv varit i Eifelbergen på senhösten och fy f-n vad det var kallt i trakterna av ”die grühne höhe”…

*

Över till dagens tristare avdelning, inställda tävlingar. Idag meddelade Karlskrona AK att ma ställer in en av de två kvarvarande tävlingarna i Bilsport Rallycup, ”Karlskronapokalen” den 5 september. Med detta tämligen självklara besked så kom beslut att ställa in hela BRC lika självklart. Därmed får Nässjö om man nu väljer att i november köra ”Novemberskölden” så blir det utan BRC-status. Med detta är alla större cuper/mästerskap inställda för 2020 lite märkligt nog med ett enda undantag, Rally-SM. Medan alla andra nästan utan undantag (finns några sprintar som tror sig kunna runda FHM) väljer att ställa in med respekt till FHM:s restriktioner så har MAS-klubbarna en egen agenda. Uppenbarligen besitter de tre kommande SM-arrangörerna positiv pandemiinformation som andra inte kommer åt…  

*

Intresset för att köra rally är stort i det här läget om detta råder inget som helst tvivel. Som bevis så räcker det att kolla på anmälningslistan till ”Slottssprinten Rally-Light”, idag över 130 anmälda. Något som betyder att Katrineholms MK i princip måste gallra bort hälften av de rallysugna då taket är satt till 70 bilar. Tävlingen omgärdas av stränga Corona-regler och i inbjudan går att läsa. ”Då det är mycket speciella omständigheter detta år med Corona/Covid-19, så är det också många speciella omständigheter vi som arrangör har att hantera för att kunna genomföra en tävling.

 – Tävlingen är helt Publikfri, inga program/karta säljs, inga obehöriga släpps in vid Ericsbergs Slott. 

– Varje team får vara maximalt 5st (ev.medföljande o barn inräknat).

 – Endast B-Besiktning sker i depån/servicearea, vilket innebär att ALLA måste tillse att sin homologerade tävlingsbil är inom en giltig besiktningsperiod. Vi har INGEN möjlighet att lösa detta! 

– Kommer du ändå med tävlingsbil som gått ur bes.perioden, kommer INGEN återbetalning ske! 

– Tävlingen kommer köras utan trp.tider och UTAN fysiskt tidkort för att minimera sociala kontakter. Det finns flera saker som är annorlunda i denna tävling,

 – Läs denna Inbjudan INNAN du anmäler dig! Självklart gäller FHMs rekommendationer, känner du eller någon i ditt team sig sjuk, så SKALL ni stanna hemma och återbetalning sker.

 – Känner du/ditt team sig tveksamma till att komma hit och tävla och under dessa förutsättningar, så skall ni såklart INTE anmäla er till denna tävling. // Täv.org.

  • Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *