Ingen teknisk dramatik i WRC 2017, nya WRC-i20:an visad, sex svenskar i Monte, ROC backade och en ”fest-Opel”…

Den som förväntade sig något helt nytt när nästa generation WRC-bilar ska ut i heltluften 2017 är nog besviken idag. FIA:s ”Rally director” Jarmo Mahonen avslöjar att det inte blir några revolutionerande ändringar. Det har snackats mycket runt borden men nu verkar det mesta stanna vid snack. Bland annat har det diskuterats att införa ”hybrid-teknik” och där Toyota skulle sätta stor press på FIA. Detta skulle enligt källor vara ett krav för att den japanska biljätten skulle göra comeback i WRC. Något Mahonen förnekar.
Jag kan inte se hybrid bilar i WRC och det är inte sant att Toyota behöver en sådan bil för en återkomst till WRC.
– Olika fabrikanter har olika mål men nu är vi alla på samma sida, säger Mahonen belåtet.
Det är dessutom alldeles för tidigt med hybrider i rally…
Han säger vidare att man diskuterar olika storlek på motorer men slår fast att det är ”vanliga bilar” men vidareutvecklad mot dagens, FIA vill se i WRC. Han avslöjar också hur han alltid börjar sina möte med utvecklingskåta fabrikanter/team.
Jag vill ha revolution och vill se silouette-bilar med 600 hästkrafter sedan brukar det bli helt tyst. Det blir ingen revolution, konstaterar Mahonen med ett leende.
FIA har sagt att man vill se 2017-års reglemente på papper innan året är slut, så blir det inte konstaterar Mahonen.
– Ingen hemlighet att vi kom i gång lite sent men vi kommer att bestämma principerna innan nyår och i mars ska vi kunna presentera våra tankar för World Motor Sport Council-mötet i mars!

*
Mer WRC-news, fransmännen funderar på att flytta tillbaka sin deltävling i WRC från Alsace till mer klassisk mark på Korsika. De senaste åren har Tour de Corse ingått i ERC men nu kan det vara tid för WRC på de slingriga asfaltvägarna på medelhavsön. Senast man körde WRC här var 2008 och det som komplicerar det hela är att man redan gjort klart med rallyt som final i nästa års ERC. Detta en enda månad efter att fransmännen har sin WRC-datum spikad.

*
BloggHyundaiI Frankfurt visade igår Hyundai för första gången upp den ”nya” WRC-i20:n, fortfarande i zebrapyjamas. ”EVOII” av Hyundaien förväntas vara ett litet mellanspel då en helt ny bil förväntas när nya reglementet träder i kraft. Teamchef Nandan är som en mussla när det gäller vad som är nytt under pyjamasen men enligt uppgift har mycket jobb lagts på väghållning och motor. Ett envist rykte gör också gällande att Hyundai gärna vill in på den vad jag förstår, ganska lukrativa R5-marknaden. Men Nandan väljer att ligga lågt med planerna, först ska Hyundai etablera sig som stabil vinnare i WRC.
Shell kvarstår som huvudsponsor men ett litet ”klistermärke” har nu även klädmärket Alpinestars som ska se till att Neuville och Sordo är representabla ända från mössa till skor när man visar upp sig.
På pressvisningen i Frankfurt sades inget om Hayden Paddons eventuella plats i tredje bilen. Mitt tips är att den ratten tar nyzeeländaren som har budget i ryggen och en viktig marknad för Hyundai att slänga in som extra bonus om Nandan nu skulle vara tveksam…

*
BloggCitorenCitroén/DS har ett positivt sätt att hantera duktiga juniorer och igår blev det officiellt att vinnaren av FIA Junior WRC, fransmannen Stéphane Lefebvrehe (på bilden med Loeb och Matton)lyfts upp ett snäpp till nästa säsong. Han har blivit lovad start i samtliga tio europeiska WRC-deltävlingar, åtta i WRC2 med en R5-DS och minst två i WRC med ”värstingen”. Går det bra kan R5-an få stå kvar i garaget och istället är det WRC-DS3:an som får tjänstgöra.
Stéphane hade gett sig själv två år att vinna junior-VM och när detta nu är uppfyllt, höjer han siktet.
Har satt samma mål i WRC2!
Han har stabila fotspår att följa, både Sebastien Loeb, Dani Sordo och Sebastien Ogier har alla blivit Junior-mästare tidigare.
Vårt team har alltid sett till att talanger kan klättra uppåt i sporten och det är därför helt naturligt att vi stöttar Stéphanes utveckling, menar bossen Yves Matton och fortsätter.
– Han har fortfarande mycket att lära men vi ska göra allt vi kan för att han ska nå toppen.

*
En som är på väg dit med stora kliv är 19-årige Scirocco-åkaren Victor Bouveng från Vasalund. Trots sina unga år har Victor redan hunnit med fyra år i olika internationella racingklasser. Nu verkar det som att Victor är på väg ytterligare uppåt i karriären och har flera hemliga anbud, vad jag förstår är alla i Tyskland. Hans förhoppning är att kunna lyfta på förlåten i början av året. Skulle det inte gå hans väg så verkar det ändå som att en plats i nya ”Audi TT Cup” är vikt för Victor. Audi ersätter från 2015 Scirocco som uppvärmare inför DTM-tävlingarna.

*
BloggRamonaIngen har väl missat att Musikhjälpen är på gång och är du sugen på en riktig raritet att placera i ”skrythyllan” så auktionerar Ramona Karlsson ut sin hjälm. Flera av de största rallycrossåkarna har skrivit sina autografer på hjälmen så nog borde den vara värd en slant kan jag tycka.

*
Går du hemma och skrotar den 29 januari och inte har något att göra, åk då till Rådhusplatsen i Köpenhamn där starten går för det historiska Monte Carlo-Rallyt. Exakt klockan 11.00 går starten och från ”Kongens by” kör fjorton bilar. Sex danskar och lika många svenskbilar kompletteras av en tysk och en finne. Med ett ”S” på bakluckan (det var kanske förr?) kör Mauritz Lange Porsche 911, Anders Bremer Porsche 924, Carsten Wihlborg-Rasmusen Escort RS, Gunnar Dackevall Mercedes 220, Ingemar Bjerkborn MGA och slutligen Peter Bergquist Renault Caravelle, helt klart den mest udda bilen på Rådhusplatsen.

*
BloggMerca1 BloggMerca2Gamle Saab-fantasten Jan Bonving hörde häromdagen av sig med lite hett stoff. Jan skriver, ”Har du ”lagt ner” skriverierna om dubbdäck eller utan dubb?
På vägen upp till Stockholm stod dessa testbilar parkerade. På vägen dit körde vi om två fulla biltransportbilar med VW på båda våningarna.En stund senare körde vi om fyra Porsche med racevingar på bakluckan. Den ena gjorde en omkörning och avgasljudet var mycket långt från traditionell Porsche. De körde helt enl hastighetsskyltarna. Tyvärr kunde jag inte plåta dem då jag körde.
Det är väl otroligt att man ser allt detta på E4:an på bara några mil och senare ser ett garage med några bra bilar på samma dag!
Ha en God Jul och Gott Nytt År.
Hälsningar
Jan Bonving”.
Tack för detta Jan och vad gäller dubbdäcken så går kampen vidare. Bilen på bilderna verkar vara någon sorts Mercedes, någon som är bättre på detta än jag?

*
BloggROCUppenbarligen tog det skruv hos arrangören av Race of Champions när jag igår dissade detta med ”lastbilar” när det handlade om motorsport. Nu har man efter vad jag förstår i alla kast kastat in en bonus i form av en ”MERCEDES AMG PETRONAS”. Onekligen ger det resultat när Motorbloggen griper in…

*
BloggTommyDagens Opel blir faktiskt jag själv och Roland Brorsson med full attack i Kong Christian Race år 2000. Bilden kommer från f.d. VOC-Generalen Carleric Johansson. Bilden kom till mig i pappersform och medföljdes av ett äkta brev, handskrivet dessutom, kändes riktigt stort. Carleric skrev en hel del, men avslutningen kan jag direkt säga att jag inte reder upp. Han skriver, ” Jag har gjort mitt. Nu får du lösa resten…”. Tack för både brevet, bilden och förtroendet och en God Jul önskar jag.
Bilen är den första Kadetten, en 65:a som inköptes ganska sent på kvällen när motorklubben hade årsfest (!!) 1997. Tog lite tid att sortera ut bilen, den hade stått i ett garage i många år när vi slog till. Men här är den i full raceform vilket också syns tydligt, det gigantiska dammolnet är väl bevis nog…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *