Inget nytt från WRC, när Ilka Minor frös, RX-delning, Connys SM-vinnare på auktion och skillnaden på Cadlillac och…

BloggLatvala kopia 5Från WRC-fronten inget nytt utan även idag fortsätter media att berätta om Jari-Matti Latvalas framtid hos Toyota Gazoo Racing och precis som i går är det locket på hos alla inblandade. Inte utan att man funderar på vad som skulle hända om alla ”säkra källor” egentligen skulle visa sig vara ”osäkra källor” och att det inte blir Latvala som är ny förare hos Tommi Mäkinen? Nu är nog inte risken så stor att all rök inte skulle komma från någon eld, utan på tisdag öppnas locket och då poserar säkert Latvala med Juho Hänninen och Esapekka Lappi och bildar ”The Toyota Trio” för 2017.

*

Publikintresset för Rally Sweden är enormt. På Färjestads Travbanan trängdes man för att få en glimt av VM-åkarna och deras bilar

Idag om två månader drar Rally Sweden igång på allvar, reccen ska vara avslutad och ”i morgon” den 9 februari väntar Färjestads Travet. Då är  säkerligen alla WRC-frågetecknen uträtade. Drygt två veckor tidigare är premiären också avslutad med Rally Monte Carlo och med detta i huvudet drar jag mig till minnes år 2007. Även detta år, det är nästan alltid så om man ska vara ärlig hade monegaskerna svarat för premiären. Av någon anledning som jag glömt nu hade inte den obligatoriska och officiella lagbilden på WRC-gänget blivit tagen i Monte Carlo utan detta skulle istället göras i Karlstad.
Utanför Värmlands Museum hade rallyarrangören fixat till snöskottning och även sett till att där fanns stolar plus annat nödvändigt för bilden. Det enda som man inte fixat var plusgrader utan det var smällkallt i Karlstad den här dagen, De stackars förarna/kartläsarna i sina overaller frös som hundar medan vi fotografer alla hade tjocka varma vinterjackor. Huttrande försökte WRC-gänget få oss att skynda på och vad gäller den svenska delen av den yrkeskåren gick det väl okej med denna vädjan. Men så var där även fransmän, italienare, tyskar och inte minst japaner som var mer ambitiösa än oss. Med andra ord drog det ut på tiden och till slut tröt tålamodet. Vill minnas att det var Manfred Stohls kartläsare Ilka Minor, tvåa från höger i andra raden som ihop med Latvalas notläsare Miikka Antilla längst ut på samma rad var de som till slut fick nog. De båda förklarade med visst eftertryck för fotografkåren att dom höll på att frysa rö-en av sig och att nu var det färdigplåtat.

070208 Den officiella VM-bilden togs för första gången i samand med Svenska Rallyt. Framför Värmlands Museum poserade VM-åkarna en kort stund innan kylan blev för svår och man återvände in i värmen. Bild: Tommy Svensson
Respekten för fru Minor var stor, med andra ord förklarades fotograferingen för avslutad och resultatet blev så här. Känner du igen WRC-stjärnorna från 2007, själv hade jag faktiskt mest problem med Jari-Matti Latvala som då tävlade för M-Sports B-team Stobart. Här har du namnen:
Matthew Wilson, Michel Orr, Chris Atkinson, Glenn Macneall, Dani Sordo, Marc Marti, Daniel Carlsson, Denis Giraudet, Juan Pablo Raies, Jorge Perz Companc. Mellanraden fr.v.: Cato Menkerud, Luis Peres Companc, Jose Maria Volta, Mikko Hirvonen, Jarmo Lehtinen, Manfred Stohl, Ilka Minor, Miikka Anttila. Nedre raden fr.v.: Henning Solberg, Timo Rautiainen, Marcus Grönholm, Sebastien Loeb, Daniel Elena, Petter Solberg, Phil Mills, Jari-Matti Latvala.

*
Mina misstankar stämde, där fanns ens spricka i det som i år varit Volkswagen RX Sweden, som drivits genom Kristoffersson Motorsport (KMS) och Marklund Motorsport. Värmlandstidningarna gick så klart igång på nyheten och vad jag kan förstå av deras rapportering slog det ner som en bomb både hos Volkswagen Sverige och KMS att Marklund bröt sig ur och att man till 2017 skulle satsa enbart på Euro RX.BloggKristofersson
Tommy Kristoffersson fick det tufft att förklara för sina samarbetspartners att han inte var med på en nedtrappning utan för honom och sonen Johan, VM-tvåa var det fortsatt World RX som gäller. Till NWT säger Tommy apropå Johans framtid i VM.
Johan har fått ett konkret anbud från ett team att köra VM. Det är ett bra team som har gjort det riktigt bra i år. Jag vet inte om de har kapacitet att vinna totalt, men absolut att ta delsegrar.
Vilket team det skulle gälla vill Tommy inte gå in på däremot säger han precis som jag funderade på i går, att STCC kan vara ett alternativspår för KMS.
Oavsett vilket så gick Volkswagen RX Sweden med största sannolikhet i graven igår eftermiddag vilket så klart är jättetråkigt. Nu är det bara för sportens skulle att hoppas att man från sina olika utgångspunkter hittar nya möjligheter för 2017. Det är ju inte så at det precis dräller av svenska team på VM och EM-nivå …

*
BloggAuktion1 (kopia)På lördag blir det något så spännande som bilauktion i Hörby där Helsingborgs Auktionsverk ska klubba iväg totalt 16 bilar och en traktor. Allt från riktigt gamla veteranbilar som T-Ford från 1923 till en 63:a Volvo P1800. Däremellan finns även en Ferguson ”Grålle” och så flera olika varianter av Willys jeepar.BloggAuktion2
För oss som är motorsportsmittade väcker Conny Hanssons SM-vinnande Brabham BT 35 från 1972 allra störst intresse. Två SM-guld körde Conny hem med bilen, både 1972 och -74 och nu är den till salu och där utropspriset är satt till 400 000 kronor. En bit till den summan är det för tillfället då nätbuden bara nått upp till strax över en fjärde del av utropspriset. Överhuvudtaget verkar utropspriserna vara i högsta laget till exempel 70 000 för en ”Posta-Tjorven” eller 200 000 för P1800:an som dessutom står på allt för moderna fälgar känns inte som rea precis.
Bilarna kommer från Anders Åbjörnsson Collection och visas på lördag den 10 december under tiden 10-13 hos Mårtensson Bil i Hörby.

*
Ibland känns det rätt skönt att se att även andra kan göra lite fel och att det inte är något som jag har ”ensamrätt” på. Med en sambo i frisörbranschen så hamnar där även en del så kallad skvallerpress intill min tv-fåtölj. Nyfiken som jag är på det mesta i mediavärlden brukar jag bläddra igenom även dom här tidningar för att ta del av allt vad kungahus och andra kändisar sysslar med. BloggCadlilacI senaste numret av Svensk Damtidning fanns som vanligt ett litet partysvep och där stannade jag upp direkt när jag kom till rapporteringen från ”Trävarudirektören Hans Gynges 85-årsdag”. I den korta texten fick man läsa om den fantastiska skaldjursbuffén ute i Tyresö och när den var uppäten, jag citerar ”fick gästerna möjlighet att beundra jubilarens exklusiva Cadillac-samling”. Väldigt trevlig kan jag tänka och det hade varit ännu trevligare om den skvalleransvariga kunnat se skillnad på Cadillac och Rolls Royce…

*
Med detta avslutas dagens Motorbloggen och nu gäller förberedelser för mig inför SMK Hörbys stora luciafirande ikväll. Antalet besökare får vi vara nöjda med, nästan 120 personer som ska lyssna till Hörbys Lucia, käka lussekatter medan förtjänta förare/kartläsare premieras…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *