Inget SSR i Rally-SM 2024, World RX på Lydden Hill ställdes in av ”säkerhetsskäl”, Rovanperä totalt överlägsen i Estland, Mikkelsen följde sin plan mot guld i WRC2 och storpublik i Gammelrand såg blivande SM-vinnare Simon A. bli tvåa!
”Breaking News”.
Det tog tre år innan Svenska Bilsportförbundet ansåg att South Swedish Rally hade kvalifikationer för att kunna passera nålsögat och få SM-status och 1979 var det premiär i Rally-SM. Nu verkar dock den tiden vara förbi sedan styrelsen i Föreningen South Swedish Rally i torsdags tog beslutet, ”att stå över Rally SM 2024”.
– Anledningen är all negativ kritik som framkommit om hur tävlingen planerades och genomfördes, förklarar ordförande Gert Andersson.
Redan när jag pratade med rallyts ”starke man” Anders Martinsson anade jag att detta kunde ske. Han förklarade då hur besviken han var över ”all skit” han fått till sig efter det nya greppet att lämna Älmhult och istället fokusera på Millebygden. Martinsson medgav att där var en hel del som kunde och skulle förbättras till nästa år, men nu har saken tagit en ny vändning när man helt avstår SM.
Vad jag fått till mig, så var det just flytten av HQ och servicepark som inte föll Rallyutskottet och nya basen för Rally-SM, SBF:s egen Lars Jonsson i smaken. Att detta, inbillar jag mig åtminstone är ett tungt bakslag för nya SM-serien, är nog tämligen klart. SSR har i över 40 år varit lite av ryggrad när SM-kalendern planerats och frågan är nu vilken arrangör som har möjlighet att axla den manteln för framtiden? Än så länge med bara drygt fem månader till 2024, har bara två av de sex SM-rallyna presenterats, Sandviken och Östersund. Ryktet säger också att SM-pausade ”East Sweden Rally” ska vara aktuellt för comeback men för övrigt har inget sipprat ut. I år har SM-serien kantrat över mot södra Sverige där nio av de 14 SM-tävlingar som promotorn SRM står bakom, körs i Skåne, Halland och Småland. Med detta facit blir åtminstone inte jag förvånad om Jonsson försöker sprida SM-gracerna mer över landet. Vad som händer med SSR 2024 är ännu ett oskrivet blad men att rallyt i någon form kommer att köras, känns ändå rimligt.
– Vi kommer att kalla in styrelse, organisationskommitté samt Älmhults Motorklubb i augusti för ett möte om SSRs framtid, avslutar ordförande Andersson.
*
World RX på Lydden Hill ställdes som befarat in efter fredagens storbrand där Sebastien Loeb och Guerlain Chicherits båda Lancia Delta plus resten av teamet ”Special One Racings” utrustning brann upp. Nu tog FIA också det naturligabeslutet, att av säkerhetsskäl blåsa av ”Round 4”. I FIA:s ”statement” berättas att man via en video kan se att elden började i batteriet på Loebs bil som stod på laddning. Varför det inträffade är än så länge inte utrett men FIA konstaterar, ” klart är att endast ett extremt snabbt beslut av teamets personal räddade dom från skador”. Man är också noga med att berätta att det så här långt inte hittats någon anledning till att elden startade. När så inte heller batteritillverkaren Kreisel kunde garantera säkerheten med hänvisning till vad som inträffat, valde man att blåsa av hela VM-delen. Nu är frågan hur framtiden ser ut för elbilarna men så mycket verkar klart att ”Special One Racing” inte kommer att fullfölja VM-säsongen. Nästa deltävling är i Belgien och Mettet om två veckor vilket innebär att de tekniska undersökningarna för att hitta brandorsaken, måste ske väldigt snabbt om inte FIA av ”säkerhetsskäl” ställer in även här. Tommy Kristoffersson berättar att intentionen är att tävlingen trots allt ska genomföras.
– Det här blev förstås en uppförsbacke för sporten, men vi har varit i såna situationer förr och lyckats ta oss över krönet. I motgång får man visa hur mycket man klarar av och det är mer än man tror.
För honom och Volkswagen Dealer Team BAUHAUS blev det första gången på 35 år en hel racehelg utan ett enda varv. Besvikelsen hos alla var stor och så klart bekymmersamt menar Kristofersson.
– Det är klart att detta kommer att diskuteras, men man ska komma ihåg att det är första gången en olycka av det här slaget inträffar. Då är det ändå nio år sedan Formel E inledde den elektrifierade eran inom motorsport och flera andra serier har hållit på i ett antal år.
Tommy menar också.
– Olyckor och tillbud har inträffat i alla typer av serier. Motorsport innebär alltid ett mått av risk men vi kan konstatera att lyckligtvis blev ingen människa skadad i den här branden och jag är övertygad om att vi kommer att lära oss saker av detta. Motorsporten har alltid varit drivande i utvecklingen av bilbranschen. Vi får hoppas att det kommer något gott ut av detta också i slutänden!
*
Med risk för att stenas offentligt eller som i gamla västernfilmer, rullas i tjära och fjädrar så blev WRC Rally Estonia tämligen ospännande. En uppfattning som säkerligen inte delas av alla åskådare på plats kring Tartu som med stum förvåning kunde se hur förarna tog sig an de tuffa, spåriga men ändå snabba sträckorna. För dom var det säkert en högtidsstund varje gång en bil passerade på sträckan. Men för oss som följer rally via medier, hur kul är det egentligen när Kalle Rovanperä och Jonne Hallttunen är så här totalt överlägsna?
15 sträcksegrar av 21 möjliga säger allt om i vilken form ”Världsmästaren 2023” är i. För inte är där väl någon som tror att Kalle missar öppet mål med 55 poäng mer än Toyota-kompisen Elfyn Evans och med fem tävlingar kvar? Jag gör det inte i alla fall och nu är det enda spännande i årets WRC vem som ska bli tvåa och trea, Evans eller helgens tvåa Thierry Neuville som är tre poäng efter Evans.
För Kalle var det tredje raka segern men till nästa år kan han inte försvara den då rallyt i WRC ersätts av ”Rally Liepaja”.
– En viktig tävling för oss och för mästerskapet var det riktigt viktigt att få med sig många poäng, förklarade Kalle efter sträcksegern även på ”power stage”.
Tävlingen gick helt enligt den plan han och teamet med Jari-Matti Latvala i spetsen lagt upp.
– Estland är mitt favoritrally och visste att vi behövde ”push” här och det fungerade ju!
En sak tyckte han dock var tråkig under helgen, att Ott Tänak med sitt tidstillägg var borta från toppstrid redan före start.
– Väldigt trist att Ott aldrig fick chansen att slåss om segern, men jag är helt säker att han kommer att visa sin ”speed” när vi nästa gång kör i Finland!
Jag fick en del beska kommentarer efter att jag igår skrev att Thierry Neuville imponerade, något kritikerna inte alls delade. Men med tanke på Kalles tidigare segrar, erfarenhet av sträckor av den här typen och sitter i bästa bilen menade jag att belgaren stod upp bra. Neuville höll med.
– Detta gav oss en bra boost och jag har aldrig förr varit så här snabb på sådana här sträckor. Nu åker vi till Finland med en bra känsla!
Samma känsla hade också Esapekka Lappi/Janne Ferm som slutade trea och med två Hyundai på pallen var han nöjd.
–En bra helg för teamet och faktiskt var vi närmare Toyotan än vi trodde före start även om vi fortfarande är en bit efter, förklarade Lappi som förutom problem med hybriden som var hans eget misstag hade ett avslappat rally.
–Vi gjorde ett bra jobb när vi testade och utvecklade bilen före rallyt, nu måste vi bara fortsätta på samma sätt…
Nu kan man såklart inte jämföra fullt ut då Tänak helt naturligt tappade motivation efter tidstillägget på grund av motorbytet. Men med fem minuter borta hade det ändå bara räckt till en femte plats i klassen, 15 sekunder efter Evans. Hemmafavoriten var också lite fåordig över sin brist på ”speed”.
– Blir sträckorna i Finland lika de som vi körde i går och idag, blir det svårt…
*
Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen följde sin plan till punkt och prickar vilket också gav guldläge i WRC2. Nu står det troligen mellan honom och nuvarande ledaren Yohann Rossel men där även trean i Estland, Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen nu kan blanda sig i. Tyvärr försvann i praktiken Oliver Solberg/Elliot Edmondsons möjlighet att bli världsmästare på sträcka fem där fjädringen gick sönder på Skodan. Om drömmen ska bli verklighet krävs nu två fullpoängare samtidigt som konkurrenterna misslyckas totalt. I synnerhet Mikkelsen sitter i en bra sits med bara tre körda tävlingar medan Solberg kört fem…
– En helg fylld av besvikelse, konstaterade också Oliver som dessutom efter ett hopp krockade med en fågel.
–Men så länge jag är snabb är jag också glad…
Mikkelsen bekräftade att han kört smart och även om Oliver vara snabb början, var han aldrig orolig.
– Oliver hade bra tempo i början och kanske var det lite över gränsen.
Efter att Oliver brutit var planen att behålla så bra gap bakåt som möjligt. Ett gap som i mål blev runt nio sekunder till Sami Pajari/Enni Mälkönen.
– På power stage vill man allltid köra så snabbt man kan men i dag var de 25 poängen för seger viktigare, menade Mikkelsen.
Trea i Hyundai-debuten var Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen vilket inenbär att han fortfarande är med i toppstriden.
– Inget lätt rally för någon men jag är så glad över att bli trea och få massor av erfarenhet inför kommande rallyn, summerade Lindholm.
Surt för Gus Greensmith/Jonas Anderson som körde utanför WRC2 men höll tredjeplatsen bland alla Rally2/R5-bilar fram till sista sträckan. Här landade man brutalt efter samma krön som tidigare år Neuville haft problem med. För britten innebar dock landningen att rallyt var över för hans del.
*
Det blev Simon Valentin och Peter Egholm som lyckades göra ett hack i segermaskinen Kenneth Madsen/Mette Felthaus svit med triumfer.
Med 2,8 sekunders marginal vann Hyundai-föraren ”KOMO Jubilaeum Sprint” och det var med en ”kaempe” urladdning i sista omgången som segern säkrades inför de 3 500 betalande åskådarna i ”Grusgraven”. För Madsen var det sista tävlingen med Glad Sports Peugeot 208 R5 och i depån stod deras nya bil, Citroën C3 Rally2 stridsmålad inför nästa deltävling i Dansk Super Rally.
Trea kom en ny Hyundai med Ib Kragh/Bo Mølgaard Jensen i hytten som behövde 13,4 sekunder mer för att avverka de fyra heaten.
Bästa 2WD och fyra totalt blev helt planenligt Jacob Leutenberger Madsen som kör Glad Sports Rally4 Peugeot.
Mindre än tre sekunder efter slutade SM-fantomen från Eslöv Simon Andersson med för dagen rutinerade danskan Ditte Kammersgaard i Renault Clions högerstol. ”Simpan” blev allt varmare i kläderna trots det omväxlande vädret och sist rundan var han futtiga 0,1 sekund långsammare än vinnaren.
Stark insats med sin gröna (?) Ford Escort gjorde Ryds Peter och Danny Holgersson, tvåa i klassen och tia totalt.
Två sekunder skilde till vinnaren Claus Lanthers mer moderna Peugeot. I samma klass slutade Arne och Pamela Odddshammar, Lund femma med BMW.
Tungt för förr om åren flitige gästen i skånska RS-tävlingar, Johnny Pedersen när hans BMW M3 blev trehjulig…
Jag noterar att du skriver att Rovanperä sitter i bästa bilen. Jag tror nog inte att Evans och Katsuta håller med. Hyunday verkade överlägsna när man såg hur Neuville och Lappi kunde hålla sån fart. Dessutom Suninen som debuterade men ändå lyckades slå Katsuta och Loubet. Att Evans skulle ha så svårt att haka på Lappi och Neuville säger en hel del
Detta är min åsikt och vet att den delas av många,Toyota är snabbast och varför skulle inte Evans och Katsuta hålla med? Tror dom att det är bilens fel eller?
Evans har svårt att haka på Lappi och Neuville vilket säger en hel del. Att Neuville lyckas slå Evans med en minut i ett snabbt grusrally är endast pga att Hyundayen är snabbare
Riktigt bra blogg förresten!
Jag kan fortfarande inte förstå varför utvecklingen går mot allt snabbare Rallytävlingar , att ligga nära eller på varvstoppet ofta . då är det bara en snabb bil ( annan utväxling)som i stort set avgör vem vinner sträckan . jag har inte räknat på snitthastigheten och det helt enkelt för att inte bli mer irriterad än jag är.
Vi blev med Hybrid enhet ( batteri ) för att visa att vi har miljö tänk , vad används det till , jo att köra ngr hundra meter i depån och sen för att höja effekten på sträckorna , inte fasen var det tanken egentligen , eldriften skulle användas på transporterna .
Mitt WRC intresse minskar för var tävling som går i o m WRC 1 inte är mer än 3team eller rättare skrivit 2 fabriks team och ett i princip som Toksport i WRC2 dvs med stöd av en fabrik .
Ta bort de där WRC1 bilarna med vingar och annat bröte och gör WRC2 till huvudklass och få ett tätare startfält man ser ju nu att där finns ingen total dominans av ngn förare utan det är bättre spridning på det i alla fall i ERC , tänk själv 30-40 WRC2or istället för 6-7 WRC 1: or , vilka fighter det skulle bli .
Evans har svårt att haka på Lappi och Neuville vilket säger en hel del. Att Neuville lyckas slå Evans med en minut i ett snabbt grusrally är endast pga att Hyundayen är snabbare