Ingen Citroén-start för Hänninen, Henning siktar på full säsong, fortsatt stopp för Grupp H och visst kunde man bli irriterad…

BloggHänninen kopia 2Om jag tolkar Tomi Touminen rätt så blir det ingen WRC-start för honom f.d Hyundai-piloten Juho Hänninen i Rally Sweden. Planen var att köra Citroen DS3 i egen regi men av detta verkar det inte blir något alls. Touminen skriver på Twitter, ”No woman, no cry – no money, no car. No Rally Sweden for us. But at least my father just won historic class last weekend in Finland. ”.
Trist, då Hänninen alltid är en färgklick och lite av publikfavorit. Ingen tillfällighet att finnen innehar längdrekordet på Colins Crest där han ifjol hoppade 36 meter med i20:an, en meter längre än vad Sebastien Ogier förmått!

*
Blogghennign1Frågan är om inte Henning Solberg är den riktiga veteranen i WRC då norrmannen startat i minst en WRC-tävling varje år sedan 1998. Även om Henning inte riktigt nått upp till Petters höjder med VM-guld 2003 så ska man aldrig räkna bort ”gutten”. Under tiden 2006-2011 körde Henning fulla säsonger bland annat med den i mångas ögon hopplösa Peugeot 307 WRC. Bilden är från 2006 när han gjorde en spektakulär rullning i Rally Sweden och när han nådde målet där jag stod var det en minst sagt blåfrusen norsk rallybesättning jag träffade.BloggHeninng2
I år började Henning med Ilka Minor vid notblocket med en elfte plats i Rally Monte Carlo i sin ”Skruvat -Fiesta”. Efter detta avslöjade Henning att det inte blir någon rallycross alls i år, istället fullt fokus på WRC. Dessutom hoppas han på att få ihop full säsong.
– I hope to go for a full season. That is my target.
Efter Rally Sweden har man klart med Rally Mexico och sedan till Rally Portugal hoppas storebror Solberg att få köra den senaste versionen av WRC-Fiestan.
Målet är alltid att köra så fort som möjligt så med den nya bilen hoppas jag ” be there fighting with the new car”, berättar Henning för wrc.com.
Nya startordningen innebär att Henning startar en bit bak i fältet, en klar fördel i Rally Sweden hoppas han.
Får vi sedan en hygglig startposition även i Mexico kan vi göra bra i från oss där också, sedan tilläger Henning.
Ett bra startsytem, fast inte för Ogier så klart!

*
Tour of Corsica blir av allt att döma Frankrikes bidrag till WRC-året 2015 sedan gänget i Strasbourg fått problem att få ihop cash. Problemet är att tävlingen redan är med i ERC-kalendern vilket nu FIA, WRC-promotorn och Eurosport försöker lösa på ett smidigt sätt.
1973 kördes tävlingen för första gången som deltävling i VM och var stadigt placerad där fram till 2008. Då tog Alsace-tävlingen över delvis i kraft av att det var Sebastien Loebs hemmabana. Lite märkligt hur mycket Loeb betydde för tävlingen, när han inte körde i fjol svek publiken vilket är en del av de ekonomiska problemen man nu står inför.
Inte heller på Korsika är det lätt att hitta stålar, enligt uppgift saknar arrangören fortfarande hälften av de 150 000 euro som krävs för att man ska få WRC-status. Franska Bilsportförbundet hoppas man blir räddningsplankan. Att serien inte kommer att innehålla 13 deltävlingar är nästan uteslutet enligt WRC-promotorns talesman Oliver Ciesla.
Det är bestämt med 13 tävlingar och det är detta som är målet. Om någon tvingas till förändring försöker vi stödja dom på bästa sätt!
Att arrangera WRC på en ö är inte optimalt enligt Ciesla men det går ändå att lösa menar han.
Det har körts VM-rally förut på Korsika så vi beklagar inte om vi kommer att få tävla där i år, menar Ciesla.
Sebastien Loeb beklagar även han att man flyttar från hans hemmaplan.
Vi har haft många ”great moments” i Alsace med stor publik, men nu är det över och tid att ”go somewhere else”.

*
BloggEvansVintern har kommit på allvar till de norra delarna av Sverige och den här härliga bilden från Patrik Sandell Elfyn Evans i ”testmode” får en till att inte bara räkna dagar utan även timmar till det är dags för Rally Sweden.

*
BloggKajetanInte bara här hemma det är full vinter, även i ERC:s andra tävling nu i helgen, lettiska Rally Liepaja verkar det vara Kung Bore som regerar. Polacken Kajetan Kajetanowicz testar Fordens ”hoppförmåga”.

*
Även om det verkar vara massor av snö norröver så tvingas ändå Sandvikens MK att ställa in första sträckan på fredagskvällen i premiären för ”Svenskt Mästerskap i Rally”, Vinterpokalen. Det handlar alltså om publiksträckan där man inte hinner bygga upp tillräckligt med is för att få till det. Vinterpokalen startar istället på lördag kl. 08:00 från Jerntorget och följer sedan det ursprungliga tidsschemat.

*
Det stormar fortfarande i Danmark över beslutet med förbud Grupp H-bilar från den förste januari i år. Nu har berörda bilägare haft möte i hopp att få till stånd en ändring, men än så länge ser det ganska mörkt ut. På plats fanns två representanter från rallyarrangörerna som ställde sig delvis på Grupp H-förarnas sida. Dock visade det sig att beslutet står fast enligt ett arrangörsmöte i helgen som gick och där slutsatsen blev, ”gruppe H definitivt er lukket og det har man vidst i 4år. ”. Nu hoppas man i kraft av att vara så många förare för att kunna tvinga fram dispens på ett eller två år. Nu villa jag inte blanda mig i debatten men vad har Grupp H-förarna sysslat med under de fyra åren sedan beslutet togs av det danska rallyutskottet?

*
Jag trodde ingen kunde bli irriterad över nytänket hos Sydsvenska Rallycupen med olik anmälningsavgift beroende på om man kör med eller utan HANS eller Hybridskydd. Än en gång hade jag tokfel visar det sig. Eldsjälen Ola Strömberg ställer just nu frågan om detta är rätt eller fel på Facebook genom gruppen, ”Rädda svensk rallysport”. En grupp som faktiskt mer eller mindre drogs igång efter att SBF beslutat att göra användandet av dessa skydd obligatoriskt. Gruppen lyckades avstyra detta och istället blev det enbart en rekommendation. I gruppen har man även en omröstning och där det föga förvånande just nu är 223 som ogillar SSRC:s nytänk medan 43 gör tummen upp. Ett resultat där man måste ta i beaktande att gruppen bildatas just med anledning av att slippa ha de här skydden. Ungefär som att ha omröstning hos Miljöpartiet om man ska bygga ut eller skrota kärnkraften, svaret är ganska givet…
Väljer att citera småländska rallyprofilen Janne Kristiansson som gett sig in i FB.debatten.
”Vill framföra en intressant frågeställning såhär när det diskuteras och tjatas om ifall SSRC har rätt att vara föredöme eller inte inom svensk rallysport .. Om vi jämför vikten av att skydda nacken vid en kollision kontra att behöva åka med en flamsäker overall ????!!! VILKA skador uppstår oftast ?? Brandskador eller nackskador ??? Vad kostar HANS/Hybrid skydd i jämförelse med en föraroverall ?? Overallen ser vi som en självklarhet ,, vilket vi borde göra med nack-skydd också .. Jag vet svaren av egen erfarenhet ifrån ca 400 tävlingar … Jag har ALDRIG haft en brand och skulle därmed inte behöva nån overall … Jag har däremot kraschat många gånger och skadat min nacke som jag får dras med livet ut .. Så avslutningsvis .::::::: Fundera på om HANS/Hybridskydd är så dumt/dyrt ändå i jämförelse med alternativet vid en avåkning ..( Ge gärna era synpunkter lugnt och sakligt ) // Janne Kristiansson Wäxjö MS”.
Kloka ord från Janne!

#

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *