Inget besked från DMACK, Ogier WRC-testar i Jämtland, Mattias E. rankad 41:a, Tom K. nominerad till Årets Junior och cykellogik!
Med mindre än 36 timmar kvar av anmälningstiden till WRC-premiären börjar det onekligen jäkta för de norska WRC-förarna Andreas Mikkelsen (bilden) och Mads Østberg. Detta om man har för avsikt att vara med från start 2017 och vad jag förstår finns det nu bara DMACK:s bil alternativt bilar, kvar att fylla. Tyvärr ser det mörkt ut för alla som jag själv hade hoppats på att Volkswagen trots allt skulle finnas med då Red Bulls intresse för att satsa själv försvann när Sebastien Ogier gjorde klart med M-Sport och Fiestan.
Ett problem är så klart att nya Polon fortfarande inte är FIA-homologerad. Enbart detta beräknas kosta runt 15 miljoner och det verkar inte vara pengar som topparna i Wolfsburg är pigga på att pröjsa för en eventuell blivande ”hyllvärmare”. Dessutom är kravlistan från Volkswagen både lång och omfattande och med fyra raka VM-titlar vill man absolut inte riskera att förknippas med ett misslyckande. Att det inte är helt enkelt att sjösätta projektet förstår man när det enligt tyska räknenissar kostar runt 20 miljoner euro att driva ett WRC-team med två bilar…
*
Sebastien Ogier är just nu i Jämtland och gör vintertester i Kall med nya Fiestan. På plats var även Patrik Sandell med filmkameran i högsta hugg och av filmen att döma ser både Ogier och Fiestan riktigt vassa ut. På plats hos FlatOut Sweden var även Ott Tänak som inledde ”Svenska-testerna”.
*
Kombinationen Ogier, Tänak och Fiesta blir med all sannolikhet svårslagen och det verkar som att Kris Meeke förstått detta. Därför tog han i lite extra vid gårdagens ”Pre-Monte Carlo test” och ”byggde” om tränings-Cittran ganska rejält baktill.
För övrigt har det varit väldigt tyst från Paris, inte mycket som har läckt ut efter att man presenterade sitt ”lag” för 2017. Kris Meeke är i mina ögon självskriven förste-förare men sedan är det lite oklart hur Yves Matton väljer att använda de andra två, Craig Breen och Stephane Lefevbre? Blir det full säsong för båda eller är där ytterligare namn som kan vara aktuella för ”Vinkel-teamet”? Det finns ju två norrmän som det har varit märkligt tyst om i den här cirkusen…
*
Vi väntar också på hur DMACK ska attackera WRC till nästa år och det får vi fortsätta att göra, åtminstone fram till fredag. Idag gick däcktillverkaren ut och förklarade, ”Many people are waiting on our plans for 2017. They won’t be announced today, so stand down. Still a few things left to sort out.”. Alltså är inte alla puzzelbitarna ännu på plats och jag har noterat att brittisk media är säkra på att en ratt viks åt Elfyn Evans och den andra då åt?
Passar samtidigt på att gratulera Dick Cormack grundare och ägare till DMACK som fyller 50 år idag. Kompisar gratulerade på Twitter och hoppades att han som present lite senare i år skulle få se att hans rallydäck lyckats med att vinna lika många sträcksegrar i WRC som Dick är gammal, alltså 50 SS-vinster. I år lyckades DMACK köra hem 30!
*
För att lite förstå vad Svenska Rallyt AB har att kämpa mot för att få behålla WRC-värdigheten för Rally Sweden, räcker det att säga Safari Rallyt. Kenyanska regeringen hoppas att rallyklassikern ska få en plats i WRC-kalendern 2019 och för att detta ska bli verklighet satsar man nu runt åtta miljoner svenska kronor av kenyanernas skattepengar.
Redan till nästa år arrangeras rallyt som deltävling i Afrikanska Mästerskapet och året efter som observationstävling från FIA. För någon vecka sedan var FIA-presidenten Jean Todt i Nairobi och fick då ytterligare försäkran från Kenyas president Kenyatta att regeringen står bakom landets önskan att få WRC. Undrar hur mycket Stefan Löfven jobbar för att värmlänningarna ska kunna fortsätta som VM-arrangör?
*
Just nu har tidningen Autosport en nedräkning där man presenterar de 50 bästa förarna under 2016. En nedräkning som gjort vinnaren av World RX Mattias Ekström riktigt sur och jag förstår honom. Tidningen har värderat VM-guldet i rallycross, eller har dom ens värderat det, till att placera Mattias som 41:a av de 50 bästa förarna. Mattias replikerar.
– Looks like there is more work needed to get WRX success respected by Autosport!
Bara att hålla med!
*
– Y’all might want to keep your eyes open within the next week or so…
*
En annan ung RX-talang är Thomas Bryntesson som kört RX Lites Cup nu i två år och med en andra plats senast. Allt tyder också på att värmlänningen forsätter i klassen som döps om till RX2 till nästa år. Även Thomas drömmer om Supercar men konstaterar i Värmlands Folkblad att det blir väldigt mycket dyrare.
– Det är tufft med sponsorer och att ta klivet upp skulle kräva en tre gånger stor budget jämfört med den vi hade i år, för att köra EM och nordiska mästerskapet. Att köra VM skulle bli ännu dyrare.
*
Nu pågår omröstningen på bilsport.se för att utse ”Award-vinnare 2016” och då i två kategorier, Årets Senior och Årets Junior. Detta har föregåtts av en ”shoot out” och nu återstår bara de bästa. För mig som klubbkompis i SMK Hörby till Tom Kristensson är det extra kul att se att han och Timmy Berntsson finns med i som röstobjekt i kategorin ”Årets junior”. Så klart är det andra platsen i tuffa tyska ADAC Opel Rallye Cup som är grunden till att juryn fastnat för Hörbyföraren. Stor prisutdelning blir det på Årets Motorsportfest, Bilsportgalan, i Älvsjö lördagen den 28 januari 2017. Omröstningen pågår till kl. 16.00 samma dag och resultatet offentliggörs på kvällens gala. Inte utan att man får lite ståpäls när man ser vilka som omger Tom och Timmy på röstsidan, Kevin Hansen, Pontus Tidemand och Mattias Ekström. Sämre sällskap kan man omge sig med!
*
Rallyåret är som bekant på väg mot avslut men återstår gör norska Romhjulsrally som körs torsdagen (?) den 29 december. Fortfarande återstår några dagar av anmälningstiden men så här långt har man fler namnkunniga förare anmälda. Till exempel årets NM-vinnare Anders Grøndal som är anmäld utan kartläsare då Miriam Walfridsson siktar på andra utmaningar. Eivind Brynildsen har däremot fortsatt Anders Fredriksson vid sin sida i R5-Fiestan. I rallyts häftigaste bil hitintills sitter Henning Solberg/Cato Menkerud som kör i Hennings egen ”musee-bil” en WRC-Mitsubishi EVO 6,5. Svensk kartläsare har ockås Oscar Solberg där Patrik Barth som vanligt sitter i Subaruns högerstol.
NMK Elverum arrangerar och nu handlar det lite om comeback då rallyt inte körts på några år. Två sträckor som körs två gånger vilket ger knappt två mil totalt är vad de hitintills 40 anmälda bjuds på. Första start är klockan 11.30.
*
I morse var det minusgrader och med fuktiga väg/cykelbanor dryftades den uppkomna halkan på jobbet. En kollega förklarade att idag var det halt så hon hade valt cykeln med dubbdäck (hon är flitig motionär och har två cyklar) vilket fick mig att ställa en fråga.
– Hur kan det komma sig att du har dubbdäck på cykeln men odubbat på bilen?
Kollegan var helt oförberedd och funderade på ett klokt svar och det kom, fast klokt?
– Jo men bilen har ju så breda däck som greppar bättre i halkan medan cykeln har mycket smalare…
Den osmarta argumentationen fick mig att försöka förklara, att man cyklar i kanske 15km/t men kör bil i det mångdubbla och ändå skulle det vara viktigare med dubb i cykeldäcket? Då fann kollegan för gott att avsluta.
– Du får ta den diskussionen med min man, det är hans bil…
Behöver jag förklara att det kändes som att vinna på knock out?