Inget Hyundai-svar på 2022, vem kör i Kroatien, ny MRF-förare, AKK Sport vill inte byta VM-rally, 50 år sedan Vatanen gjorde Opel-debut och var går smärtgränsen?

Fortfarande inga uträtade frågetecken angående Hyundais deltagande i WRC 2022 med de nya hybridbilarna. Många trodde att där skulle komma något tecken på vilken väg man går i samband med Arctic Rally Finland, men så blev det inte. Andrea Adamo har bekräftat att man inte ens påbörjat någon bil med hybridteknik i Alzenau vilket gör att dom redan nu är lite på efterkälken. Toyota och i synnerhet M-Sport ligger långt fram och förväntas inom en inte alltför avlägsen framtid köra första testerna.

Foto: Hyundai Motorpsport

Att Hyundai dröjer med beslut oroar både Toyota och M-Sport som riskerar att bli de enda tillverkarna i Rally-VM 2022. Till rallit.fi menar Jari-Matti Latvala att det är enbart Hyundai själv som kan bestämma och där marknadsföring över hela världen av bilmärket kan spela roll.

Vi kan inte påverka detta men det är mycket viktigt för WRC att alla tre teamen finns kvar 2022, slår Latvala fast.

Nu hopas en del på att det positiva resultat i Rovaniemi ska väga över till förmån för en fortsättning till nästa år. Teamchef  Adamo är dock inte lika övertygad att succé vägs in när besluten fattas i Seul.

När jag jobbade på Lancia så vann vi allt ändå slutade man tävla, sedan gick jag till Alfa Romeo som inte hade någons större succé men ändå fortsatte tävlandet, berättar Adamo.

– Det är helt andra saker som bestämmer, än seger eller förlust!

Adamo poängterar att han inte är speciellt orolig för framtiden men det är borta i Korea allt avgörs och förklarar han.

Inte så att cheferna i Seul ringer till mig före tävling och säger, vinner du inte i helgen så lägger vi ner…

*

Kanske kan vi få ett svar före nästa WRC-tävling som är Rally Croatia i slutet av april och där det blir premiär för VM-rally i landet. En anrik tävling, redan 1974 körde man första gång och sedan var det även deltävling i ERC 2010-2013 och nästan under hela tiden har rally haft huvudstaden Zagreb som högkvarter. Här återgår man till det mer normala formatet med rally under fyra dagar som börjar med ”shake down” på torsdagsförmiddag den 22 april. Här gör även Junior-WRC debut som de första av fem deltävlingar, där det i år är asfalt som dominerar som underlag. Redan spekuleras det om vilka ”line ups” som teamen ska komma med till Kroatien och vad gäller Toyota så är där inga frågetecken alls. Latvala kommer med 99 procent säkerhet med Kalle Rovanperä Sebastien Ogier, Elfyn Evans och Takamoto Katsuta. Lite mer osäkert hur Hyundai väljer att köra, Ott Tänak och Thierry Neuville är självklara, men sedan är det mer osäkert om Adamo väljer den lite blekare än väntat i Arctic, Craig Breen.

Foto: Hyundai Motorpsport

Visserligen slutade irländaren fyra men erkände själv att han inte alls fick till körningen och aldrig blev riktigt vän med sin Hyundai på de snabba sträckorna.

Kändes mentalt efter att kört så bra i Estland att målsnöret var flyttat och även om jag gärna vill vinna, måste jag inse att min erfarenhet är lite för klen för detta.

Ingenjörerna hjälpte Breen och kartläsare Paul Nagle under rallyt genom att dels förändra bilen och dels förklara för honom hur han måste attackera.

– Jag körde till en början på ett sätt som gjorde bilen ”förbannad” istället för att samarbeta men tack vare hjälpen blev det bättre på slutet, menade Breen som vanligt ödmjuk i sin framtoning.

Nu är frågan om Adamo ger sin ”skyddsling” en ny chans eller väljer att säkra med  asfaltrutinerade Dani Sordo eller blir det än större förändring? Något som talar för Breen är dock att han och Thierry Neuville är anmälda till italienska mästerskapet nästa helg med i20 R5. När jag skriver större förändring tänker jag    möjligheten  att Adamo ger Oliver Solberg en ny WRC-chans.

Foto. Hyundai Motorsport

Om inte i WRC-teamet så kan det bli ny start i ”B-teamet” Hyundai N. Att Adamo var stormförtjust över värmlänningens insats i Arctic undgick ingen och skulle det bli ny start, känns detta som en fortsättning på slutmålet, en permanent plats i WRC-bilen. 

M-Sport Ford håller fast vid sin plan att tagga ner i år och för att sedan  ladda fullt 2022. Detta innebär att Teemu Sunninen inte får någon WRC-bil och inte heller någon för WRC2 där det i dagsläget ser ut att kunna bli tomt med Fiesta. Detta när Richard Millener planerar för att de två första deltävlingarnas Adrien Fourmaux istället ska bli teamkompis med Gus Greensmith i WRC-Fiesta. Vad som händer med M-Sports Rally2-Fiesta är i dagsläget oklart även om det surrar många helt obekräftade rykten…

I Arctic slogs det deltagarrekord för WRC2/3 med nästan 40 Rally2/R5-bilar varav några utanför VM men frågan är om detta inte kan slåss redan i Kroatien? I länderna kring Medelhavet dräller det av R5-åkare och att många av dessa drömmer om att få testa WRC-tävling är nog inte så svårt att räkna ut.

Foto: Skoda Motorsport

Blir intressant att se vem som dyker upp vid sidan av Andreas Mikkelsen i Toksport WRT, blir det Marco Bulacia Wilkinson med ordning på Covid-19 intygen eller fortsätter Eyvind Brynildsen/Veronica Engan? Likaså om Esapekka Lappi gör ny start i Printsports R5 Polo.

*

Foto: Team MRF Tires

En som också kan dyka upp är italienaren Simone Campedelli som presenterats som ny i Team MRF Tyres. Även 34-åringen väljer att precis som Lappi att köra Volkswagen Polo GTI R5. Med denna ska han fortsätta utvecklingsjobbet med att göra MRF ännu snabbare och detta i första hand i ERC-tävlingarna. Av allt att döma fortsätter Emil Lindholm i teamet även i år och planerar nu för helgens ”SM-ralli” i O.K Auto-Ralli.

*

Ser att det fortsatt finns drömmare som menar att det är fullt möjligt med två WRC-tävlingar i Finland, Arctic Rally Finland på vintern och så Rally Finland i juli. ”Drömmarna” glömmer att det fortfarande finns ett gällande avtal mellan promotorn och Svenska Rallyt AB och att det som hände i helgen som blev en ovanligt lyckad nödlösning, inte är aktuell 2022. Detta understryks av Simon Larkin hos promotorn som bekräftar att avtalet fortsatt gäller och än mer tungt väger finska bilsportförbundets AKK Sports egen åsikt att det inte finns en chans att man byter ut sommartävlingen mot en WRC-tävling på snö. 

*

I samband med Arctic Rally Finland så firade också ikonen Ari Vatanen att det var exakt 50 år sedan han körde sitt allra första rally, ”Hankiralli”. Med en Opel Rally Kadett (så klart) satte han sin kusin Martti i högerstolen och lät sin stora dröm gå i uppfyllelse.

Foto: Privat

Jag var så nervös före start att jag körde med mina stora vinterkängor på fötter vilket gjorde att trampade på alla tre pedalerna samtidigt, berättar Vatanen med ett skratt.

Att han kunde köra fort var ha helt övertygad om fram till att han fick se vinnaren Stig Blomquists tider med Saab V4:an.

Då blev jag istället chockad över hur långsam jag var!

Tiderna gav en 12:e plats i klassen men redan i nästa tävling gick det bättre där han och Martti blev fyra. Efter ett kort mellanspel med en Ford Capri 3000 1973 blev det Opel Ascona för honom och det var nu som han började bli känd som ”bilskrotare”. Det var mest ”Eläkkeellä” i resultatlistorna under 1974-75 men när han började tävla i ”UK” med en Ford Escort kom också resultaten vilket nådde max 1981 när han blev världsmästare. 

Foto: Tommy Svensson

– Vilken tur jag haft och är verkligen priviligerad med maximala glädje men även djup sorg under mina karriär, förklarade Vatanen när han besökte Rovaniemi.

Det har varit ett livslångt äventyr! 

Efter rallykarriären blev han invald i EU-parlamentet för Samlingspartiet men efter flytten till vingården i Frankrike blev det istället dom som tog hans EU-tjänster anspråk.  

*

Fylls på med namn i anmälningslistan till Rosenlunds Asfalts – SM den 4 april och nu är Jönköpings MK uppe i 84 anmälda. Ett kul namn dök också upp, SM-vinnare Jari Liiten/Mikael Kjellgren, men inte med nya R5-bilen utan i Mitsubishi EVO9. Foto: Tommy Svensson

Som det ser ut i dag blir nog även detta om inte det enda, så en av få rallytävlingar som kommer att köras under våren/försommaren. Ericsson Motorsport har gjort en genomgång av läget och då kommit fram till att redan nu har 50 tävlingar ställts in på grund av Covid-19. I perspektivet att det under 2020 ställdes in totalt 119 tävlingar så har vi snart nått hälften och vi är bara i början av mars. Tung tid för inte bara rallyförare och arrangörer utan ännu värre för alla företag som försörjer sig på att motorsport utövas.  

Foto: Tommy Svensson

I nästa vecka ska SMK Hörby ta ställning till om det är möjligt att köra ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” den 18 juli. Inte möjligt att avvakta längre då Länsstyrelsen kräver in tillståndsansökan senast fyra månader före, alltså den 18 mars måste denna, dessutom betald finnas på deras bord. Nu är dock andemeningen att skicka in ansökan och om det sedan inte går att köra ta den ekonomiska smällen, då man inte får några pengar tillbaka. Kollade med en annan rallyarrangör som i likhet med SMK Hörby inte ser några möjligheter att köra rally utan publik.

Ska vi köra ska det vara som vi brukar med publik, programförsäljning och servering annars får det vara, förklarade tävlingsledaren som inte vill skylta med sitt namn.

Klubben har dessutom gjort en ekonomisk kalkyl för en tävling på runt fyra mil specialsträcka.

Vi skulle behöva lägga på minst tusenlappen på startavgiften för att täcka uteblivna sidointäkter och frågan är hur många som då är sugna på att köra?

Intressant fråga, var går smärtgränsen för startavgiften när vi snackar DM-tävling?

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *