Inget nytt från Toyota, Kristoffersson lever på hoppet, Bottas kör Citroën, Kenneth M. tar över ”värsting Suzuki”, Kick i mål, Arne B. rullade ur RAC och ”Cykelhandlaren” ska på tur..

Foto: Tommy Svensson.

Har mer eller mindre suttit hela dagen och väntat på att Tommi Mäkinen och Toyota Gazoo Racing skulle avslöja sin line up för nästa år, men så här långt en väntan på ingenting. Rykten i förra veckan hävdade bestämt att måndagen den 25 november var dagen när 2020 WRC-pussel skulle bli färdigt och visst, dagen är inte slut ännu, men känns inte som att man släpper en sådan här nyhet så här sent på dagen. Vi får hoppas på bättre lycka i morgon.

*

Återkopplar till gårdagens tankar kring Volkswagens beslut att lämna ”gammeldags motorsport” med tämligen omedelbar verkan. Har fått en del frågor om vad som händer med R5-Polon framöver och delvis kan jag skingra lite dimmor i just den saken.   

Polo GTI R5 förblir en integrerad del av Volkswagen Motorsports erbjudande till privatteam och kommer fortsätta att produceras, berättar informationschefen hos Volkswagen Sverige Marcus Thomasfolk.

Även förbinder avtalet med FIA, Volkswagen Motorsport att fortsätta producera reservdelar för Polon men där slutar företagets motorsportengagemang vilket Thomasfolk understryker.

Man fortsätter däremot inte med fabriksstödda tävlingar med Polo GTI R5!

Foto. Tommy Svensson

Även vad gäller Golf GTI TCR fortsätter man med att hålla reservdelslagret välfyllt men några nya bilar kommer däremot inte att byggas i Hannover. Tommy Kristoffersson med Arvikabaserade Teamet KMS blev inte helt överraskad av fredagens besked.

Enligt mig ändå väntat, man kan inte så entydigt kommunicera el och sedan promota något annat, det skulle lite nagga trovärdigheten i kanten, menar Tommy. 

För honom är det ändå viktigt att Volkswagen fortsatt finns kvar inom motorsport vilket företaget också är noga med att framhålla, det är bara bensin/diesel som drivmedel man inte längre vill befatta sig med. Tommy har även en ”önskebil” för framtiden, ”en bil lämpad för grus och asfalt” och till vad överlåter han oss själva att fundera på.

Du får själv räkna ut på vilken arena vi skulle vilja använda den… 

Själv ger han lite antydan om vi trots allt inte själv skulle kunna räkna ut vad han menar.

– Jag har sagt det förut och säger det igen, en arenasport med extrema bilar i ett format som publiken förstår och där de i bästa fall kan överblicka hela händelseförloppet. Kan man sedan ta bort vikt, prestanda, omvänd startordning och allehanda konstgjorda utjämningssystem är man hemma. 

Han berättar även att det i Frankrike kan öppnas nya dörrar när nu Citroën stängt en.

  Där finns två stora fabrikanter som båda kommer att spela en viktig roll när den nya elmästerskaspskartan skall ritas! 

Jag är van att leva på hoppet och se möjligheter det gör jag också den här gången!

Ett litet bevis på detta är att det inom kort landar en tredje R5 Polo i Arvika…

*

I dag berättar norska sajten Rarc Ferme att första team är klart för supportklassen med eldrift i nästa års World RX. Det är norska Holten Motorsport som anmält sig med en Fiesta där STARD står för själva energienheten. Klassen ska köras i fem av deltävlingarna.

Foto: PH Sport

I vintras gjorde finske F1-förare Valtteri Bottas lite av succédebut som rallyförare när han körde en WRC-Fiesta i Arctic Lappland Rally. Nu är det dags för en ny rallystart men då med både ny bil och för honom men mer naturligt underlag, asfalt. Hemtamt då dessutom ”3. Rallycircuit Côte d’Azur 2019” körs på och runt franska racerbanan Circuit Paul Richard. Totalt 12,6 mil ska Bottas köra och den här gången med en Citroën DS3 WRC från till Citroën Racing hårt knutna PH Sport. Helgen den 7.8 december ska Bottas köra teamets ena bil medan Thibault Durbec kör den andra.

*

Medan Suzuki i Sverige helt valt bort motorsport som en del av sin marknadsföring är det tvärtom i Danmark. Här är Suzuki Danmark en av de viktigaste och mest ambitiösa spelarna vilket inte minst syns när resultatlistorna från danska rallytävlingar är klara. I år har Suzuki Motorsport Danmark förutom med ”vanliga” 2WD-modellerna även haft en helt ny spanskbyggd R+-variant som körts av temachefen själv, Anders Lysen.

Foto: Suzuki Motorsport Danmark

Nu lämnar han för 2020 över ”nycklarna” till vasse Kenneth Madsen med co-driver Mette Felthausen. Paret har i år kört en Swift Maxi 2000 med stor framgång men till nästa säsong är målet utstakat, ”at vinde det generelle Danmarksmesterskab”.

Det är många i den danska rallymiljön som genom åren önskat att få uppleva Kenneth i en rallybil med 4WD och turbomotor, berättar Lysen.

Samma tanke har jag också haft för det skulle verkligen visa vilken stor talang Kenneth är. Därför får han nycklarna till min Suzuki Swift R+ för att plocka ut det bästa ur denna rallybil! 

Suzukin kommer att köras i Dansk Super Rally i klassen för prototyper. Nu blir inte Kenneth och Mette ensamma i teamet utan Jacob Madsen/Line Nedergaard fortsätter med Swift Kitcar. En lyckad kombo då paret i tre starter tog tre segrar. Nu är målet att vinna guld i Klass 3. Även Allan Kirkegaard/Mathilde Ladefoged fortsätter med Suzuki Swift Kitcar och avslutade året med en stark fjärdeplats i Rally Roskilde.

*

Foto: Jeanette Kvick

Mer danskt och då med flitige co-drivern Jeannette Kvick som i helgen åkte i tysken Norman Kreuters från IK Sport hyrda och helt nya R2-Fiesta. Rallyt var Rallye Saar Ost med totalt 60 startandedessutom  med det för en svensk bortskämd rallyförare otroliga upplägget, ingen service alls under hela tävlingen. Tuffa pix där det här hemma helst krävs service efter varje körd  sträcka. Tufft var det även med det tyska sättet att hantera startordningen då det tyskdanska paret av någon anledning fick starta 25 bilar senare än övriga i R2-klassen. Inte heller startproceduren verkade vara helt optimal då man flera gånger släppte iväg paret direkt bakom en långsam konkurrent  på en  rundbana. Tyvärr drabbades man av tidstillägg för ”påkörda hinder” så istället för klasseger och nia totalt blev det en andra plats och elva i totallistan. Nu är dock året avslutat berättar ”Kvicken”.

Min 15 podieplacering nåede dermed også at komme på plads for sæsonen og jeg kan nu hænge dragten i skabet for 2019 men kun i  35 dages tid for så starter min 2020 sæson. Helt konkret 1.1.2020 kl 8.00 med notekørsel.

*

Med all rätt slängdes jag igår rätt in i skämshörnan när jag påstod att Roger Albert Clark Rally var avslutat. I h-e heller, det var bara jag som trodde så att det efter 24 sträckor var slutkört. Blev dock upplyst om att målgång skedde idag och då efter 32 sträckor. Kan inte skylla ifrån mer än att jag hade viss tidspress plus att Rallye du Var avslutades på söndagen och då blev det lite automatiskt så att jag även trodde att man gjorde samma i UK. Jag menar, hur vanligt är det med rallymålgång en måndag eftermiddag, bara i England säger jag…

Foto: Arne Bäckström Historic Rallysport

Tyvärr blev det ingen målramp för de båda svenska deltagarna Arne Bäckström/Björn Wessel och Thomas Ebegård/Hamish Campbell. Först att avsluta var Porscehåkande Ebegård som kom till sträcka 28 innan växellådan sa upp sig.  Bäckström/Wessels blå Volvo 240 drabbades av diverse krångel, bland annat med växellådan men även en lättare avåkning innan det tog helstopp tre sträckor före målgång. I listan över olycksfåglarna kan man läsa om #39, ”in ditch, heavy damage” och så var ”RAC-Rallyt” över för paret. Då låg man med massor av tidstillägg på en 72:a plats och som bäst var Haninge-Volvon på plats 19 och detta efter tolv sträckor. Sedan började det gå utför för att slutligen ta stopp i ett djupt engelskt dike… 

Foto: Arne Bäckström Historic Rallysport

Vann gjorde Ford-åkaren Martin McCormack, tio minuter före Jason Pritchard, även han i en Escort. Som trea rullade Roger  Chilman jr in och även han med en Escort. Bästa ”icke-Ford” blev som väntat Wayne Sisson i Mitsubishi. Han var också ensam om att åka något annat än Ford bland de 13 först placerade…

*

För många rallyintresserade är Lars Jonsson ett välkänt namn och lägger man även till ”Cykelhandlaren” rasslar nog polletterna ner hos mer än de mest inbitna. Nu har han anställts av SBF som projektledare för Bilsport on Tour efter att Pier Steffansson flyttat över och blivit Förbundskapten.  Även om det är med rally som han blivit känd är han numera ”kartingpappa”  efter att han 2018 lämnade rollen som spindel nätet kring Midnattssolsallyt.

Foto: SBF

– Det är lite lustigt, för jag kommer inte från någon bilsportfamilj, ändå har jag i nästan hela mitt vuxna liv hållit på med bilsport och bilsportrelaterade arbeten och projekt, säger Lars som är uppvuxen i Linköping.

Svensk Bilsports vd Anna Nordkvist är nöjd med den nya rekryteringen. 

Verkligen. Med båda skulle jag vilja säga. Pier som förbundskapten och nu att få med Lasse i teamet känns riktigt bra. Han är en person som kan vår rörelse och har många bra och viktiga kontakter som vi behöver. Och som person är han perfekt till Bilsport On Tour-projektet säger hon..

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *